Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Har litt blandede tanker om dette utsagnet fra Støre.

 

- Vi kunne bare sagt nei, av prinsipp gir ikke UD slike godkjenninger. Men når vi først blir spurt, benytter vi muligheten til å legge til at en godkjenning vil være paradoksal all den tid det er straffbart i Saudi-Arabia å etablere kristne trossamfunn, sier Støre til VG.

 

Det gir litt mening i seg selv. Saudi-Arabia som stat har hvertfall ingenting å klage på. Men det er ikke slik at våre lover og regler skal baseres på hva som foregår i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Vi har langt bedre og mer åpne regler når det gjelder religion enn hva Saudi-Arabia har.

 

Men hvorfor kirker? Jeg har ikke lyst til å bygge noen flere kirker. Jeg har lyst til at vi skal legge ned Statskirken, som står igjen som omtrent siste barriere fra det å virkelig ha religionsfrihet og frihet fra religion i Norge.

 

Jeg har heller ikke noe imot at det ikke blir bygd moskéer i Norge. Men de burde ikke ha noen spesielle rettigheter eller krav fordi de er for en religion, de burde ha akkurat samme rettigheter som alle andre har til å bygge i Norge.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt blandede tanker om dette utsagnet fra Støre.

 

- Vi kunne bare sagt nei, av prinsipp gir ikke UD slike godkjenninger. Men når vi først blir spurt, benytter vi muligheten til å legge til at en godkjenning vil være paradoksal all den tid det er straffbart i Saudi-Arabia å etablere kristne trossamfunn, sier Støre til VG.

 

Det gir litt mening i seg selv. Saudi-Arabia som stat har hvertfall ingenting å klage på. Men det er ikke slik at våre lover og regler skal baseres på hva som foregår i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Vi har langt bedre og mer åpne regler når det gjelder religion enn hva Saudi-Arabia har.

 

Men hvorfor kirker? Jeg har ikke lyst til å bygge noen flere kirker. Jeg har lyst til at vi skal legge ned Statskirken, som står igjen som omtrent siste barriere fra det å virkelig ha religionsfrihet og frihet fra religion i Norge.

 

Jeg har heller ikke noe imot at det ikke blir bygd moskéer i Norge. Men de burde ikke ha noen spesielle rettigheter eller krav fordi de er for en religion, de burde ha akkurat samme rettigheter som alle andre har til å bygge i Norge.

 

Di har samme rettigheter(muslimene)som alle andre norske menigheter bortsett fra statskirken fordi vi har en statskirke....Den er en stor del av norsk kultur og historie(på godt og på vondt)..Vi hadde ikke vert nøyaktig det landet vi er i dag uten kirken. Jeg er norges patriot der har du meg.

Lenke til kommentar

All den tid statskirken støtter misjonering i fremmede land, ser jeg det som paradoksalt at Støre ikke vil tillate saudiske interesser å bygge moskeer i Norge.

 

For min del skulle jeg gjerne sett en generell innstramming på antall religiøse bygninger tillatt, da dette muligens kunne bidratt til en viss sekularisering.

 

Akkurat som begrenset salg av alkohol kan forhindre alkoholisme, så bør innskrenket tilgang til religiøse bygninger begrense fanatisme :)

Lenke til kommentar
Di har samme rettigheter(muslimene)som alle andre norske menigheter bortsett fra statskirken fordi vi har en statskirke....Den er en stor del av norsk kultur og historie(på godt og på vondt)..Vi hadde ikke vert nøyaktig det landet vi er i dag uten kirken. Jeg er norges patriot der har du meg.

Vi er dessverre ikke det landet vi kunne vært uten statskirke.

 

Dessverre koker det ofte ned til at patriotisme betyr at man mener andre er mindreverdige mennesker i forhold til de man patriotisk holder med.

 

Jeg er stolt over land som Sverige som klarer å holde religionsfriheten mer hellig enn vi i Norge. Jeg er stolt over de gangene våre Norske 0,1% av verdens innbyggere Norge ikke opptrer arrogant og respektløst ovenfor de øvrige 99,9%.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

All den tid statskirken støtter misjonering i fremmede land, ser jeg det som paradoksalt at Støre ikke vil tillate saudiske interesser å bygge moskeer i Norge.

 

For min del skulle jeg gjerne sett en generell innstramming på antall religiøse bygninger tillatt, da dette muligens kunne bidratt til en viss sekularisering.

 

Akkurat som begrenset salg av alkohol kan forhindre alkoholisme, så bør innskrenket tilgang til religiøse bygninger begrense fanatisme :)

 

 

Mener støre at vi ikke burde hatt religionsfrihet??-viss vi ikke hadde hatt religionsfrihet så må støre være klar over at frelsesarmeen,johovasvitner,pinsebevegelsen,de frie evangeliske osv osv ikke får eksistere i norge de heller-da hadde det kun vert den norske statskirken som gjelder og nå er jo disse andre menighetene en stor del av norges befolkning da.

 

EDIT!!!jeg fortsetter her med å skrive jeg beklager feil i innlegget her-jeg hadde ikke sjekket faktaene mine-nå vet jeg vilken sammenheng støre sa dette i og kunne ikke vert mere fornøyd!et land skal ikke sponse moske eller kirke i utgangspunktet.

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

All den tid statskirken støtter misjonering i fremmede land, ser jeg det som paradoksalt at Støre ikke vil tillate saudiske interesser å bygge moskeer i Norge.

 

For min del skulle jeg gjerne sett en generell innstramming på antall religiøse bygninger tillatt, da dette muligens kunne bidratt til en viss sekularisering.

 

Akkurat som begrenset salg av alkohol kan forhindre alkoholisme, så bør innskrenket tilgang til religiøse bygninger begrense fanatisme :)

 

Eller forbud mot å praktisere religion etter klokken 2000 på hverdager, og 1800 lørdag. Totalforbud på helligdager..

 

Vent litt... helligdager.. HER HAR VI EN GOD TING MED RELIGION... må finne en eller annen post er noen spør om religion bidrar med noe positivt :)

Lenke til kommentar

Godt poeng tenklitt, kanskje vi burde ha en post som tar for seg hva vi kunne erstattet helligdager med :)

 

Julen var jo egentlig en solfest (solen snur) som ble erstattet av Jesu bursdag (selv om dette ikke egentlig var hans bursdag, men dette er vel en bagatell for kirken), så det er vel på høy tid at disse såkalte hellige dagene erstattes av uhellige fridager :)

 

Foreslår at f.eks skjærtorsdag neste år erstattes av World Digital Library (UNESCO) dagen, og langfredag erstattes av Earth Day.

Lenke til kommentar

Godt poeng tenklitt, kanskje vi burde ha en post som tar for seg hva vi kunne erstattet helligdager med :)

 

Julen var jo egentlig en solfest (solen snur) som ble erstattet av Jesu bursdag (selv om dette ikke egentlig var hans bursdag, men dette er vel en bagatell for kirken), så det er vel på høy tid at disse såkalte hellige dagene erstattes av uhellige fridager :)

 

Foreslår at f.eks skjærtorsdag neste år erstattes av World Digital Library (UNESCO) dagen, og langfredag erstattes av Earth Day.

 

som sagt tidligere -jeg er norges patriot og liker kulturen vår-jeg er så aldeles ikke intresert i å adoptere utenlanske tuleskikker og dager for å erstatte mine norske helligdager!!

DEt hadde jeg fremdeles ikke villet gjort om jeg var ateist! Jeg er et vanedyr-forandringen fryder meg ikke når den ikke skjer av nødvendighet. Julen går ikke utover noen i større grad til at den det måtte angå må finne seg i at slik er livet!!!

Lenke til kommentar

De gamle snille kristne bestemødrene som synes dette Halloween greiene er noe forferdelige greier er de samme bestemødrene som med glede leser "Noahs ark" for barnebarna i barnebibelen... En historie som egentlig handler om at Gud drukner tusenvis av forsvarsløse babyer blant annet...

 

dobbeltmoralen er der, selv om man ikke helt vil se den :)

Lenke til kommentar

Siden diskusjonen gikk over til helligdager; Det er en ting jeg er glad for når det gjelder Jul, og det er at den heter Jul istedenfor kristenmesse osv. Alle kan feire Jul, trenger ikke å ha noe med Jesus å gjøre.

 

Ellers er helligdagene våre mer italienske enn de er norske. De norske hellligdagene er de vi hadde før kristendommen. Det er kanskje nettopp pga. diverse vanedyr at det ble sånn. Det var lettere enn å innføre nye helligdager som måtte holdes til andre tider.

Lenke til kommentar

Apropos helligdager:

Jul:

(av norr. jól eller jólablót, engelsk også yuletide) er navnet på den opprinnelig, hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel.
Gammel tradisjon hijacket av kristendommen. (Utenlandsk tulleskikk om man vil)

 

Midtsommerfeiringen i Norge har vi også fått ødelagt av kristendommen for å feire en gammel jøde som kristendommen slo til helgen for at vi skulle ha en religionsfigur å feire midtsommers i stedet for den fæle hedenske skikken med å feire at sola stod på sitt høyeste. (Utenlandsk tulleskikk overtok de gamle tradisjonene)

 

Tenk det. Her har mennesket helt siden steinalderen feiret årstidene på sin hedenske måte i utallige tusener av år før plutselig nå nylig at kappemennene i Roma bestemte at guden deres skulle overta alle disse.

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Apropos helligdager:

Jul:

(av norr. jól eller jólablót, engelsk også yuletide) er navnet på den opprinnelig, hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel.
Gammel tradisjon hijacket av kristendommen. (Utenlandsk tulleskikk om man vil)

 

Midtsommerfeiringen i Norge har vi også fått ødelagt av kristendommen for å feire en gammel jøde som kristendommen slo til helgen for at vi skulle ha en religionsfigur å feire midtsommers i stedet for den fæle hedenske skikken med å feire at sola stod på sitt høyeste. (Utenlandsk tulleskikk overtok de gamle tradisjonene)

 

Tenk det. Her har mennesket helt siden steinalderen feiret årstidene på sin hedenske måte i utallige tusener av år før plutselig nå nylig at kappemennene i Roma bestemte at guden deres skulle overta alle disse.

 

 

Jeg har ikke problemer med tradisjoner fra steinalderen-hadde de eksistert i dag hadde jeg vernet ekstra om dem i dag fordi de er så gamle-men disse er jo i dag ikke mine og jeg liker tradisjonene mine-det hender til og med jeg skaper mine egne bare på morro.

Men jeg har jo selvfølgelig ingen problemer med at du i ditt eget hjem feirer midtvintersdagen i stedet.

Men klarer liksom ikke helt å like ideen på at hele norge skulle gjøre det da jeg hadde følt jeg hadde flyttet til et fremmed land-jeg liker meg faktisk her. Det hadde for meg vert en veldig trist vinter uten jula å glede seg over-sånn er det:D

Lenke til kommentar

Du trenger da heller ikke kalle helligdagen din noe annet, men et alternativt navn på en fridag for oss som ikke er nedtynget av religiøse tvangstanker hadde vært en udelt positiv ting :)

 

Husk at dersom alt bare forblir det samme, vil andre samfunn til slutt bli bedre en vårt.

 

jeg vet samfunnet altid kan forandres til det bedre,men jeg føler det er mer på en måte som man ser som nødvendig-men vil du påståå det er nyttig på en måte å forandre på noen av mine tradisjoner? noen dør når jeg dør og nye blir skapt hele tiden...jeg liker mine.

Lenke til kommentar

Du kan kalle dagene for star-wars dagene for min del :)

 

Skjønner tradisjoner ikke er så viktige for deg og at du er mere opptatt av å få fri fra jobben?? ;D

Det er vel slik med oss fleste vil jeg tro. Hadde vi ikke hatt disse fridagene ville vi nok ganske sikkert funnet oss et påskudd for å lage flere felles fridager. Jeg tror vi mennesker har godt av et slikt pusterom innimellom, selv om det ofte nesten tar livet av mor (tenker på julestria):p

Lenke til kommentar

Du kan kalle dagene for star-wars dagene for min del :)

 

Skjønner tradisjoner ikke er så viktige for deg og at du er mere opptatt av å få fri fra jobben?? ;D

Det er vel slik med oss fleste vil jeg tro. Hadde vi ikke hatt disse fridagene ville vi nok ganske sikkert funnet oss et påskudd for å lage flere felles fridager. Jeg tror vi mennesker har godt av et slikt pusterom innimellom, selv om det ofte nesten tar livet av mor (tenker på julestria):p

 

Men viss det ikke betyr mer og det er innmari viktig med disse fridagene-kan vi ikke da likevel beholde dem som di er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...