Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner folk med lignende erfaringer. Skremmende å se hele familier og oppvekstmiljøer dytte en av sine egne ut i kulda bare fordi de velger å tro annerledes. Som om hele menneskeverdet sitter i synkron tro med resten. Ikke rent ulikt hvordan kriminelle motorsykkelmiljøer presser sine egne til å ikke forlate. "Er du ikke med oss er du mot oss og da skal du bekjempes". Men til forskjell fra de kriminelle motorsykkelmiljøene skjønner ofte ikke religionsmafiaen hva de utsetter folk for. Mangt et selvmord har kommet i kjølvannet av trosendringer og utstøtelse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var en glipp fra min side. Selvinnsikten til mange kristne er nok relativ lav, men det kan egentlig sies om de fleste lignende grupperinger. Av de liberalistene, nazistene, kommunistene, sosialistene, anarkistene, sosialdemokratene (osv) jeg har møtt, har ingen av dem hatt særlig høy selvinnsikt.

 

Dvs. kun de som ikke deler ditt syn er de som mangler selvinnsikt?

Hvorfor får du det inntrykket at det er alle grupper unntatt de som deler mitt syn som mangler selvinnsikt? De gruppene jeg nevnt over var bare eksempler. Dette med manglende selvinnsikt gjelder veldig mange som har tilhørighet innenfor et parti eller en politisk retting, uavhengig av hvilket politisk ståsted de har. Dette gjelder for så vidt over alt, ikke bare i politikken. Manglende selvinnsikt er et vanlig problem.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Hvorfor får du det inntrykket at det er alle grupper unntatt de som deler mitt syn som mangler selvinnsikt? De gruppene jeg nevnt over var bare eksempler. Dette med manglende selvinnsikt gjelder veldig mange som har tilhørighet innenfor et parti eller en politisk retting, uavhengig av hvilket politisk ståsted de har. Dette gjelder for så vidt over alt, ikke bare i politikken. Manglende selvinnsikt er et vanlig problem.

Det var bare en antagelse basert på at jeg synes det manglet en viss gruppe ideologier. Ikke noe mer enn det.

 

Ellers har du rett i det du sier.

Lenke til kommentar

Ypperlig debatt/diskusjon + Q&A mellom Robert Wright og Sam Harris som er relatert til en diskusjon jeg har kommet over flere ganger her på forumet. Mellom ehm... 'Vanlige' ateister, og 'nye' ateister. Om hvordan ateister bør oppføre seg i forhold til teistene.

 

Føler ikke Wright alltid klarte å forklare seg like godt. Og Sam Harris er awesome som vanlig. Men jeg ser mange gode punkter fra begge sidene.

 

http://www.ustream.tv/recorded/10106928

 

Edit: Flere videoer fra denne konferansen kan sees her (Blant andre PZ Myers og Eugenie Scott): http://secularhumanism.org/laconference/live.html

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Wright klarte i det hele tatt bare å vise at han har en forutinntatt innstilling til at nye ateister domineres av "høyrevings-ekstremister". Jeg tror (og håper) han tar helt feil her. Min oppfatning er at de fleste ateister er såpass oppegående at de erkjenner at det er flere ting som må på plass samtidig som vi motarbeider "ørkenreligionene". Vi vil ikke klare å fjerne religionene uten at vi får innarbeidet demokrati og skikkelig utdanningssystemer i landene som helt eller delvis styres av religion.

Klart har vi ekstreme ateister som bare er ute etter å skape fremmedfrykt, men disse blir ikke tatt seriøst. Tvert i mot har jeg inntrykk av at disse vil bli satt på plass av mer reflekterte ateister (nå snakker jeg om debattanter på internett).

 

Tilbake til Wright. Han klarer faktisk å påstå at dannelsen av den israelske stat i 1947 ikke hadde noe med religion å gjøre på tross av at han henviser til at de brukte religionens historie (Jødiske bibelen/gamle testamentet) til å hevde sin rett! Hallo! :!:

Båndene mellom kristendominerte land under FN og det jødiske folk har altså ikke hatt noe sammenheng her med hvordan grensene til den Israelske stat ble trukket?

Man må jo være lammet i hjernen for å ikke se de sterke båndene mellom "kristne" nasjoner og den Israelske stat. Fan for en tufs!

Lenke til kommentar

Er ikke alltid lett å klassifisere seg nei...

 

Derfor sier jeg konsekvent at jeg er ateist og bruker ikke agnostisk ateist eller lignende, selv om jeg nok egentlig er det, da det forvirrer mer enn det forklarer... Syns jeg ihvertfall.

 

:)

 

En ateist er en som ikke finner bevisene for guder tilfredsstillende nok til å regne det for sannsynlig. (Det er jo ingen så det er jo ganske lett å se at det ikke kan være tilfredsstillende...) På samme måte som med enhjørninger, aliens, troll også videre, som heller ikke har noen beviser for sin eksistens. Men her bruker vi ikke A foran, som Atrollist, Aenhjørningist osv... Og det er mulig at det er det som forvirrer troende som tror ateist er en tro... I og med at vi bruker A foran teist..... og ikke A foran alle de andre fabel dyrene og historiene som mangler bevis...

 

Kanskje jeg heller skal begynne å si at jeg er en bright isteden for å si ateist? Personlig syntes jeg det høres religiøst ut og derfor avstår fra å bruke det... Men ateist er jo også religiøst betinget når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar

Jeg hadde før et inntrykk av "ateist" som å si at "det finnes ingen gud", og at det ble feil for meg fordi det ikke er noe man kan vite. Jeg antar at det er mange andre som også har det inntrykket, men når du tenker over at du i en verden av absolutter må være agnostisk til de tingene RWS nevner, alt som ikke kan motbevises, så mister det å være agnostisk mening.

 

Heller så virker det som at det å være agnostiker gir legitimitet til det du er agnostisk til. Du sier du ikke kan vite fra eller til. Det blir altfor ofte tolket som at det er en 50/50 sjanse for at det stemmer.

 

Hvis vi skal gå på sannsynligheter, og skalaen går fra teist til ateist, så vil jeg påstå at alle med et vitenskapelig tankesett vil havne så nærme ateist du kan være, uten å være der (på samme måte som at du aldri vil nå 0 ved å halvere et tall som ikke er 0). Guder kan ikke motbevises, men igjen så er det ikke slik at alt som ikke kan motbevises har 50/50 sjanse for å eksistere. Skal det være i nærheten av det, så må det ha noe å vise til. Noen indikasjoner eller observasjoner som er på vei til å bli noe som kan brukes som et bevis.

 

Tro er kun basert på tro. Dvs. som oftest historier fortalt av andre mennesker. Bibelen er en bok skrevet av mennesker. At de sier at de fikk ordene fra Gud er ikke noe mer pålitelig enn at jeg sier jeg fikk disse ordene fra Gud. Det finnes ingenting som kan etterprøves eller eksperimenteres med. Det er bare fri bruk av språk. Jeg skriver denne teksten fra andromedagalaksen og når du ser den nå så er det fordi jeg sendte beskjeden med lysets hastighet for 2,5 millioner år siden. Lenge før det moderne mennesket oppstod.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier å si at jeg er "ateist/agnostiker/ikke-teist/whatever".

 

På den måten håper jeg at folk som kjenner til problematikken rundt disse ordene forstår sånn ca. hva jeg snakker om. Og jeg håper at folk som ikke har peiling vil stoppe opp og spørre om en utdypning før de går i gang med antagelsene.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Jeg sier aldri at jeg er agnostisk, selv om jeg aldri kan være 100% sikker på at det ikke finnes noe from for overnatuligvesen, ekelt og greit fordi folk ser på det som en svak stilling.

 

Ah han er bare ikke sikker, vi kan sikkert overbevise han at gud finnes"

 

Selv om jeg ikke kan være 100% sikker at det ikke finnes noe overnatulig iteligens, kan jeg være 100% sikker på at Jahve ikke finnes eller Shiva eller Julenissen eller ninja turtles.

Lenke til kommentar

Utrykket 100% og ordet perfekt er skumle ord som man må være forsiktige med når man er på det filosofiske nivået denne samtalen har. For alt jeg vet kan romvesner ha skapt Ninja Turtles, og så på 80-tallet plantet de ideen om dem i hodene til Kevin Eastman og Peter Laird. Som videre lagte tegneserier om dem.

 

Det er ufattelig usannsynlig, men strengt tatt en potensiell mulighet...

 

Hvis det eksisterer 100% sannheter i dette universet, tror jeg aldri vi mennesker vil kunne være 100% sikker på at vi har funnet dem.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Drept av lyn under gudstjeneste

Midt under søndagsmessen slo lynet ned i kirken og drepte fire.

 

Hendelsen fant sted i Buruhukiro-området sør i Burundi, som søndag ble herjet av kraftig regn og torden.

 

– Lynet slo ned i den anglianske kirken og drepte fire medlemmer av menigheten under søndagsmessen i går, sier Gerard Ndikumana, ordfører i byen Rumonge til AFP mandag.

 

Abcnyheter.no melder at ytterligere seks personer skal ha blitt såret under uværet i deler av den sentralafrikanske landet.

 

Gud må ha trykket på GT knappen istedenfor NT knappen sin, på "interact with humans" fjernkontrollen...

godremote.jpg

Endret av Tenklitt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg skriver denne teksten fra andromedagalaksen og når du ser den nå så er det fordi jeg sendte beskjeden med lysets hastighet for 2,5 millioner år siden. Lenge før det moderne mennesket oppstod.

Åssen er været der for tiden? Og har de funnet opp begrepet troll? ;)

Lett skyet, og ja, men det bare et begrep for en mulig avatar du kan benytte når du har virtuelle raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...