Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion(...)

Humanitært arbeid finner du vel også utenfor religion?

tja til en viss grad ,men ser no at verdens hjelp har bare ført til mere fattigdom.<kankje Jesus hadde rett når han sa at uten meg kan dere ingentig gjøre?Dere er ute av stand til å gjøre det gode! sa han også??

Kankje det er noe i det som Bibelen sier.dere har ikkje en kamp mot kjøtt og blod ,men mot maktene mot myndihetene i dette mørke.

Endret av citation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion(...)

Humanitært arbeid finner du vel også utenfor religion?

tja til en viss grad ,men ser no at verdens hjelp har bare ført til mere fattigdom.

 

Det er ikke bistanden som fører til fattigdom, så det annulerer vel resten av spekulasjonene dine.

 

Jeg tror du bør prøve en annen innfallsvinkel.

Lenke til kommentar

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion(...)

Humanitært arbeid finner du vel også utenfor religion?

tja til en viss grad ,men ser no at verdens hjelp har bare ført til mere fattigdom.

 

 

En viktig ting å huske på i alt dette og det er alle de ekstra munnene vi har holdt kunstig liv i som også skal mettes...

 

Eksempel:

For 35 år siden var det en stor tørke katastrofe som fikk verden til å samle inn masse penger og mat for å redde folk. I afrika var denne tørken bare en av uhorvelig mange som menneskene der nede har klart seg i mellom men nå blander vi oss inn i dette kretsløpet og holde kunstig liv i en hel haug med mennesker som ellers hadde død. Hva gjør disse menneskene da? Jo, det de alltid har gjort, de produserer enda flere mennesker! De lever fremdeles som de alltid har gjort men nå har de gjerne fått en ny overtro også, stukket til seg av religiøse menn som trodde de var barmhjertige... Det vi BURDE ha gjort var hjelp til selvhjelp, vi skulle vist dem hvordan de klarer seg selv og klarer de ikke det, vel, da dør de! Så enkelt, men så brutalt skulle vi gjort det! Isteden har afrika vært enhver menighets våte drøm for å rekrutere fanklubb medlemmer til jesus uten tanke på at vi egentlig bare har forsterket problemet med enda fler munner og mette...

 

Min far har en kompis som for ca 20 år siden kjøpte bore utstyr og to solcelle drevne pumper som han og noen andre hadde samlet inn penger til og fraktet ned til afrika og satte opp i to av landsbyene som lå lengst unna vann. Han instruerte noen av landsby mennene som bodde der slik at de kunne fikse det som eventuelt gikk istykker med reserve deler også videre før han reiste hjem igjen. Da han kom ned igjen så han at hele dritten var ødelagt. reserve delene var ikke brukt og ingenting virket og han lurte på hvorfor og fikk til svar at mennene i landsbyen hadde syntes det var så masete å ha kjærringene hjemme isteden for å gå flere timer etter vann at de bestemte seg for å la brønnen være slik at kvinnene igjen kunne bruke fem timer for å hente vann og de fikk fred.... Slike folk kan vi vel da egentlig bare la være i fred, kan vi ikke?

 

Og vi ser dette over hele linja!

 

En kompis av meg var på sjøen fra han var 16 til han var 34 og han har ikke tall på de gangene båten hans losset av såkorn, traktorer, landbruks redskap eller andre ting sendt av hjelpe organisasjoner der kornet ble lempet rett i sjøen til og med FØR båten var ferdig med å losse det av, traktorene og redskapen står fremdeles der å ruster i filler fordi overtroen forteller dem at de ikke skal skrape moder jord i hodet med slike arbeids redskaper... Vi tror at alle mennesker har samme arbeids moral som oss selv, og bedre også, men det er ikke tilfelle, for jeg sitter igjen med en følelse at den jevne afrikaner har et ganske laidback forhold til det å jobbe... De har varme hele året og kan høste, når de gidder, 3 til 4 ganger i året..

 

Så kommer vi til det største problemet, det som faktisk har tatt flere liv enn noen sult katastrofe noensinne har gjort, nemlig pengestøtten vi gir (Les korrupsjon!) for å kunne gi hjelp til folk der nede. Våpen industrien har blomstret enormt de siste 30 årene fordi fru Johansen og herr Iversen her oppe har følt seg så edle og gode når de har sendt penger nedover til de fleste av disse landene. Så lite som 5 øre av hver krone går til det de var tiltenkt mens 95 øre av krone går til våpen og utstyr til krigene VI har holdt liv i der nede i tredve år... Personlig har jeg ikke gitt ei eneste krone til dette siden det gikk opp for meg hvor skjeivt fordelingen på dette er og hvor liten vilje det er til å rette på dette, for VI tjener jo pengene tilbake fra disse landene i form av våpen salg og såkalt bistand til å utvinne resursene som vi kjøper av dem for en billig penge av en grisk diktator, som kjøper enda mer våpen for pengene mens vi tjener rått på råvarene når vi selger dem videre... Kvalmt!!! Hjerterått!

 

Derfor syntes JEG at det hadde vært MYE bedre å latt de stakkarane sulte ihjel for tredve år siden, for det satte igang en kjede reaksjon som bare går i spiraler nedover... Det eneste "positive" med dette sett fra et kristent standpunkt må være at de har klart å kjøre jesus opp i ræva på folkene der nede og rekrutert en masse nye medlemmer i fanklubben... Men det er litt av en prisde jævlene der nede har måttet betale bare for at den nevnte fru Johansen og herr Iversen skal føle seg som gode engler her oppe... Fy fan for en gjeng hyklere vi er!! Og vi er med på det alle sammen!

 

Regjeringen har kuttet i bistand med over en milliard og de kristne hyler over seg hvor hjerterått dette er uten å fatte, eller tro, hvor bra det hadde vært om ALLE lot være å sende en eneste krone ned der før ting hadde stabilisert seg der nede og de ble tvunget til å legge fra seg våpnene... Men så lenge VI tjener på det driter vi i det tror jeg.... Så godtroende eller kyniske er vi og det har vi vært i 30 år...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror og vet at desverre er milliarder av oss iblandt dem som allerede er fortapt. Og som tillhører satan iblandt oss alle i samme form som oss hviss noen skulle lure på detaljer.

Og som der av er veldig aktive på forumer og i alle sammenhenger rundt om i denne verden.Som på grunn

 

 

 

av deres nowh how kjemper for og føre folk i fortapelse som de dog og er dømt av den levende Gud p.g.a deres gjerninger.Lever iblandt oss og dermed og extra aktive på forum blandt annet for og påvirke mennesker i så stor stand som bare overhode mulig..

 

Og de vinner mange av dere pga deres kjerlighet til livet i denne verden.

Det jeg sa gjelder ikkje alle men mange.

Lenke til kommentar

Jeg tror og vet at desverre er milliarder av oss iblandt dem som allerede er fortapt. Og som tillhører satan iblandt oss alle i samme form som oss hviss noen skulle lure på detaljer.

Og som der av er veldig aktive på forumer og i alle sammenhenger rundt om i denne verden.Som på grunn

 

 

 

av deres nowh how kjemper for og føre folk i fortapelse som de dog og er dømt av den levende Gud p.g.a deres gjerninger.Lever iblandt oss og dermed og extra aktive på forum blandt annet for og påvirke mennesker i så stor stand som bare overhode mulig..

 

Og de vinner mange av dere pga deres kjerlighet til livet i denne verden.

Det jeg sa gjelder ikkje alle men mange.

 

Men det er jo så befriende å ikke lengre være i tankefengselet som religion jo er, og da føler jeg det nærmest som min plikt å spre det gode budskap?

 

"Du er ett menneske, verdifullt og er fullstendig herre over din egen skjebne. LEV, ikke underkast deg tullball"

 

Refrenget her er rett og slett nydelig

http://www.youtube.com/watch?v=jZSGh_koQ_A

 

"But I'm not a slave to a god

that doesn't exist"

Lenke til kommentar

Jeg tror og vet at desverre er milliarder av oss iblandt dem som allerede er fortapt. Og som tillhører satan iblandt oss alle i samme form som oss hviss noen skulle lure på detaljer.

Og som der av er veldig aktive på forumer og i alle sammenhenger rundt om i denne verden.Som på grunn

 

 

 

av deres nowh how kjemper for og føre folk i fortapelse som de dog og er dømt av den levende Gud p.g.a deres gjerninger.Lever iblandt oss og dermed og extra aktive på forum blandt annet for og påvirke mennesker i så stor stand som bare overhode mulig..

 

Og de vinner mange av dere pga deres kjerlighet til livet i denne verden.

Det jeg sa gjelder ikkje alle men mange.

Nå lever du deg godt inn i eventyr verdenen din syntes jeg...

 

For hvis du tror at folk her og i resten av verdene er styrt av satan så må jeg bare få fortelle deg at jeg stiller spørsmål ved intelektet ditt.... For det du egentlig står der å sier er at satan er mye sterkere enn gud, for gud klarer ikke å få ateister og andre til å tro på seg, men satan klarer det....?

 

En annen ting du indirekte sier ( men som du ikke tenker over antagelig fordi du er lært opp til å tro meget godt om deg selv, som resten av den kristne verden... ) er at alle vi som ikke blindt tror på jesus er stokk dumme og klarer ikke selv å se at vi er lurt av satan... Tror du det citation? Tror du at vi, som HAR sett på religion fra alle bauer og kanter og som heller har valgt å være åpen for alt isteden for å låse seg til en ting, er så dumme citation?

 

Du tror jammen godt om deg selv citation... (Og beklager å måtte si dette, men nå falt du noen hakk i mine øyne, for slik taler KUN tåper som ikke vet bedre!)

Lenke til kommentar

Jeg tror og vet at desverre er milliarder av oss iblandt dem som allerede er fortapt. Og som tillhører satan iblandt oss alle i samme form som oss hviss noen skulle lure på detaljer.

Og som der av er veldig aktive på forumer og i alle sammenhenger rundt om i denne verden.Som på grunn

 

 

 

av deres nowh how kjemper for og føre folk i fortapelse som de dog og er dømt av den levende Gud p.g.a deres gjerninger.Lever iblandt oss og dermed og extra aktive på forum blandt annet for og påvirke mennesker i så stor stand som bare overhode mulig..

 

Og de vinner mange av dere pga deres kjerlighet til livet i denne verden.

Det jeg sa gjelder ikkje alle men mange.

Nå lever du deg godt inn i eventyr verdenen din syntes jeg...

 

For hvis du tror at folk her og i resten av verdene er styrt av satan så må jeg bare få fortelle deg at jeg stiller spørsmål ved intelektet ditt.... For det du egentlig står der å sier er at satan er mye sterkere enn gud, for gud klarer ikke å få ateister og andre til å tro på seg, men satan klarer det....?

 

En annen ting du indirekte sier ( men som du ikke tenker over antagelig fordi du er lært opp til å tro meget godt om deg selv, som resten av den kristne verden... ) er at alle vi som ikke blindt tror på jesus er stokk dumme og klarer ikke selv å se at vi er lurt av satan... Tror du det citation? Tror du at vi, som HAR sett på religion fra alle bauer og kanter og som heller har valgt å være åpen for alt isteden for å låse seg til en ting, er så dumme citation?

 

Du tror jammen godt om deg selv citation... (Og beklager å måtte si dette, men nå falt du noen hakk i mine øyne, for slik taler KUN tåper som ikke vet bedre!)

for det første så handler det ikkje om kem som e sterkest.

Da Gud skapte jorden og alt som lever osv så gav han den(jorden)til mennesket(Adam) så Adam var denne verdens Gud.Men han syndet og slapp satan inn.Så Gud er rettferdig han går ikkje bare inn

og tar over her på jorden sånn utenvidere.Han måtte redde oss tilbake til seg.Så hele vegen gjennom bibelen så er det Guds redningsplan vi ser og som ender med at det er fullbrakt på korset.Jesus sa det er fullbrakt da han hang på korset og tok straffen for synden på seg selv.

Der på korset vant han Jorden og menneskene tilbake,for de som vil ta imot denne gaven fra Gud.

Men han tvinger deg ikkje til noe som helst og vi har en fri vilje.Så gav han misjonsbefalingen

gå ut i hele verden og fortell de gode nyhetene om at Jesus har betalt alt og at de slipper og dø.Og etter at evangeliet er nådd ut til alle,så vil Jesus komme tilbake og ta over for alvor og bo mitt iblandt oss. :)

Endret av citation
Lenke til kommentar

Ja, den røver historien med påstander har jeg hørt før også, pluss historier om mange andre guder som lovte mer eller mindre det samme.... Blir den noe mer sann med årene? Tvert i mot... Det er like mye påstander i dag som da de skrev disse påstandene for snart to tusen år siden... Og ingen jesus kommer til å dukke opp heller...

 

Tror jeg hadde foretrukket Tor og Odins Valhall om jeg hadde jeg kunnet velge, da basun sang og evig nikkedokke tilbedelse av den nidkjære og tilbedningskåte kristne guden rett og slett ikke tiltaler meg.. Nei, mye heller en evighet med godt lag, godt drikke og villige kvinner da gitt... Nesten synd at jeg ikke klarer å få meg til å tro på tor og odin egentlig, når jeg tenker etter...

 

Men påstander er alt dette med guder... Synd ikke flere klarer å innse det, men tror at eventyret er sant...

Lenke til kommentar

for det første så handler det ikkje om kem som e sterkest.

Da Gud skapte jorden og alt som lever osv så gav han den(jorden)til mennesket(Adam) så Adam var denne verdens Gud.Men han syndet og slapp satan inn.Så Gud er rettferdig han går ikkje bare inn

og tar over her på jorden sånn utenvidere.Han måtte redde oss tilbake til seg.Så hele vegen gjennom bibelen så er det Guds redningsplan vi ser og som ender med at det er fullbrakt på korset.Jesus sa det er fullbrakt da han hang på korset og tok straffen for synden på seg selv.

Der på korset vant han Jorden og menneskene tilbake,for de som vil ta imot denne gaven fra Gud.

Men han tvinger deg ikkje til noe som helst og vi har en fri vilje.Så gav han misjonsbefalingen

gå ut i hele verden og fortell de gode nyhetene om at Jesus har betalt alt og at de slipper og dø.Og etter at evangeliet er nådd ut til alle,så vil Jesus komme tilbake og ta over for alvor og bo mitt iblandt oss. :)

Citation. Jeg ser du ikke kan så mye om din religion(no offence). Saken er den at når du bringer inn myten om Adam i fra skaperberetningen i et forsøk på å argumentere for din tro, da forteller du egentlig bare at du ikke har mye greie på dette. Her er noen fakta du skal legge deg på minne:

 

Historien om Adam er 100% rent eventyr. Det er ikke ment at den skal tas bokstavelig og jeg tror selv på jesus tid at dette var rimelig åpenbart.

Flesteparten av jødene forstod at dette bare var tull. Det burde egentlig du også forstå sett i lys av at vitenskapen har avslørt så mange detaljer om menneskehetens historie.

Skapelsesberetningen og flomm-myten fra bibelen er bare en av mange lignende myter og de var tilegnet helt andre guder. Ta Gilgamesh-eposet for eksempel der helten vår Utanapishtim bygger seg en båt som han berger noen dyr og sin familie på når en stor flom rammer landet han bor i.

Du finner også en skapelsesberetning i Gilgamesh-eposet. Og det er mye eldre enn historiene fra bibelen!

Slike flodmyter og skapelsesberetninger finnes over hele jorden, men de er ikke like gamle. Det er snakk om lokale oversvømmelser, men når man bor midt i et elvedelta som er mange tusen kilometer vid i utstrekning ja da er det fort og tro at det er snakk om en verdensomspennende flom. Verden for folk var ikke større enn det de selv hadde opplevd med egne øyne. Noen få kvadratmil var verden i deres øyne.

 

Det jeg lurer på i den forbindelse med at vi vet med sikkerhet at isrealittenes myter ikke var unik og ei heller guden deres. Hvordan har det seg at du er så skråsikker på at akkurat denne ene samlingen med myter er til å stole på og hvordan vet du at du at det er rett gud?

Endret av Firebird (TMG)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag så jeg en kar som gikk rundt med en stor plakat der det sto noe sånt som ”Jesus loves you” og "Open your hart for Jesus”. Først lo jeg litt av ham, men så tenkte jeg meg litt om. Hva var det han egentlig ville? Han ville frelse meg. Hvorfor ville han frelse meg? Fordi han mest sannsynelig tror på himmelen av hele sitt hjerte, og dermed vil at jeg også skal inn. Er ikke dette egentlig en fantastisk flott handling? Her er det en mann som går rundt og prøver å omvende folk slik at de skal få ta del i livet med Gud og få et liv etter døden, og alle bare ler av han. Greit nok, jeg tror ikke på Gud, ei eller på himmelen, likevel mener jeg at man burde respektere en slik handling og ikke bare avfeie det med latter. Alt han vil er å gjøre oss en tjeneste, det står det respekt av.

 

At han går rakrygget frem og ønsker å hjelpe alle de ”fortapte sjelene”, mens folk hånler han i ansiktet, er modig gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt JEG ser når jeg ser en slik jesus freak er en som ikke klarer å fikse realitetene i dette livet. En som trenger en krykke i livet å støtte seg på. Så jeg ler ikke av slike, jeg ber dem bare høffelig å la være å plage meg. Tanken er sikkert god, men den er god kun fordi som ikke klarer å fikse virkeligheten som den er og må ha en psykisk krykke å støtte seg på samt at de må være stormanns gale nok til å tro at de er så viktige i dette store universet at de skal leve evig som det jeget de har her på jorden...

 

Den slags trenger ikke å plage meg, for jeg er født ateist og kommer til å dø som ateist også. Har ingen plager eller anger ved tanken på at jeg skal dø en dag og når jeg dør driter jeg en lang marsj i om de gravlegger meg oppned ute på en fylling, for jeg er død og bryr meg ikke... Jeg vet hvor lite jeg betyr i den store sammenhengen og har innfunnet meg med det. Og trenger derfor hverken jesus, tor, zevs eller manitou for å takle livet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

opp-ned faktisk :D hehe.

 

@Coa. Ikke umulig, men jeg er også åpen for at det kan være andre motiver inne i bildet.

Kan det komme av egoistiske årsaker for eksempel? Vedkommende tror at han tjener guden sin og derfor vil få ekstra belønning for dette senere.

Eller kanskje gjør han det i frykt for å ikke være god nok (kanskje han har syndet og så gjør han dette for å vinne gunst hos guden sin?).

Kanskje noen har bedt han om å gjøre denne handlingen og så vil han ikke motsi denne personen?

Kanskje det var flere ting samtidig som får folk til å gjøre slikt?

Lenke til kommentar
I dag så jeg en kar som gikk rundt med en stor plakat der det sto noe sånt som ”Jesus loves you” og "Open your hart for Jesus”. Først lo jeg litt av ham, men så tenkte jeg meg litt om. Hva var det han egentlig ville? Han ville frelse meg. Hvorfor ville han frelse meg? Fordi han mest sannsynelig tror på himmelen av hele sitt hjerte, og dermed vil at jeg også skal inn. Er ikke dette egentlig en fantastisk flott handling? Her er det en mann som går rundt og prøver å omvende folk slik at de skal få ta del i livet med Gud og få et liv etter døden, og alle bare ler av han. Greit nok, jeg tror ikke på Gud, ei eller på himmelen, likevel mener jeg at man burde respektere en slik handling og ikke bare avfeie det med latter. Alt han vil er å gjøre oss en tjeneste, det står det respekt av.

 

At han går rakrygget frem og ønsker å hjelpe alle de ”fortapte sjelene”, mens folk hånler han i ansiktet, er modig gjort.

Det er selvsagt utrolig velment, men blir likevel utrolig frekt. Jeg vil tippe selvinnsikten til mange sånne er rimelig laber. Dersom de blir utsatt for like velmenende forsøk på omvending til andre religioner, la oss si Islam siden den er nest størst her i landet, så blir de provosert og forbannet. Men når forsøk på omvending går andre veien, da forventer de forståelse og respekt. :roll:

Lenke til kommentar

I dag så jeg en kar som gikk rundt med en stor plakat der det sto noe sånt som ”Jesus loves you” og "Open your hart for Jesus”. Først lo jeg litt av ham, men så tenkte jeg meg litt om. Hva var det han egentlig ville? Han ville frelse meg. Hvorfor ville han frelse meg? Fordi han mest sannsynelig tror på himmelen av hele sitt hjerte, og dermed vil at jeg også skal inn. Er ikke dette egentlig en fantastisk flott handling? Her er det en mann som går rundt og prøver å omvende folk slik at de skal få ta del i livet med Gud og få et liv etter døden, og alle bare ler av han. Greit nok, jeg tror ikke på Gud, ei eller på himmelen, likevel mener jeg at man burde respektere en slik handling og ikke bare avfeie det med latter. Alt han vil er å gjøre oss en tjeneste, det står det respekt av.

 

At han går rakrygget frem og ønsker å hjelpe alle de ”fortapte sjelene”, mens folk hånler han i ansiktet, er modig gjort.

Jeg nekter å respektere grunnlaget for terror og kaos på jorden. Det skaper bare konflikter og krig. Man må se realiteten. Man må skjønne at alle mennesker er født individuelt, og vi er ikke Guds nikkedukker.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

I dag så jeg en kar som gikk rundt med en stor plakat der det sto noe sånt som ”Jesus loves you” og "Open your hart for Jesus”. Først lo jeg litt av ham, men så tenkte jeg meg litt om. Hva var det han egentlig ville? Han ville frelse meg. Hvorfor ville han frelse meg? Fordi han mest sannsynelig tror på himmelen av hele sitt hjerte, og dermed vil at jeg også skal inn. Er ikke dette egentlig en fantastisk flott handling? Her er det en mann som går rundt og prøver å omvende folk slik at de skal få ta del i livet med Gud og få et liv etter døden, og alle bare ler av han. Greit nok, jeg tror ikke på Gud, ei eller på himmelen, likevel mener jeg at man burde respektere en slik handling og ikke bare avfeie det med latter. Alt han vil er å gjøre oss en tjeneste, det står det respekt av.

 

At han går rakrygget frem og ønsker å hjelpe alle de ”fortapte sjelene”, mens folk hånler han i ansiktet, er modig gjort.

 

For all del. Noen av dem har gjerne gode motiver, og vil redde sine medmennesker fra evig pine..

 

Men det er mer enn som så.. religionen de representerer har sine mørke sider. jeg snakker ikke om karen som er døpt, konfirmert, og thats it... Jeg snakker om foreldre som forteller 4 åringen sin på sengekanten at Jesus er god, og satan & demoner finnes. Hold deg til Jesus så vil ikke demonene ta deg. Du må tro på jesus for å ikke havne i helvete.

 

En fin måte å reise opp en generasjon med nervevrak på..

Lenke til kommentar

I dag så jeg en kar som gikk rundt med en stor plakat der det sto noe sånt som "Jesus loves you" og "Open your hart for Jesus". Først lo jeg litt av ham, men så tenkte jeg meg litt om. Hva var det han egentlig ville? Han ville frelse meg. Hvorfor ville han frelse meg? Fordi han mest sannsynelig tror på himmelen av hele sitt hjerte, og dermed vil at jeg også skal inn. Er ikke dette egentlig en fantastisk flott handling? Her er det en mann som går rundt og prøver å omvende folk slik at de skal få ta del i livet med Gud og få et liv etter døden, og alle bare ler av han. Greit nok, jeg tror ikke på Gud, ei eller på himmelen, likevel mener jeg at man burde respektere en slik handling og ikke bare avfeie det med latter. Alt han vil er å gjøre oss en tjeneste, det står det respekt av.

 

At han går rakrygget frem og ønsker å hjelpe alle de "fortapte sjelene", mens folk hånler han i ansiktet, er modig gjort.

Egoisme. Han vil at andre skal tro på sin gud. Slik er alle mennesker. Veldig få går aktivt ut der folk ferders og spør om å få bli medlem i en ny religion. Alle har sin egen tro, og flesteparten ønsker at andre skal ta del i den.

Lenke til kommentar

Jeg husker for noen(eller mange år siden, jeg begynner å bli gammel) var jeg ved national teateret og der ved fontenen var det en HELT GRUPPE amerikanske kristene som tydligvis var misjonærer eller noe, det var typiske evangelister, høydepunktet var når en hot ung dame på 15-16 sto ved mikrofonen og snakket om at hun elsket jesus og jesus elsket oss alle.

 

Rundt folka sto det masse nordmenn å så på, men ingen av dem var speiselt overbevist, var en del fnising, selv rullet jeg med øynene og gikk videre,

Lenke til kommentar

 

Det er selvsagt utrolig velment, men blir likevel utrolig frekt. Jeg vil tippe selvinnsikten til mange sånne er rimelig laber. Dersom de blir utsatt for like velmenende forsøk på omvending til andre religioner, la oss si Islam siden den er nest størst her i landet, så blir de provosert og forbannet. Men når forsøk på omvending går andre veien, da forventer de forståelse og respekt. :roll:

Nå drar du alle over en kam, ikke alle kristne blir provosert og forbannet av muslimer, men det er uansett ikke poenget. Poenget er hvor god handlingen bak er når noen prøver å frelse deg. Det kan oppfattes som både provoserende og irriterende, men meningen er å "redde" deg fra fortapelse. Sånn sett er det en godhjertet handling som ikke fortjener å bli hånet.

 

Jeg skjønner hvor forferdelig det må være å gå rundt å tenke på at alle disse menneskene skal tilbringe evigheten i forferdelig pinsel, uten å kunne forhindre det med mindre man klarer å frelse dem. Det blir som å vite at noen du kjenner kommer til å havne i en bilulykke, men det er ingen ting du kan gjøre for å hindre det med mindre du klarer å overbevise dem at de kommer til å havne i en ulykke. Nå er det ikke alle som tror på helvete, men for de som gjør det er det dødsens alvor.

 

Jeg nekter å respektere grunnlaget for terror og kaos på jorden. Det skaper bare konflikter og krig. Man må se realiteten. Man må skjønne at alle mennesker er født individuelt, og vi er ikke Guds nikkedukker.

Det er mennesker som har ansvaret for terror og kaos i verden. Hadde det ikke vært religion hadde det vært noe annet. Politiske partier eller grupperinger av en eller annen sort. Mennesker har alltid drept og kjempet mot hverandre, dette er noe vi kommer til å fortsette med, uavhengig av religion.

 

Ja, det har blitt drept i religioners navn, men det har også blitt drept i nasjoners navn, lederes navn, kongers navn osv.

 

Noen av verdens verste massemord og kriger har ingenting med religion å gjøre. Stalin, Pol Pot, Mao var ikke religiøse. Folemordet i Rwanda hadde heller ikke noe med religion å gjøre. Hitler drepte jøder, men fordi han mislikte folkeslaget, ikke religionen.

 

 

@Coa. Ikke umulig, men jeg er også åpen for at det kan være andre motiver inne i bildet.

Kan det komme av egoistiske årsaker for eksempel? Vedkommende tror at han tjener guden sin og derfor vil få ekstra belønning for dette senere.

Eller kanskje gjør han det i frykt for å ikke være god nok (kanskje han har syndet og så gjør han dette for å vinne gunst hos guden sin?).

Kanskje noen har bedt han om å gjøre denne handlingen og så vil han ikke motsi denne personen?

Kanskje det var flere ting samtidig som får folk til å gjøre slikt?

Jeg er åpen for det ja. Om han hadde egoistiske grunner for å omvende folk, så skjønner jeg han likevel. Hvem vil ikke heller være egoist, enn å brenne i helvete? Om han tror at dette gjør at han vil få et liv i himmelen, så skjønner jeg han godt. Om jeg visste at den eneste måten å komme inn i Guds rike på var å omvende så mange som mulig, hadde jeg gladelig blitt misjonær eller predikant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok redd at kirken og religion har hatt mer enn en finger med i spillet angående flere av de nevnte grusomhetene du referer til over.

 

Angående Rwanda var det som kjent kirken som i 1880 årene forsterket hutu/tutsi raseprinsippene:

 

When the Roman Catholic missionaries came to Rwanda in the late 1880s, they contributed to the "Hamitic" theory of race origins, which taught that the Tutsi were a superior race. The Church has been considered to have played a significant role in fomenting racial divisions between Hutu and Tutsi, in part because they found more willing converts among the majority Hutu.[3]

 

Angående jødeutrydelsen så ser du ikke ting i stort nok perspektiv, det var ikke naziene som introduserte antisemittisme, dette er noe som har hengt over jødene i flere århundrer som følge av at de "drepte kristus". Uansett så kan man også godt argumentere for religiøs overbevisning hos Hitler, da han gjentatte ganger refererte til det guddomelige i sine taler.

 

I det hele tatt, at du ikke ser det som relatert til religion at en gruppe mennesker dreper 6 millioner andre mennesker som følge av at de har en spesiell religion virker noenlunde naivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...