Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Tre klipp nesten helt uten Dawkins (han sitter i salen i det første).

 

Det første er igjen et langt klipp (jeg synes de kortere klippene ofte gir altfor lite kontekst). Her snakker Neil deGrasse Tyson om "Intelligent Design" og religions rolle for vitenskapsmenn gjennom de siste par tusen år:

Neil Tyson presentation

 

Et ikke helt tilfeldig sitat fra presentasjonen:

 

“I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use.” - Galileo Galilei

 

 

Her er to noe kortere klipp med Carl Sagan. Det første nevner ikke religion for seg selv, men det setter virkelig et perspektiv på livet her på Jorden:

 

bluedot.jpg

 

 

Det andre gir seg av tittelen:

 

Han avslutter med et svært fornuftig sitat:

 

"It is said that men may not be the dreams of the gods, but rather that the gods are the dreams of men."

 

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nettopp en chat på en bibelside med en av operatørene der. Ett litt morsomt, men skremmende innblikk i tankene til en kristen.

 

Jeg tror ikke han var noe troll, er en etablert bibelside, og personen var operatør.

 

Les i spoileren, nicket til brukeren er endret til "sensurert"

 

 

 

[sensurert] Jeg pleide å være imot all religion og slikt

[Tenklitt] Tviler du på Gud?

[sensurert] Jeg pleide å si ting som at det var ikke mer enn et eventyr

[sensurert] Og at det ikke var bedre enn andre ting enn å skape krig

[sensurert] bedre til..

[sensurert] Jeg vil ikke svare på det

[Tenklitt] Det gjorde du nettopp

[sensurert] Men det ville være dumt av meg å tvile

[sensurert] Han har tatt meg med på himlene på besøk

[Tenklitt] Jeg tipper du tviler

[sensurert] Og flere andre ting har han gjort

[Tenklitt] har du vært i himmelen?

[sensurert] Jupp

[Tenklitt] Hvordan var det?

[sensurert] Utenkelig

[Tenklitt] Prøv å forklare da

[sensurert] Jeg kan prøve litt

[sensurert] Men det var som en plass uten angst, tvil, smerter, eller tretthet

[sensurert] Alt er som når jeg var liten

[sensurert] Når alt er som nytt og velsignelse hele tiden

[Tenklitt] Var du der lenge?

[sensurert] Ikke så veldig lenge hver gang

[Tenklitt] Flere ganger?

[sensurert] Jupp

[Tenklitt] Når skjer dette vanligvis?

[sensurert] Det er en stund siden sist

[sensurert] Men en gang, så lot Gud meg snakket i hva jeg kalte det da "språket til englene"

[sensurert] Det var ikke slik som menneskespråk

[sensurert] menneskespråk kan være delvis verbalt/bokalt

[sensurert] Men der i himmelen var det helhjertet/sjelelig

[sensurert] Jeg hadde ingen problemer å være tydelig klar

[sensurert] Og alle forstod

[sensurert] Og når jeg snakket var alt bedre enn som med musikk

[sensurert] Det er utrolig der

[sensurert] Mangen ganger bedre enn tenkelig menneskespråk

[sensurert] Det var som om den hellige ånd oversatte for meg hva jeg skulle si og forstå

[Tenklitt] Var kroppen din fysisk i himmelen?

[sensurert] Jeg tror jeg var i en himmelsk kropp der

[Tenklitt] Hvilke situasjon var du i da du "ble tatt opp" ?

[sensurert] Jeg vet ikke

[sensurert] Men det var på Guds vilje

[Tenklitt] Jeg mener, var du i stuen, skole, sov, i bilen etc?

[sensurert] Ahh, noen ganger sov jeg tror jeg

[sensurert] Men det var en gang jeg ikke tror jeg gjorde det

[Tenklitt] Riktig... og det kan ikke ha vært en drøm?

[sensurert] Det er vanskelig å si

[sensurert] Jeg pleier å klare tyde forskjeller mellom drøm og virkelighet

[sensurert] Men jeg følte meg våken og selvreflekterende når jeg var der

[sensurert] På større måter enn vanligvis og

 

...

 

 

 

PM meg om du ønsker linken til bibelsiden :) Kan legge den inn her også dersom jeg ikke bryter med noen regler

Endret av Tenklitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje like greit at slike ting kommer opp i media, slik at vanlige mennesker får se religionens mørkere sider (i stedet for den dansende sognepresten på skal vi danse).

 

Når du skriver "i stedet for", betyr det at du mener vanlige mennesker ikke bør få se religionenes lysere sider også?

Lenke til kommentar

Kanskje like greit at slike ting kommer opp i media, slik at vanlige mennesker får se religionens mørkere sider (i stedet for den dansende sognepresten på skal vi danse).

 

Når du skriver "i stedet for", betyr det at du mener vanlige mennesker ikke bør få se religionenes lysere sider også?

 

Men de fleste lyse sidene er vel på TROSS av religionen, ikke på grunn av?

Lenke til kommentar

Men de fleste lyse sidene er vel på TROSS av religionen, ikke på grunn av?

 

Så de negative sidene skyldes religionen, og de positive skyldes noe annet? Religion kan for det meste ikke være positivt, mener du?

 

Jeg finner veldig lite positivt med religion ja..

Men du kan jo hjelpe meg å nevne noen?

 

Og husk at mennesker kan være snille med hverandre selv om de ikke er religiøse.

Lenke til kommentar

Men de fleste lyse sidene er vel på TROSS av religionen, ikke på grunn av?

 

Så de negative sidene skyldes religionen, og de positive skyldes noe annet? Religion kan for det meste ikke være positivt, mener du?

En helt vill tanke for deg sikkert, men forsøk å se det slikt:

 

Religionen er basert på gamle ideer som ikke stemmer med virkeligheten (alt er bare tull med andre ord) Forsøk og lat som om dette er fakta for noen få sekunder....

Alt som gjøres i religionens navn blir dermed kun et middel for å holde i gang den gamle fikse idèen. Hva er der da å forsvare?

Nytter det da at for eksempel at Den Norske Kirke driver sorgarbeid, holder forskjellige sermonier, samler inn penger til nødarbeid osv? Alt dette vet vi jo kan gjøres minst like bra uten å blande inn religion.

Er det rett at Kirken skal få lov til å bruke slike gode gjerninger som et påskudd til og fortsette med sitt tull (troen på en gud)?

Ferdig !!

 

Klarte du å holde tanken lenge nok til og se på saken med et kritisk og rasjonelt livssyn?

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Kanskje like greit at slike ting kommer opp i media, slik at vanlige mennesker får se religionens mørkere sider (i stedet for den dansende sognepresten på skal vi danse).

 

Når du skriver "i stedet for", betyr det at du mener vanlige mennesker ikke bør få se religionenes lysere sider også?

 

Nei, jeg er absolutt ikke for noen form for ensidig fremstilling, mener kun at dette er en historie som kanskje klarer å få noen mennesker til å åpne øyene litt mer og kanskje se på religion i en litt mer kritisk synsvinkel enn det de kanskje tidligere har gjort.

 

Med kanaler som NRK som forherliger kristendom, så er det fint at det kommer frem motvekt til dette synet i media.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har betvilt at man kan være et godt menneske uten religion. Men det er også mange gode handlinger som blir gjort med religion som motivator. F.eks humanitært arbeid. Religion gjør også mye positivt for individet, ved at det bringer håp, glede, støtte, mening, motivasjon og trøst for den som tror. Det er misforstått om man tror at positive og negative sider kun "teller" hvis de er unike. Da kan man f.eks ikke telle med at positive sider ved idrett er samspill, god fysisk form, mestring og tilhørighet siden det andre områder enn idrett som kan gi de samme positive sidene. I den ånden så teller ikke de negative sidene ved religion heller, siden vi finner både vold, maktmisbruk, intoleranse og fanatisme utenfor religion også.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har betvilt at man kan være et godt menneske uten religion. Men det er også mange gode handlinger som blir gjort med religion som motivator. F.eks humanitært arbeid. Religion gjør også mye positivt for individet, ved at det bringer håp, glede, støtte, mening, motivasjon og trøst for den som tror. Det er misforstått om man tror at positive og negative sider kun "teller" hvis de er unike. Da kan man f.eks ikke telle med at positive sider ved idrett er samspill, god fysisk form, mestring og tilhørighet siden det andre områder enn idrett som kan gi de samme positive sidene. I den ånden så teller ikke de negative sidene ved religion heller, siden vi finner både vold, maktmisbruk, intoleranse og fanatisme utenfor religion også.

 

Men du finner ikke heksebrenning, selvmordsbombing og skremsel om evig fortapelse utenfor religionene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som har betvilt at man kan være et godt menneske uten religion. Men det er også mange gode handlinger som blir gjort med religion som motivator. F.eks humanitært arbeid. Religion gjør også mye positivt for individet, ved at det bringer håp, glede, støtte, mening, motivasjon og trøst for den som tror. Det er misforstått om man tror at positive og negative sider kun "teller" hvis de er unike. Da kan man f.eks ikke telle med at positive sider ved idrett er samspill, god fysisk form, mestring og tilhørighet siden det andre områder enn idrett som kan gi de samme positive sidene. I den ånden så teller ikke de negative sidene ved religion heller, siden vi finner både vold, maktmisbruk, intoleranse og fanatisme utenfor religion også.

Du tok tydeligvis ikke poenget: DERSOM ALT ER EN BLØFF da vil det positive arbeidet innenfor en menighet eller en trosretning bare være et skalkeskjul for og forsette med hjernevaskingen av folk.

La meg bruke en analogi: Mafiaboss kjent for og kontrollere narkotikasalget i en by eller bydel har også sine gode sider. For å vinne folks sympati driver han en ungdomsklubb og på kveldstid kjører han ut varm suppe til de hjemløse og fattige.

Skal han få fortsette med kriminaliteten sin av den grunn?

Lenke til kommentar

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion, så som f.eks kamikazeflyverne under andre verdenskrig, og muligens også innenfor enkelte nasjonalistise frigjøringsgrupper (f.eks i Spania), men det er jeg ikke sikker på. Uansett så er ikke det et motargument mot de positive sidene religion også har.

 

Firebird: Det er du som velger å se gode gjerninger som et "skalkesjul for å fortsette å hjernevaske folk", fordi du ikke ønsker å se religion som noe annet enn negativt. Mange gode gjerninger av religiøse med religiøse motiver blir faktisk gjort helt oppriktig av nestekjærlighet. At du sammenligner privat tro med kriminalitet sier jo bare litt om hvor ekstremt negativt syn du har på religion.

Lenke til kommentar

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion, så som f.eks kamikazeflyverne under andre verdenskrig, og muligens også innenfor enkelte nasjonalistise frigjøringsgrupper (f.eks i Spania), men det er jeg ikke sikker på. Uansett så er ikke det et motargument mot de positive sidene religion også har.

 

Firebird: Det er du som velger å se gode gjerninger som et "skalkesjul for å fortsette å hjernevaske folk", fordi du ikke ønsker å se religion som noe annet enn negativt. Mange gode gjerninger av religiøse med religiøse motiver blir faktisk gjort helt oppriktig av nestekjærlighet. At du sammenligner privat tro med kriminalitet sier jo bare litt om hvor ekstremt negativt syn du har på religion.

Nei greit. Du evnet ikke å gjøre det tankeeksperimentet.... Selv ikke med teskje fungerte det.

 

"sier jo bare litt om hvor ekstremt negativt syn du har på religion"

Har jeg det Tabris? Hva var det du ikke forsto med "analogi"?

Mafiabossen setter pistolen i tinningen til sin løpegutt og sier: "Her i byen er det jeg som er sjef. Du har med og holde deg til mine regler og finner jeg ut at du går bak min rygg og gjør avtaler med andre narkobaroner vil du havne i kjelleren min der du skal få sitte og pines i all evighet. Kjelleren bygde jeg med mine egne hender, så der slipper du nok ikke ut i fra." Mafiabossen senker pistolen litt. "Min sønn, dersom du tjener meg godt og er hundre prosent lojal skal du få god belønning. Jeg vil stå i evig takknemlighetsgjeld til deg dersom du ter deg etter mine befalinger". Han løfter igjen pistolen igjen. "Men ikke glem... Jeg ser og hører alt! ETT ENESTE FEILTRINN og du vil sitte fyrvakt i lag med styggen sjøl! Valget er ditt sønn. Du har fri vilje har du ikke? Ingen tvang her selvfølgelig".

 

Det er bare en analogi Tabris ;) Og forstår du ikke den så anbefaler jeg deg og lese mer i bibelen.

Lenke til kommentar

Tobben: Selvmordsbombing finner du vel også utenfor religion, så som f.eks kamikazeflyverne under andre verdenskrig, og muligens også innenfor enkelte nasjonalistise frigjøringsgrupper (f.eks i Spania), men det er jeg ikke sikker på. Uansett så er ikke det et motargument mot de positive sidene religion også har.

Kamikaze betyr "hellig vind".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...