Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Der nevnes én (den for 65 millioner år siden) som enkelte tror utrydet dinosaurene. Og det er alt.

 

Hvorfor tror du teknologien har gått i en ravende rask utvikling de siste årene? Jo fordi folk begynner å åpne øynene for religion og det tøvet de bærer med seg. Hadde alle fortsatt vært religiøse så hadde vi vært i steinalderen enda og akseptert at ting er som de er.

 

:!:

 

Hvem tror du hindret sen middelalderenes vitenskapsmennenes teknologiske fremskritt på grunnlag av feilaktig tro, og henrettet de som ikke trodde? Jo kirken. Kirken motarbeidet lenge Galileos vitenskapelige teorier for å så hundre år etter akseptere dem.

 

Skjønner du nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som jeg har lurt på i mange år er greia med nattverd. "brødet er mitt legme, og vinen mitt blod" Dette høres i mine øre strengt tatt ut som symbolsk kannibalisme. Spurte en av mine tidligere historie/religionslærere om dette. Men fikk aldri noe godt svar. Noen andre som vet noe?

 

Personlig så lurer jeg på om det er noe som henger igjen fra gamle troer om at hvis du spiser noe fra et dyr, så arver du noen av des egenskaper.

You are what you eat !

 

De kristne spiser Jesus Kristus for at Jesus Kristus skal bli en del av dem. I og med at Jesus Kristus er et evig Menneske, blir de kristne selv evige mennesker av å spise Jesus Kristus.

 

Jesus Kristus er livets tre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du må da være enig i at det høres merkelig ut IHS at du skal få noen av "egenskapene" til en person hvis du spiser dem. Tenk hvordan dette kunne ha revolusjonert helseindustrien "Lyst på høyere forbrenning? 1 stk kjøtt med 0.5 dl blod fra person med høy forbrenning kr 2000" Ikke akkurat et elegant eksempel. Men det forklarer greit nok hva jeg mener.

Lenke til kommentar

En ting som jeg har lurt på i mange år er greia med nattverd. "brødet er mitt legme, og vinen mitt blod" Dette høres i mine øre strengt tatt ut som symbolsk kannibalisme. Spurte en av mine tidligere historie/religionslærere om dette. Men fikk aldri noe godt svar. Noen andre som vet noe?

 

Personlig så lurer jeg på om det er noe som henger igjen fra gamle troer om at hvis du spiser noe fra et dyr, så arver du noen av des egenskaper.

You are what you eat !

 

De kristne spiser Jesus Kristus for at Jesus Kristus skal bli en del av dem. I og med at Jesus Kristus er et evig Menneske, blir de kristne selv evige mennesker av å spise Jesus Kristus.

 

Jesus Kristus er livets tre.

Du må da være enig i at det høres merkelig ut IHS at du skal få noen av "egenskapene" til en person hvis du spiser dem. Tenk hvordan dette kunne ha revolusjonert helseindustrien "Lyst på høyere forbrenning? 1 stk kjøtt med 0.5 dl blod fra person med høy forbrenning kr 2000" Ikke akkurat et elegant eksempel. Men det forklarer greit nok hva jeg mener.

Vel, Runarbs kan underskrive på at det virker. Det er, som du så vidt er inne på, et eller annet fra langt tilbake i ur menneskets historie som aktiveres.

Lenke til kommentar

En ting som jeg har lurt på i mange år er greia med nattverd. "brødet er mitt legme, og vinen mitt blod" Dette høres i mine øre strengt tatt ut som symbolsk kannibalisme. Spurte en av mine tidligere historie/religionslærere om dette. Men fikk aldri noe godt svar. Noen andre som vet noe?

 

Personlig så lurer jeg på om det er noe som henger igjen fra gamle troer om at hvis du spiser noe fra et dyr, så arver du noen av des egenskaper.

You are what you eat !

 

De kristne spiser Jesus Kristus for at Jesus Kristus skal bli en del av dem. I og med at Jesus Kristus er et evig Menneske, blir de kristne selv evige mennesker av å spise Jesus Kristus.

 

Jesus Kristus er livets tre.

Du må da være enig i at det høres merkelig ut IHS at du skal få noen av "egenskapene" til en person hvis du spiser dem. Tenk hvordan dette kunne ha revolusjonert helseindustrien "Lyst på høyere forbrenning? 1 stk kjøtt med 0.5 dl blod fra person med høy forbrenning kr 2000" Ikke akkurat et elegant eksempel. Men det forklarer greit nok hva jeg mener.

Vel, Runarbs kan underskrive på at det virker. Det er, som du så vidt er inne på, et eller annet fra langt tilbake i ur menneskets historie som aktiveres.

 

Det er vel det prestene dine sier også når de ser små altergutter en sen kveld... Det er liksom noe som våkner til liv...

Lenke til kommentar

En ting som jeg har lurt på i mange år er greia med nattverd. "brødet er mitt legme, og vinen mitt blod" Dette høres i mine øre strengt tatt ut som symbolsk kannibalisme. Spurte en av mine tidligere historie/religionslærere om dette. Men fikk aldri noe godt svar. Noen andre som vet noe?

 

Personlig så lurer jeg på om det er noe som henger igjen fra gamle troer om at hvis du spiser noe fra et dyr, så arver du noen av des egenskaper.

You are what you eat !

 

De kristne spiser Jesus Kristus for at Jesus Kristus skal bli en del av dem. I og med at Jesus Kristus er et evig Menneske, blir de kristne selv evige mennesker av å spise Jesus Kristus.

 

Jesus Kristus er livets tre.

Du må da være enig i at det høres merkelig ut IHS at du skal få noen av "egenskapene" til en person hvis du spiser dem. Tenk hvordan dette kunne ha revolusjonert helseindustrien "Lyst på høyere forbrenning? 1 stk kjøtt med 0.5 dl blod fra person med høy forbrenning kr 2000" Ikke akkurat et elegant eksempel. Men det forklarer greit nok hva jeg mener.

Vel, Runarbs kan underskrive på at det virker. Det er, som du så vidt er inne på, et eller annet fra langt tilbake i ur menneskets historie som aktiveres.

Nå skal du ikke være for snar til å prøve å gi andre meninger som de ikke har. Personlig så finner jeg dette langt mindre sannsynlig enn gutten som kappåt med trollet. Men det stopper meg fortsatt ikke fra å undre hvorfor enkelte folk har lyst til å spise andres "blod og legeme". Hvis det ikke hadde vært for at dette var en etablert religiøs oppfatting, så trur jeg at man hadde havnet en snartur hos en psykiatriker.

Lenke til kommentar

Ja, hvis du ikke tror det er Jesu Kristi kropp og blod du spiser.

Så jeg kan drikke brennevin og tro det er Jesu Kristi kropp og blod jeg spiser/drikker og få evig liv av dette?

 

Du svarte heller ikke på min forrige post om alle de store masseutryddelsene og bevis på at disse ble fastsatt lenge før eventuelle filmer du tenker på. Fail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem tror du hindret sen middelalderenes vitenskapsmennenes teknologiske fremskritt på grunnlag av feilaktig tro, og henrettet de som ikke trodde? Jo kirken. Kirken motarbeidet lenge Galileos vitenskapelige teorier for å så hundre år etter akseptere dem.

 

Skjønner du nå?

Galileo Galilei trodde solen var universets sentrum, skjønner du det ?

Da tar du stor feil, hvor er kildene for det?

 

Kirken trodde jorden var universets sentrum, mens Galileo Galilei mente solen var solsystemets sentrum.

 

Eller tror du fortsatt jorden er flat?

Kirken har aldrig trodd jorden er flat.

 

Wikipedia > Heliocentrism, or heliocentricism, is the astronomical model in which the Earth and planets revolve around a stationary Sun at the center of the universe....this model was elaborated and expanded by Johannes Kepler and supporting observations made using a telescope were presented by Galileo Galilei.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Solsystemet var det eneste man hadde kjennskap til på denne tiden. Nattehimmelen var ikke en del av det samme "univers" som solsystemet presenterte. Det er helt på sitt rette at Solen var i sentrum av "universet". Man må ta høyde for den kontekst man leser i, tidsperspektivet, om ikke er man rett og slett ignorant og dum.

 

Det er heller ikke å benekte at den katolske bevegelsen holdt tilbake det Heliosentriske bildet fordi de selv satt sin lit til det Geosentriske, endog bevisene skulle antyde noe helt annet.

 

Det er også verdt å merke seg at med tidens kunnskap vær det umulig å vise at Solen ikke var i universets sentrum - satt opp mot dagens betydning av ordet - men en hel haug av observasjoner som man kunne konkludere med at den faktisk var dèt. At vi i dag vet bedre, har rett og slett ingenting i diskusjonen om den ignorante tilnærmingen den katolske bevegelsen stort sett alltid har hatt til kunnskap.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Nei, cuadro

 

Galileo Galilei trodde feilaktig at solen er universets sentrum.

 

I dag vet vi at solen kun er dette solsystemets sentrum

vidre har du galaksens sentrum, efterfulgt av galaksehopens

sentrum, efterfulgt av superhopens sentrum osv.

 

For hva vi vet, kan jorden være hele universets midtpunkt

uten at solen, planeten, osv. går i bane rundt jorden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...