Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Boken forteller hvor anderledes det kristne trosammfunn tenkte i forhold til det jødiske trossamfunn.

Det er jo i bunn og grunn jødenes gudesønn du tilber jo...... Jesus var i bunn og grunn ingen kristen ide, den kom først etterpå da noen fant ut at de skulle spinne videre på den ideen... Hvordan hadde det sett ut hvis jødene faktisk hadde trodd at jesus var gudesønnen de fremdeles løper rundt og venter på? Da hadde vi kke hatt noen "kristen" bibel i det hele tatt...

Så neida, det kristne trossamfunnet tenker ikke noe mer avansert enn de andre trosamfunnene, hadde de gjort det hadde de ikke trodd på denne historien i det hele tatt og latt jødene hatt sin drøm i fred... nær sagt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får det til å høres ut som om bibelen er en lærebok, noe den slettes ikke er. Bibelen er det jødiske trossamfunns historie (GT) efterfulgt av det kristne trosammfunns historie (NT)

Kort sagt er det fortellingen om hvordan et falskt trosammfunn ble erstattet av et ekte trosammfunn.

Hm… okei… Du mener at Bibelen er en historiebok, ja, forsåvidt er den det også. Men på hvilket grunnlag kan du påstå at det ikke er en lærebok? Og hvorfor bruker du den som kilde når du skal bevise andre her på forumet når de har spørsmål til deg? :hmm:

Boken forteller hvor anderledes det kristne trosammfunn tenkte i forhold til det jødiske trossamfunn.

Det er jo i bunn og grunn jødenes gudesønn du tilber jo...... Jesus var i bunn og grunn ingen kristen ide, den kom først etterpå da noen fant ut at de skulle spinne videre på den ideen...

Nei, de kristne tilber Faderen gjennom Sønnen i Den Hellige Ånd.

Historien om grunnleggelsen av det kristne trosammfunn ender ikke med det nye testamentet. De tanker du finner i det nye testamentet er ikke endelige, det er kun råmaterialet til dagens kristendom.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og det er det? Ingenting mer merkverdig og nyttig man kan dra ut av bøkene?

Igjen, hvordan kan du da anvende bøkene som kilder når du «beviser» dine påstander når det gjelder den kristne tro? :hmm:

Det er ikke «beviser» kun pekepinner i den kristne tankeverden, Enzyme X

Paulus > Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn. Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige. Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut

Når Paulus selv sier at det han serverer er barnemat, hvordan kan du da tro at det er, voksenmat (den endelige sannhet) ?

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra når ble påstandene i bibelen den endelige sannhet IHS?

Tror du burde la være å lese disse ubegrunnede påstandene som om de var sannhet jeg IHS.... For som du sier, det er aldri bevist at de er noen sannhet.... Så inntil de bevisene foreligger er det best og ta de som de er, nemlig løse påstander...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har sagt det, RWS ?

De kristne tanker i det nye testamentet er alikevel flere lysår nærmere den endelige sannhet, sett i forhold til den egosentriske tankeverdenen du er i.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik snakker en ekte kristen? Rakke ned på andre fordi de ikke godtar eventyr historien i bibelen?

(For det er jo det dette er når ingen bevis kan legges frem)

De påstandene er nok ikke flere lysår foran noe som helst er jeg redd, men på nøyaktig samme sted som resten av gude påstandene i verden, hverken mer eller mindre... Tor og odin, zevs, ja alle disse påståtte gudene har den nøyaktige samme mangelen på bevis som den kristne guden har... Det paradoksale er at det ikke er noen religiøse som har oppdage dette faktum enda :) De tror jo i likhet med deg at de har funnet "sannheten" i sine doktriner og dogmer....

Synd, for livet er så mye mer enn religiøs tro på påstander i gamle bøker...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har sagt det, RWS ?

De kristne tanker i det nye testamentet er alikevel flere lysår nærmere den endelige sannhet, sett i forhold til den egosentriske tankeverdenen du er i.

Slik snakker en ekte kristen? Rakke ned på andre fordi de ikke godtar eventyr historien i bibelen?

Ja trodde du det ateistiske/egosentriske evangeliet du forkynner ville bli tatt imot og trodd på av fornuftige mennesker ? Folk er ikke så dumme som du tror, RWS

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja trodde du det ateistiske/egosentriske evangeliet du forkynner ville bli tatt imot og trodd på av fornuftige mennesker ? Folk er ikke så dumme som du tror, RWS

BAHAHAHAHA! Evangeliet? Får høre...

En ting jeg lurer på IHS: Hva er din forklaring på sammenheng mellom utdanning og religion, da religion dominerer i den nedre delen av utdanningsnivåer? Stakkars de i u-landene som stadig mer å mer blir utsatt for hjernevasking av misjonærer...

Lenke til kommentar

Du så vel helst at de fortsatte å leve som dyr.

Så de lever som dyr nå, men kristne dyr etterpå? Det var jo godt å høre... Syntes forøvrig at det er forkastelig å bytte mat og slikt mot jesus jeg da, ihvertfall når det de trenger der nede er kunnskap og viten og ikke enda mer uforstand og overtro...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei det er flott at de hjelper, men syntes de kan holde seg for gode til tre overtro på stakkars uvitende folk.

EDIT: Tenk om de brukte tiden på å gi dem utdanning fremfor bibeltøv, og lærebøker fremfor bibeler, da hadde de faktisk fått noe annet enn falske forhåpninger. Det sies at tro kan flytte fjell, men det er mere sannsynlig med kunnskap...

Jeg likte veldig godt denne delen til Thomas Gjertsen, da han gikk fra dør til dør å tilbød å å jage Jesus utav hjertene til kristne, og fortelle dem at livet var mye bedre uten Jesus. Selvsagt er slikt feil, men det er ikke noe mere feil enn å prøve å "lede folk mot lyset"...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Har du trodd hele livet?

Ja mesteparten av det.Kan ikkje komme på noen periode spesifikt som jeg ikkje har trodd.

Hva om du ble født i India, med hinduistiske foreldre? Ville du funnet Gud tror du, eller har du bare anlegg for å tro? Tror du at du hadde trodd like sterkt på Shiva?

Prøv å tenke igjennom hvorfor du tror så sterkt, er du oppdratt til å tro?

spørs vel ka Shiva er.Folk har jo oppigjennom tidene tilogmed tilbedth det de selv har laget med sine egne hender,som etter min mening er en styggedom og ond gjerning.Jeg vil velhåpe å tro at i det tilfellet ville samvitigheten og visdommmen og ikkje minst den såkalte logiske tankegangen slått in.Så ville jeg ha tenkt dette er jo reinspikka galskap å idioti.

Jeg lurer på om du selv er klar over hva du egentlig skriver?

Oppsummere litt:

- Du har vokst opp med kristendommen

- Du karakteriserer andre religioner som ulogiske og galskap

Logisk tankegang? Hvordan kan du logisk følge en bibel som er så full av logiske brister? Har du i det hele tatt lest bibelen? Noe sier meg at du ikke har lest stort mer enn evangeliene.

Hvorfor har vi en milliard eller så muslimer? Tror du ikke det finnes en milliard muslimer som mener det du tror på er galskap og uten logikk?

vi skulle skille det ekte fra det falske ved å se på gjerningene de gjør(se det på fruktene).Det jeg har sett av gjerninger i fra muslimverden er djevelens gjerninger(drepe og ødelegge).

Og Jesus sa at bred er den veg som fører til fortapelse og mange er det som går på den,men smal er den vegen som fører til livet og få er de som finner den.Så det at noen er mange betyr ikkje at de har rett eller er på rett veg.

Endret av citation
Lenke til kommentar

Det går en rød tråd som kalles tradisjonen som er viktig å følge om man skal klare å tolke bibelen rett. Ellers havner man i sin egen tolkoning eller en annen gruppe sin tolkning og de finns det så fryktelig mange av. Hvordan skal man da finne ut hvilken av alle disse tolkninger er rette?

Jeg tror Jesus ga oss en Kirke som skulle hjelpe oss med å holde på hans ord og sette sammen bibelen, noe kirken har gjort. Vi skal alle ha en privat relasjon til GUd, det er kjempeviktig, men det er viktig å være åpne for hva tradisjonen sier også.

Det står at Guds ord er det mest kraftfulle som fins.Himmel og jord må fårgå,men mine ord vil ikkje forgå.Men også at det er noe som er mere kraftfult enn Guds ord og det er menneskelige tradisjoner.Noe å tenke på det der serlig med tanke på kirkelige tradisjoner.Jeg tror at det skyldes at tradisjonene hindrer den Hellige Ånd å operere iblandt mennesker fordi vi er så bestemt på å gjøre det samme om og om igjen.Så han ikkje får virke iblant oss.Fordi vi er så opptatt med å utføre tradisjonene.

Vi må la den Hellige Ånd bestemme agenda.! :yes:

Endret av citation
Lenke til kommentar

Den katolske kirke står igjen bak overgrep på hundrevis av småbarn i Belgia og et titals mindreårige har siden valgt å ta sitt eget liv

http://www.dagbladet.no/2010/09/10/nyheter/belgia/utenriks/den_katolske_kirke/overgrep/13345951/

Motbydelig.

Det er ikke den katolske kirken som står bak overgrepene. Det er enkelte prester i den katolske kirken som står bak overgrepene. Det er 500 000 prester i den katolske kirken, det er kun et lite antall prester som har drevet med dette. Kirken gjør det nå vanskeligere for pedofile å bli prester.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...