Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke sensur. Bare folkeskikk og nyansering. Du har misforstått tråden hvis du tror TS spør om sitater som ikke står til et "perfekt" bilde av en religion. Han ber utelukkende om negative sitater. Og hva skal man med det? Hva er hensikten med å dra en haug med bibelsitater ut av sammenheng, om ikke bare for - igjen - forsøke å sette religion i et utelukkende dårlig lys? I temmelig mange tråder så handler det kun om det negative om religion, og hvor deltakerne overgår hverandre i å skrive om hvor tåpelig, gammeldags, idiotisk religion er, og at de ikke klarer å forstå hvor idiotiske, dumme, enkle og kunnskapsløse mennesker må være for å tro. Jeg lurer på om de gjør det kun for å få ut egen frustrasjon (og klappe hverandre på ryggen), eller om de tror det faktisk kan overbevise noen?

 

Men jeg så etter at jeg hadde lagt ut den lenken at noen allerede har postet den videoen i en egen tråd her, så det passer kanskje bedre å fortsette debatten der.

Lenke til kommentar

Det er jo tydelig nevnt at tråden ikke er til for å diskutere rundt bibelsitatene, men at han heller vi ha et samlested for dem. Om de blir dratt ut av sammenheng får nå være opp til den som tolker. Diskusjonstråden skulle ikke brukes til å diskutere religion, og da burde du kunne holde temaet til det problemstillingen viser. Det er ikke religionsbasking.

 

Det negative synet kommer av deg som leser, ikke av posteren. At du velger å parte deg mot formålet, er også noe som er verdt å merke seg.

 

For meg virker det mer som at du vil ha et unntakstilfelle for religion, som vi ellers ikke finner i et samfunn - eller "folkeskikk og nyansering" for den del. Forskjellige medier trekker ut det som er interessant for leseren, det er slik det fungerer, og her er det ofte nettopp dette. Jeg mener altså at du blåser ting ut av proporsjoner, og skulle jeg gjette kunne dette være en tedens ved dette emnet. Hårsårhet er kanskje ikke så galt likevel.

 

Ville det i en annen anledning være greit om jeg ba om de negative sidene og tilfellene hvor et ikke-demokratisk styre hadde regjert? Selvfølgelig. Man kan be om de negative sidene, og det er på ingen måte frekt eller dårlig folkeskikk. Faktisk, å ønske å stoppe et slikt krav måtte jo nesten være en form for sensur.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror du misforstår meg. Det jeg ønsker er ikke at man ikke skal kritisere religion. Men at det foregår en god del religionsbashing her på RLF-forumet skal det ikke mye til for å se. Og det er den jeg vil til livs. Ikke minst også at man ikke kan bruke dette forumet til å diskutere ulike aspekter innenfor religion, siden de blir overtatt av "religion er noe tull"-folkene som omgjør dem til religionsbashing likevel. Det har ikke med sensur å gjøre, men om å gå off-topic og å mangle folkeskikk.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at de aller fleste trådene uheldig nok blir snudd og vendt til en "Religion er tull. Nei. Jo! Nei!"-debatt. Det jeg er uenig i, for denne omgangen, er hva som er religionsbashing, og i hvilken grad det går begge veier.

 

I det siste har jeg observert en enorm bedring blant den gruppen som opposisjonerer seg religion, og en adskillig høyere "trolling" fra det andre hold.

 

Det er aldri noe som blir "ferdig" på dette forumet. Om jeg aldri skal få slippe å måtte poengtere at - jo - det er konspirasjonsteori når noen går så langt som å påstå at darwinisme, evolusjonisme, vitenskapsmenn og rasjonalister er en og samme bulje og er til kun for å begrense folketallet på jorden... Da forventer jeg heller ikke at det ikke skal slenges billige kommentarer om eldre menn og skjegg andre veien.

 

Jeg ser flere problem med dette. For deg er det åpenbart utolererbart å komme med billige kommentarer som forfatteren selv åpenbart er klar over unyansen ved. Selv forstår jeg ikke hvordan man skal tolerere unyansert faktafeil som dukker opp gang på gang og går til direkte konflikt med virkeligheten, er misrepresentasjoner, løgn, bedrageri og trolling - men overleverer dommen gang på gang kun fordi forfatteren ignorerer og derfor ikke er klar over unyansen.

 

Nå, selvfølgelig. Du kjemper din kamp, jeg min.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, jeg sier ikke at "den andre siden" som debatterer her alltid er så mye bedre. Det er vel et generelt problem på RLF: Man finner ikke de moderate og nyanserte debattantene her. De har sett hvordan miljøet er og flyktet for lenge siden. Det man sitter igjen med er "jo! nei!"-debattantene, hvorav ingen av dem setter sin "side" i et særlig bra lys. Men religion-basherne viser mer igjen, rett og slett fordi de er i et flertall her, og kupper de fleste trådene på RLF-forumet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Hadde da egentlig tenkt til å kjøpe den plakaten, regner med at det gir meg best kvalitet. Når jeg tenker meg om så er det nok ikke så vanskelig å lage en ramme av noen små foringslister f.eks., og få en glassmester til å skjære til et tynt glass, for så å sette på en tynn plate på baksiden. Men hadde jo vært greit om Biltema/Europris/Jysk eller noen av de hadde ca ramme liggende :)

Lenke til kommentar

De fleste rammer er i standardformat 3:2 eller noe nært det. Skjærer du bort de sorte stripene så blir det vesentlig smalere. Da kan det bli vanskelig å finne standardramme. En mulig løsning på det er å kjøpe en 3:2-ramme og lime fast et papir med bakgrunnsfargen over stripene. Det bør uansett være et paspartout innenfor ramma og utenfor selve bildet.

Lenke til kommentar

Det er mer enn én gang jeg har havnet i diskusjon med folk som kaller seg kristne, og så viser det seg etter hvert at jeg kan bibelen bedre enn dem. Og jeg hadde ikke en gang kristendom på skolen.

Har samme erfaring selv. Men mange av de kristne er jo oppvokst med dette, og har fått det inn med teskje. Da er veien veldig lett til å beskytte, uten egentlig å ha allverden med innsikt. En annen ting er jo de som går i menigheter, der man stoler blindt på alt pastoren sier, og alle rundt i salen er helt enige. Det er ikke rart man blir ensporig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...