Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Spennende (jeg er jo her også for å lære) jeg var ikke klar over at katolikkene godtok evolusjonsteorien. Er det allment godkjent blant "alle" katolikker? Og hvordan forklarer man da skapelsen i bibelen, som helt klart gir inntrykk av at Gud skapte alt på samme tid (6 dager)

Jeg er verken katolikk eller religiøs selv, så hvordan de løser den floken skal jeg ikke blande meg bort i. Men tipper de tolker det "metaforisk" eller noe i den dur.

 

selektivt ignorante? :whistle:

Prøver ikke være ignorant. Dersom jeg tror noe, og andre kan vise at jeg tar feil, så har jeg lært noe nytt :D

Den var ikke rettet mot deg, jeg bare syns det er snurrig hvordan ingen religiøse virker å ha slik mistro mot celleteorien, eller f.eks atomteori, selv om begge spiller etter de samme reglene (vitenskapelig metode) som evolusjonsteorien. Det er jo de færreste som noensinne har sett et atom, eller sett en celle. Man må nesten stole på hva forskerne forteller oss der også, og stole på at det ikke eksisterer en enorm konspirasjon for å lure oss til å tro på atomer og celler.

 

Allikevel er det kun evolusjonsteorien enkelte religiøse har et problem med, I wonder why. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prop 8 som ble innført i 2008 i California forbød homofile å gifte seg i delstaten, men nå har en føderal dommer opphevet loven og homofile får igjen lov til å gifte seg. Dette kan forhåpentligvis få konsekvenser for andre stater siden det i følge dommeren strider imot den amerikanske grunnloven. Derfor får vi håpe at resten av USA følger etter og gratulerer California med seiren :thumbup:

 

http://www.dagbladet.no/2010/08/04/nyheter/utenriks/homofili/politikk/12838998/

 

Gratulerer til California for å tre inn lysets rekker

Lenke til kommentar

Helt enig. Men huske også på at mange anklager andre for å være svært agressive, selv om de ikke er det. Fordi enkelte er så ubrukelig hårsår når det gjelder religion, og blir oh so offended. Dawkins blir f.eks alltid utpekt for å være så fæl.

 

Men overall, så går det av og til alt for langt. Jeff Dee fra The Atheist Experience syns jeg å huske er et godt eksempel (Jeg har ser ikke episoder med han lenger). Faktisk kan Matt Dillahunty også gå over grensen, men han holder seg som oftest.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar

Så du videoen? Korrekthet er ikke alltid saklig, ei heller alltid den mest konstruktive. Som Piat sier: Om du insisterer på å gå over gangfeltet selv når bilen ikke har sett deg, så har du teknisk sett rett, men du ender opp som roadkill. Vil du score billige poeng og styrke eget ego i debatter fordi du teknisk sett har rett, eller vil du oppnå å faktisk nå gjennom?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

...og motsatt.

 

Jeg bruker dog mye tid på mange av mine innlegg. Svarene jeg får tilbake er det ofte vanskelig å være fornøyd med. Jeg finner ikke "samhold" i andres innlegg her. Noen innlegg er det lite å føye til, og da er det greit å gi ros. Generelt er det heller ikke nedrakking på religion, men det er stort sett argumenter som settes på prøve og i det hele blir nedslaktet.

 

Du kan gjerne legge fra deg stråmannen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en stråmann å misrepresentere for å gjøre et poeng. La meg forklare: Du gir inntrykk av at "de som finner styrke og samhold" i hverandre rakker ned på religion. Samtidig gir du "oss" motiver som ihverfal ikke jeg har. Når jeg diskuterer tester jeg mine egne resonnemanger. Veldig lite annet.

 

I den grad det blir hetsing og skyttergravskrig har diskusjonen allerede flydd av banen, og det er ingenting annet enn plukk og velg fra din side for å skyte et poeng. Det synes jeg blir et lavmål.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det gjelder alle, og til enhver tid. Jeg sier bare at det er min oppfatning at det eksisterer på RFL-forumet. Men det gjelder ikke alle brukere, alle innlegg og alle tråder. Jeg vil vel egentlig si at av de innlegg jeg har lest av deg, så virker du som en av de mer saklige her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...