Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

0:25 "rarley however completely new information is added to a organism's genome"

 

Spørsmålet var: Can you give an example of genetic mutation or evolutionary process that can be seen to increase the information in the genome?

 

Hvor i videoen besvares dette spørsmålet ?

Se 3:00 for et eksempel på en prosess, nemlig framshift mutation.

Se 5:13 for et eksempel på en spesifikk mutasjon, bakterier som kan bryte ned nylon. Siden nylon ikke ble skapt før på 30-tallet, har det skjedd mutasjoner som gir de muligheten til å bryte det ned.

 

Skal jeg legge dyna over deg før du skal busselalle også?

Endret av Venetar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venetar,

 

Årsaken til at Richard Dawkins ikke greier å svare på dette spørsmålet

og din video sier "rarley however completely new information is added

to a organism's genome" ligger i at det ikke er slik det foregår i naturen.

 

Eksempel: All den nødvendig informasjon som skulle til for at alle dagens

hunderaser skulle bli til, var tilstede i den opprinnelige hunden (ulven)

som var alle hunders stamfar.

 

dogkinds.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=zaKryi3605g&feature=related

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg er ingen superduper ekspert i DNA og kjemi jeg heller. Men DNA består av basene adenine, cytosine, guanine, og thymine. All 'informasjon' (Og ja, spørsmålet til cuadro er kjempeviktig. Fordi kreasjonister vrir og vrenger og bytter og ombestemmer seg på dette hele tiden) i alt liv, altså alle former for DNA består bare av forskjellige mengder og rekkefølger av disse stoffene.

 

Når noen spør 'hvordan oppstår ny informasjon', så er det naturlig å tolke det som 'hvordan oppstår nye varianter av rekkefølgen og mengden av disse basene'.

 

Men mener du egentlig 'hvor kommer disse basene fra'. Eller 'hvordan begynte disse basene å klumpe seg sammen til å bli DNA' kanskje?

Lenke til kommentar

En Chihuahua har forøvrig et genom som inneholder mer "bits", og altså mer informasjon enn den tradisjonelle ulven. Din illustrasjon er altså gal, IHS, nedover i "arven" har det blitt "mer" 'informasjon' slik jeg mistenker du selv bruker ordet.

 

Definér hva informasjon betyr for deg, så skal jeg vise hvordan du har misforstått. Og ja, jeg føler meg riktig sikker på at jeg kan gi en god forklaring på dette (enn om jeg fortsatt tviler på at det vil ha noe å si for deg).

Lenke til kommentar

"den tradisjonelle ulven" og "den opprinnelige ulven" alle hunders far. Er ikke den samme, cuadro Det er "den opprinnelige ulven" som hadde i seg all den nødvendig informasjon som skulle til for at alle dagens hunderaser skulle bli til, det er det du ikke greier å ta til deg pga. evolusjonsbrillene du har på

Endret av IHS
Lenke til kommentar

"den tradisjonelle ulven" og "den opprinnelige ulven" alle hunders far. Er ikke den samme, cuadro Det er "den opprinnelige ulven" som hadde i seg all den nødvendig informasjon som skulle til for at alle dagens hunderaser skulle bli til, det er det du ikke greier å ta til deg pga. evolusjons brillene du har på

Ta av deg orddelingsbrillene dine så blir det lettere for andre å lese. Ta gjerne på deg korrekturbrillene mens du er igang.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

IHS: Harddisken min på 1 TB har plass til 8 trilliarder bit. Antallet 1-er og 0-er er til sammen 8 trilliard fra den dagen jeg kjøper den til den dagen den havner på elretur. Hvordan kan da mengden informasjon på harddisken øke i løpet av dens levetid?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja det er veldig viktig du.

 

Samme kan jeg si til deg. Du velger å fokusere på det som er helt uviktig: Argumentet mitt holder enda, "den opprinnelige ulven" har et enda mindre genom! Svar på hva du mener informasjon er, istedenfor å spore av med hvert eneste usakelige innlegg.

 

Debattskikk!

Lenke til kommentar

Du har forresten fremdeles ikke svart på spørsmålet om å definere hva du mener med 'ny informasjon'.

 

Som gjør det umulig for oss å forstå hva du snakker om.

Bak alle de forskjellige hunderasene du ser, Venetar

Ligger det utformings informasjon i form av DNA

All den informasjon som var nødvendig i utformingen

av alle de hunderasene du ser, var i den opprinnelige

hunden (ulven) ingen ny informasjon er tilført uten i fra.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dette er ikke en god nok definisjon, IHS. Den sier ingenting.

 

Følger vi din definisjon riktig, blir det også korrekt å si at det ikke er noe mer informasjon i et menneske, enn det er i en bakterie. En bakterie har også alt det genmateriale som trengs for å "mutere" til mennesker. Forskjellen er at vi mennesker har gått gjennom denne store mutasjonen, mens en bakterie har ikke. Helt likt som ulven ikke har mutert til det stadie å være en hund, men en hund selvsagt har.

 

Det er ikke et problem med informasjon i evolusjonsteorien, det er hvordan du bruker ordet informasjon som er et problem.

Lenke til kommentar

Bak alle de forskjellige hunderasene du ser, Venetar

Ligger det utformings informasjon i form av DNA

All den informasjon som var nødvendig i utformingen

av alle de hunderasene du ser, var i den opprinnelige

hunden (ulven) ingen ny informasjon er tilført uten i fra.

Følger vi din definisjon riktig, blir det også korrekt å si at det ikke er noe mer informasjon i et menneske, enn det er i en bakterie. En bakterie har også alt det genmateriale som trengs for å "mutere" til mennesker....

Ærlig talt, cuadro :D

 

Hvilken bakterie tenkte du på ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...