Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... absolutt ikke oppfører seg kristent.

Jaha, hva kan så dette være ? Det er vel ikke noen gamle testamentlige krav du kommer med til de kristne, McHalvorsen ? Hvor mange ganger må det sies ? De kristne følger ikke Moses og det gamle testamente. De kristne har verken moselov eller sharialov. De kristne er fullstendig frie.

Hvordan kan du da si at jehovas og andre sekter er uekte? Dersom den eneste kravet er troen på jesus?

De bare sier de tror på Jesus Kristus, i virkelighten tror de på Loven.

De tror alle som en at de kan få evig liv ved å holde loven.

 

Det du kommer med her er pølsevev, du mener at ingen av de utallige sektene og grenene tror på jesus? Værsågod, kom med kilder er du snill :)

 

Dersom de ikke hadde trodd på gud og jesus så hadde de heller ikke trodd på lovene.

 

De som følger disse moselovene feks, gjør det fordi de har forstått det sånn. Grunnen til at de har forstått det sånn er fordi de ser i NT at jesus vil at lovene skal holdes, og jesus holdt disse lovene selv.

 

Dersom Gud mener at lovene skal følges i GT, og jesus mener i NT at de ikke er så viktige, så har for det første; gud lurt en hel haug av folk imellom skapelsen og jesu ankomst og for det andre motsagt seg selv kraftig.

 

Kanskje ikke den menneskeskapte guden din er så genial alikevel? ELler kanskje du rett og slett forstår mer enn selveste "syvende far i huset"?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
I retten kom det fram at kvinnen er fanatisk kristen, og skal ha vært psykotisk da hun drepte datteren.

Problemet ligg vel meir i hodet på kjerringa enn i drapsvåpenet.

 

Kan det tenkes at problemet faktisk ligger i alle de millioner av moderate troende som opphøyer blind tro til å være en dyd?

 

Hele eksistensgrunnlaget til ekstremistene ligger trygt basert i den moderate troen slik vi kjenner den fra blant annet den norske stats-kirke.

Lenke til kommentar
Vel, selv om det ikke overrasker meg at det er galninger der ute med Jesus på leppene, så synes jeg igrunn ikke så mye om kausalitet og korrelasjon.

Kan det være at religiøse samfunn gir gode vekstforhold for fanatisme og psykopati og dermed tiltrekker seg og utvikler slike galinger?

 

Se f.eks på hvordan det lukkede samfunnet i Knutby ga egnede forhold for at en psykopat skulle utvikle seg.

Lenke til kommentar
Vel, selv om det ikke overrasker meg at det er galninger der ute med Jesus på leppene, så synes jeg igrunn ikke så mye om kausalitet og korrelasjon.

Kan det være at religiøse samfunn gir gode vekstforhold for fanatisme og psykopati og dermed tiltrekker seg og utvikler slike galinger?

 

Se f.eks på hvordan det lukkede samfunnet i Knutby ga egnede forhold for at en psykopat skulle utvikle seg.

 

Overalt der man får en "felles platform" og noen skrudde personer så kan denne problemstillingen oppstå. Du finne jo voldelige ellementer neste overalt innen fotball, nabolag, politikk, religion osv...

 

Så gode vekstvillkår for fanatisme og psykopati finner du der hvor det er mennesker med sterke meninger.

 

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Det som skiller religion fra andre "felles plattformer" er at man helst skal blindt følge en tro og helst ikke stille spørsmålstegn ved religiøse spørsmål for å avdekke selvmotsigelser og jobbe seg frem mot en sannhet. Ting skal ikke utredes, de skal bare følges. Kall det gjerne frivillige slaver av en tro. De som ønsker å la seg lede. Slike miljøer tror jeg er glimrende grobunn for maktsyke og psykopater som ønsker å lede. Menighetene ønsker å bli ledet og stiller ikke spørsmål. Jeg ser ikke parallellen mellom dette og fotballag, nabolag og politikk.

 

Når det kommer til fanatisme så oppfordres medlemmene i menigheten til å skulle bli "bedre troende" og øke sin oppslukthet/fanatisme. De mest ekstreme blir ofte sett opp til, får mye skryt og respekt. Slik er det mye mindre av i både fotball, nabolag og politikk, enn i religion.

 

Sterke meninger er ikke nødvendigvis god grobunn for fanatisme og psykopati. Se f.eks på politikken. Der ber man om utredninger, presentasjoner og har lovfestet åpenhet i debatter. Det er heller ikke noe ensartet miljø som tenker i en bestemt retning. Partiene er ofte uenige og diskuterer seg frem til gode løsninger i stedet for å blindt skulle følge en leder eller gammel bok med svar på livet, universet og alt mulig.

 

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Ja og nei.

 

For hvis man skal skjære all religion over en kam slik som du gjør her, for så si at det er regelen så har du det tilsvarende innenfor f.eks politikk. Da kan man jo ikke bare vise til norske forhold, men se hvordan det er andre steder.

 

Barn og unge blir opplært til å være patrioter og sloss for landet sitt uansett hvem som styrer... man følger blindt... noe som også fører til rasehat, etnisk rensing med mer. Sier vi da att politikk er en fin grobunn for psykopater? Nei, men vi sier at ekstreme politiske grupper kan komme med dette.

 

Grunne til at jeg trakk fram type nabolag og fotball er ettersom jeg er av den oppfattning at dette er personer som knytter seg til en gruppe som gir trygghet og samhold, slik som religiøse grupper, politiske grupper (f.eks nynazister) fotball gjenger (type Hooligans og Casuals) og nabolag (type gjengkulturer i USA)

 

Derfor protesterer jeg ikke på at det er ett problem blandt fundamentalistiske religiøse grupper, men jeg mener fortsatt at det ikke skiller dem ut i forhold til andre grupper.

 

 

//WINWIN

Lenke til kommentar

Barn og unge blir opplært til å være patrioter og sloss for landet sitt uansett hvem som styrer... man følger blindt... noe som også fører til rasehat, etnisk rensing med mer. Sier vi da att politikk er en fin grobunn for psykopater? Nei, men vi sier at ekstreme politiske grupper kan komme med dette.

Man blir oppdratt til dette i militæret, men dette er ikke før man er 18-20 år. Dessuten fører det ikke til rasehat, det har i hvertfall ikke jeg fått noe inntrykk av. Jeg vet ikke om det bare er noe du tror, eller faktisk har erfart dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett å trekke konklusjoner basert på overflatiske fellestrekk, men noen dyptliggende kausalitet skal det mer enn spekulasjon for å avdekke. Per nå finnes det utallige ting som overflatisk kan argumenteres til å "føre til psykose", men flesteparten av dem vil neppe bli tatt seriøst. Det man ønsker skal stemme virker samtidig mer overbevisende.

 

Videre er ikke religiøse noen homogen gruppe. Tvert imot. Diversiteten blant religiøse er like stor som blant enhver annen "gruppe". Dette gjelder nok også fundamentalistiske kristne. Det som virker ekstremt i et øyeblikk er gjerne ikke det ved dypere innblikk. Problemet er bare at de mest ekstreme alltid tiltrekker seg oppmerksomheten og de er gjerne definerende for anseniteten til gruppen de tilhører, men ikke nødvendigvis representerer som helhet.

 

Jeg er også overbevist om at alle fundamentalistiske kristne vil ta avstand fra det kvinnen i artikkelen gjorde.

 

 

Rasehat og etnisk rensing er forøvrig aktiviteter jeg vil si som kan trigges blant praktisk talt alle. Ta en kikk på Kirgisistan og hva som skjer der for øyeblikket. Alle er ikke psykotiske selv om man gjerne skulle ville og tro det.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Barn og unge blir opplært til å være patrioter og sloss for landet sitt uansett hvem som styrer... man følger blindt... noe som også fører til rasehat, etnisk rensing med mer. Sier vi da att politikk er en fin grobunn for psykopater? Nei, men vi sier at ekstreme politiske grupper kan komme med dette.

Man blir oppdratt til dette i militæret, men dette er ikke før man er 18-20 år. Dessuten fører det ikke til rasehat, det har i hvertfall ikke jeg fått noe inntrykk av. Jeg vet ikke om det bare er noe du tror, eller faktisk har erfart dette selv.

 

Ut fra norsk standar muligens, ettersom Norge ikke er ett ekstremt land... men det er muligens ikke på grunn av patriotisme at man feirer 17.mai heller?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

... absolutt ikke oppfører seg kristent.

Jaha, hva kan så dette være ? Det er vel ikke noen gamle testamentlige krav du kommer med til de kristne, McHalvorsen ? Hvor mange ganger må det sies ? De kristne følger ikke Moses og det gamle testamente. De kristne har verken moselov eller sharialov. De kristne er fullstendig frie.

Hvordan kan du da si at jehovas og andre sekter er uekte? Dersom den eneste kravet er troen på jesus?

De bare sier de tror på Jesus Kristus, i virkelighten tror de på Loven.

De tror alle som en at de kan få evig liv ved å holde loven.

 

Det du kommer med her er pølsevev, du mener at ingen av de utallige sektene og grenene tror på jesus? Værsågod, kom med kilder er du snill :)

 

Dersom de ikke hadde trodd på gud og jesus så hadde de heller ikke trodd på lovene.

 

De som følger disse moselovene feks, gjør det fordi de har forstått det sånn. Grunnen til at de har forstått det sånn er fordi de ser i NT at jesus vil at lovene skal holdes, og jesus holdt disse lovene selv.

 

Dersom Gud mener at lovene skal følges i GT, og jesus mener i NT at de ikke er så viktige, så har for det første; gud lurt en hel haug av folk imellom skapelsen og jesu ankomst og for det andre motsagt seg selv kraftig.

Gud har ikke lurt noen, det er jødene selv som i likhet med dagens sekter har skapt et vrang bilde av Gud og hva Han vil.

Lenke til kommentar

Barn og unge blir opplært til å være patrioter og sloss for landet sitt uansett hvem som styrer... man følger blindt... noe som også fører til rasehat, etnisk rensing med mer. Sier vi da att politikk er en fin grobunn for psykopater? Nei, men vi sier at ekstreme politiske grupper kan komme med dette.

Man blir oppdratt til dette i militæret, men dette er ikke før man er 18-20 år. Dessuten fører det ikke til rasehat, det har i hvertfall ikke jeg fått noe inntrykk av. Jeg vet ikke om det bare er noe du tror, eller faktisk har erfart dette selv.

 

Ut fra norsk standar muligens, ettersom Norge ikke er ett ekstremt land... men det er muligens ikke på grunn av patriotisme at man feirer 17.mai heller?

 

 

// WINWIN

Forbinder du 17. mai med rasehat, etningk rensing og så videre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barn og unge blir opplært til å være patrioter og sloss for landet sitt uansett hvem som styrer... man følger blindt... noe som også fører til rasehat, etnisk rensing med mer. Sier vi da att politikk er en fin grobunn for psykopater? Nei, men vi sier at ekstreme politiske grupper kan komme med dette.

Man blir oppdratt til dette i militæret, men dette er ikke før man er 18-20 år. Dessuten fører det ikke til rasehat, det har i hvertfall ikke jeg fått noe inntrykk av. Jeg vet ikke om det bare er noe du tror, eller faktisk har erfart dette selv.

 

Ut fra norsk standar muligens, ettersom Norge ikke er ett ekstremt land... men det er muligens ikke på grunn av patriotisme at man feirer 17.mai heller?

 

 

// WINWIN

Forbinder du 17. mai med rasehat, etningk rensing og så videre?

 

 

Hvis du leser det jeg skrev, så står det PATRIOTISME.

 

// WINWIN

Lenke til kommentar
Vel, selv om det ikke overrasker meg at det er galninger der ute med Jesus på leppene, så synes jeg igrunn ikke så mye om kausalitet og korrelasjon.

Kan det være at religiøse samfunn gir gode vekstforhold for fanatisme og psykopati og dermed tiltrekker seg og utvikler slike galinger?

 

Se f.eks på hvordan det lukkede samfunnet i Knutby ga egnede forhold for at en psykopat skulle utvikle seg.

 

Jeg er overhodet ikke vrien å få med på en slik konklusjon. Likevel er jeg nødt til å se noe vekk fra dette i praktiske sammenhenger, fordi dette helt klart bringer inn en ny debatt:

 

Mellom oss to tror jeg det blir lite diskusjon om det finnes tilsvarende analogier til dette, religion er ikke det eneste som kan sies å forpeste fornuften. Likevel inngår dette i vår frihet; hvorfor?

 

Eller er følger og konklusjoner bakvendt - er det slik at fornuften er forpestet, og kausalitet og korrelasjon rettere er beskrevet denne veien?

 

Jeg er ikke uenig, men jeg føler et behov for å presisere: Jeg tror ikke at det er religiøse som er ufornuftige, jeg tror religiøsitet oftere kan bli beskrevet som en bi-effekt av manglende fornuft. Det jeg tror jeg sier, er at det med mer eller mindre garanti er tilfeller av ikke-religiøse som slår ihjel sitt barn, med bibel eller gråstein. Motivet er annerledes, men prinsippet er det samme - de handler dumstrig.

 

Jeg er altså enig i at religiøse har et ytterligere latent, nettopp i sin religion, til å handle umoralskt etter andre standarder. Påpekningen er at dette latentet kan forklares uten religionen; religionen er bare verktøyet de flytende grensene legges til. En unnskyldning, om du vil.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...