Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Denne filmen viser hvordan det kristne Ugandia driver sin anti-homo kampanje, og forsvarer hvorfor homofili bør få livsstid i fengsel eller bli dømt til døden.

 

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Jeg bare lo :!:

 

På en annen side er det egentlig ikke morsomt i det hele tatt. Folk tror på dette, noe som igjen medfører at homofile får forferdelig behandling.

Noe sier meg likevel at selv om disse ikke var kristne, så hadde de hatt den samme holdningen og meninger mot homofili. Jeg tror sånn sett, at dette ikke er et religiøst problem, snarere et problem knyttet til fordommer og at man trenger syndebukker i samfunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken fisting, scat eller analsex er praktisert i noe større grad av homofile enn heterofile. Hva kommer denne generaliseringen og fordommen av? Fremmedfrykt.

 

Nja, kanskje det har noe med at hele deres moralske verdensbilde står beskrevet i en 2000 år gammel bok?

Lenke til kommentar

Verken fisting, scat eller analsex er praktisert i noe større grad av homofile enn heterofile. Hva kommer denne generaliseringen og fordommen av? Fremmedfrykt.

Analsex vil jeg tro forekommer relativt ofte i homofile miljøer.

 

Jeg tror forøvrig at de trenger syndebukker. Trolig for å beholde innflytelse og makt.

Lenke til kommentar

Denne filmen viser hvordan det kristne Ugandia driver sin anti-homo kampanje, og forsvarer hvorfor homofili bør få livsstid i fengsel eller bli dømt til døden.

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Hvor i videoen nevnes livstid fengsel og dødsstraff ?

 

Hvorfor tror du dette er kristne ?

Lenke til kommentar

Her brenner rasende afghanere det norske flagget

Beskylder Kirkens Nødhjelp for å drive kristen forkynnelse.

 

 

Det skulle ikke forundre meg om det er hold i påstandene og jeg er ikke overrasket over reaksjonene det har ført med seg. Religion er dypt personlig filosofi. Det er helt på sin plass å bli rasende over at noen er så respektløse og dumme at de tror det går an å omrokkere så til de grader på noe så dypt personlig.

 

For å ikke komme opp i lignende situasjoner senere vil jeg anbefale kirkens nødhjelp å bytte navn til noe som ikke kobles til religion. De som utnytter mennesker i sårbare situasjoner til å presse på dem en religion bør ut av organisasjonen.

Lenke til kommentar

Denne filmen viser hvordan det kristne Ugandia driver sin anti-homo kampanje, og forsvarer hvorfor homofili bør få livsstid i fengsel eller bli dømt til døden.

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Hvorfor tror du dette er kristne ?

 

(Har ikke flash installert for øyeblikket, men tror jeg vet hvilken video det er snakk om)

Nevner han ikke i filmen at han er pastor? Det er vel en tittel på en høyerestående person i en kristen menighet?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Her brenner rasende afghanere det norske flagget

Beskylder Kirkens Nødhjelp for å drive kristen forkynnelse.

 

 

Det skulle ikke forundre meg om det er hold i påstandene og jeg er ikke overrasket over reaksjonene det har ført med seg. Religion er dypt personlig filosofi. Det er helt på sin plass å bli rasende over at noen er så respektløse og dumme at de tror det går an å omrokkere så til de grader på noe så dypt personlig.

 

For å ikke komme opp i lignende situasjoner senere vil jeg anbefale kirkens nødhjelp å bytte navn til noe som ikke kobles til religion. De som utnytter mennesker i sårbare situasjoner til å presse på dem en religion bør ut av organisasjonen.

Jeg tror heller det har noe med at de fleste muslimske arabere har et veldig negativt syn på kristne. Kristne blir undertrykkt i flere muslimske land. Mange har til og med blitt drept for sin kristne tro. Det kan godt hende dette er nok et sprell fra religiøse ledere, denne gang for å få fjernet såkalt misjonerende kristne. Nå utalte generalsekretær i Kirken Nødhjelp, Atle Sommerfeldt at "Vi har som global politikk og spesiell politikk i Afghanistan at vi ikke arbeider med evangelisering eller å få mennesker til å endre religion". Så kan man velge hvem man skal stole på. Det er uansett best og vente til mer informasjon kommer frem. Jeg får håpe det ikke blir noen rettsak, for jeg stoler ikke et sekund på afghansk rettsvesen.

Lenke til kommentar

Denne filmen viser hvordan det kristne Ugandia driver sin anti-homo kampanje, og forsvarer hvorfor homofili bør få livsstid i fengsel eller bli dømt til døden.

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Hvorfor tror du dette er kristne ?

 

(Har ikke flash installert for øyeblikket, men tror jeg vet hvilken video det er snakk om)

Nevner han ikke i filmen at han er pastor? Det er vel en tittel på en høyerestående person i en kristen menighet?

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=596348

http://www.fritanke.no/NYHETER/2010/Ugandas_homofilie_risikerer_dodsstraff/

 

Kristne pastorer med god hjelp fra det amerikanske bibelbeltet leder konvensjonene. På plakatene i bakgrunnen står det "In God We Trust - For God and My Country" Uganda har over 80% kristne.

 

Homosexuality is currently illegal in Uganda—as it is in many sub-Saharan African countries—punishable by incarceration in prison for up to 14 years. The proposed legislation in Uganda, however, has been noted by several news agencies to be inspired by American evangelical Christians. A special motion to introduce the legislation was passed a month after a two-day conference was held where three American Christians asserted that homosexuality was a direct threat to the cohesion of African families. The bill, the government of Uganda, and the evangelicals involved have received significant international media attention and criticism from Western governments, some of whom have threatened to cut off financial aid to Uganda. The bill may soften the strongest penalties for the most egregious offenses to life imprisonment.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Uganda_Anti-Homosexuality_Bill

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Her brenner rasende afghanere det norske flagget

Beskylder Kirkens Nødhjelp for å drive kristen forkynnelse.

 

 

Det skulle ikke forundre meg om det er hold i påstandene og jeg er ikke overrasket over reaksjonene det har ført med seg. Religion er dypt personlig filosofi. Det er helt på sin plass å bli rasende over at noen er så respektløse og dumme at de tror det går an å omrokkere så til de grader på noe så dypt personlig.

 

For å ikke komme opp i lignende situasjoner senere vil jeg anbefale kirkens nødhjelp å bytte navn til noe som ikke kobles til religion. De som utnytter mennesker i sårbare situasjoner til å presse på dem en religion bør ut av organisasjonen.

Jeg tror heller det har noe med at de fleste muslimske arabere har et veldig negativt syn på kristne. Kristne blir undertrykkt i flere muslimske land. Mange har til og med blitt drept for sin kristne tro. Det kan godt hende dette er nok et sprell fra religiøse ledere, denne gang for å få fjernet såkalt misjonerende kristne. Nå utalte generalsekretær i Kirken Nødhjelp, Atle Sommerfeldt at "Vi har som global politikk og spesiell politikk i Afghanistan at vi ikke arbeider med evangelisering eller å få mennesker til å endre religion". Så kan man velge hvem man skal stole på. Det er uansett best og vente til mer informasjon kommer frem. Jeg får håpe det ikke blir noen rettsak, for jeg stoler ikke et sekund på afghansk rettsvesen.

På samme måte er muslimer undertrykt i "kristne" land. Og akkurat som der finnes det tilfeller av religiøst betingede drap. Det gjør ikke situasjonen bedre at den "fremmede" parten provoserer med sitt religiøse budskap. Hør bare på hvor mye skepsis, kritikk og fordommer som blir rettet mot den moskeen i Oslo. Forslag om å forby bønnerop som har nådd helt opp til et høyt politisk nivå osv.

 

At toppledelsen i Kirkens Nødhjelp forteller media at de har en global politikk om å ikke forkynne betyr ikke at det ikke har skjedd. Fyren avviser det ikke en gang. Organisasjonen er proppfull av entusiastisk kristne og det er slett ikke umulig at enkeltpersoner har gjort noe annet enn organisasjonens offisielle uttalte politikk.

Lenke til kommentar

Denne filmen viser hvordan det kristne Ugandia driver sin anti-homo kampanje, og forsvarer hvorfor homofili bør få livsstid i fengsel eller bli dømt til døden.

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Hvorfor tror du dette er kristne ?

 

(Har ikke flash installert for øyeblikket, men tror jeg vet hvilken video det er snakk om)

Nevner han ikke i filmen at han er pastor? Det er vel en tittel på en høyerestående person i en kristen menighet?

Kristne pastorer med god hjelp fra det amerikanske bibelbeltet leder konvensjonene. På plakatene i bakgrunnen står det "In God We Trust - For God and My Country" Uganda har over 80% kristne.

84% (41.9% katoliker og 35.9% angelikanere) som ikke bruker benevnelsen "pastor" i sine menighter.

 

Så det er her snakk om en sekt. Sekter er aldrig representative for den kristne kirke i sin helhet. Ekte kristne sitter ikke å ser på filmer av personer som konsumerer avføring.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Er ikke ordet kristne en samlebetegnelse på alt fra bittesmå sekter via mellomstore sekter til de virkelig store sektene (katolikker, etc) ?

Nei, kristne er kun Jesu Kristi efterfølgere. Det er kun de store Kirkene som er det, ikke sektene.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har selv valgt å ta fatt på en ferd inn mot det ukjente. Jeg prøver ved hjelp av logikk og fornuft å forstå fenomenet tro og prøver å se om det er noen religion som jeg opplever er noe for meg. Jeg har på en måte nesten kommet frem til en slags formel for hvordan jeg bør gå frem. Konklusjonen er at det som er logisk for meg i forhold til kristendom, er at jeg må nesten få følelsen av å være fyllt av ånden for å kunne bli en kristen. Dette er hvofor

 

Gud har all makt og kan hjelpe ved bønn --> folk ber --> folk får oppfylt sine ønsker --> folk tror mer

 

Gud har all makt og kan hjelpe ved bønn --> folk ber --> folk får ikke oppfyllt sine ønsker --> gud hjelper når det passer han(hjelpehypotese for å støtte hypotese om at det finnes en gud) --> en kan ikke si at gud har avvist eller at gud ikke finnes

 

Det folk ikke tenker over her, er at det kan være utenforstående grunner for at folk får oppfylt sine ønsker ved bønn. Eks: Biologi, tilfeldighet, andre overnaturlige fenomener.

 

Så ser jeg på det å tro på Gud som en greie når jeg ikke har en følelse av at det stemmer, kan jeg faktisk like gjerne tro på at det finnes menn på månen, at det finnes en avansert sivilisasjon i en annen galakse etc.

 

Så sånn jeg ser det nå, må jeg få ånden av Gud for at jeg skal føle at det er riktig å gå i dybden i den kristne tro.

Lenke til kommentar

Nei, kristne er kun Jesu Kristi efterfølgere. Det er kun de store Kirkene som er det, ikke sektene.

Nei, det er mange flere kristne enn så. Her har du ingen myndighet til å dømme andre.

Det er to milliarder kristne i verden. Sektene er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...