Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den tok jeg ikke. Var innlegget min "stråmann" og "trolling"? Jeg har ikke skjønt meg på noen av delene.

 

"Trollmannreglene" refererte til Zarans innlegg, hvor han nevnte "Wizard's Rule". Jeg likte dem. :)

 

Stråmann betyr å gjøre om motpartens argument, eventuelt lage et nytt, slik at det blir lett å slå tilbake. Eksempel: Evolusjon er feil fordi man ikke vet hvordan livet oppstod. (Evolusjonsteorien handler kun om livets evolusjon, og ikke om dets opprinnelse.)

 

Trolling betyr å hive ut en vill påstand i håp om å få folk på kroken, for så å diskutere vha radikale, eller noen ganger ekstreme, argumenter, som kun gjøres for å få folk irriterte og engasjerte, og ikke for å diskutere. Eksempel: ...bare se deg om her på forumet. :D

Lenke til kommentar

Jeg så gjennom bokmerkene mine hos del.icio.us nå nettopp og oppdaget en bok jeg helt hadde glemt. Jon Michelet la ut den siste boken sin på Internet, den heter "Brev fra de troende" og er Michelets tanker om/svar på endel brev fra kristne han fikk etter et intervju med Vårt Land om tro og tvil. Boken kan leses i sin helhet her.

Lenke til kommentar

Den boka var ikke verst. Har lest noen kapitler allerede (veldig lettlest), hvor han beskriver menneskene som tror, og seg selv som grublende ateist. Anbefales videre.

 

Ellers har jeg kommet over et uvanlig interessant foredrag på www.ted.com, hvor hjerneforskeren Jill Bolte Taylor forteller om sitt tilfelle av slag i vendinger som gjør det fullstendig begripelig at Johannes' evangelium har blitt til. Se foredraget, så forstår du. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lot datteren dø av diabetes

Stolte mer på Gud enn på legen. Nektet å tilkalle hjelp til syk 11-åring.

 

Er ikke passiv dødshjelp ulovlig i Wisconsin? Håper de blir tiltalt for mordet på deres egen datter. Dette er et tragisk utfall av barnemishandling.

 

Kultmedlemmer kom ut av hula

Ga opp å vente på verdens ende.

 

Først stakk den psykiatriske pasienten og sektlederen av når de skulle sperre seg inne i hula. Nå finner de ut at den psykiatriske pasientens profetier om verdens undergang slett ikke har slått til. Da gjenstår det bare et stort spørsmål: Hvor mye mer må til for at de tar til vettet og innser at troen deres er ville fantasier?

Lenke til kommentar
Kultmedlemmer kom ut av hula

Ga opp å vente på verdens ende.

 

Først stakk den psykiatriske pasienten og sektlederen av når de skulle sperre seg inne i hula. Nå finner de ut at den psykiatriske pasientens profetier om verdens undergang slett ikke har slått til. Da gjenstår det bare et stort spørsmål: Hvor mye mer må til for at de tar til vettet og innser at troen deres er ville fantasier?

De fulgte fjellvettreglene i det minste. Både grov seg ned i tide og innså etterpå at det er ingen skam å snu. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En ganske morsom rap som parodierer mange kjente ateister og vitenskapsfolk :) Tenkte den passa her vel så bra som den passa i humorkategorien.

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
- Sektlederen og profeten Pyotr Kuznetskov ble hentet ut fra en lokal psykiatrisk klinikk for å hjelpe med å overtale kvinnene til å komme ut. Kvinnene, seks russiske og en hviterussisk, kom ut frivillig, bærende på pakker med eiendelene sine, sier varaordfører Oleg Melnichenko til en russisk tv-kanal.

 

Dette hørtes ut som et sirkus man så gjerne kunne være publikum til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...