Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye lidelse i verden?

Fordi mennesker er onde av natur.

Da får vi spørre som Eia: Født sånn eller blitt sånn?

Det her var et såpass friskt utspill fra IHS at jeg hadde håpet å få lirket mer ut av han, men han oppdaget hva vei det gikk og da feiget han som vanlig unna. Men det er notert IHS. Vær du trygg!

Avledningsmanøveren som feilet totalt på et kreasjonistisk plan: "Fordi mennesker er onde av natur."

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at paven står ansvarlig for dette; i værste tilfelle gjør han ikke noe med det, og å i det hele tatt kreve at han skal ønske dette er i bunn og grunn et moral-paradoks. :)

Ikke ansvarlig? Give me a break....

http://www.youtube.com/watch?v=AGKr4unqlIU

Penn & Teller - Bullshit - Vatican (1/3)

Penn & Teller - Bullshit - Vatican (2/3)

Penn & Teller - Bullshit - Vatican (3/3)

Lenke til kommentar

I stedet for å kaste bort tiden på å finne et nytt navn på Krf kan vi heller bruke kreftene på å få partiet vekk fra stemmesedlene. Jeg håper folk tar til vett og ikke stemmer Krf uansett hva gode saker de kommer med i valgkampen.

Religion må vekk fra politikk og utdanningssystem!

Lenke til kommentar

Det ser ut som Krf klarer å komme seg under sperregrensa på egenhånd og dermed uskadeliggjør seg selv. Krf mister jo enormt med stemmer for hvert valg fordi fanklubben har så høy snittalder at mange faller fra når de blir gamle og dør. Når de passerte sperregrensa nå sist tok panikken dem og de gjorde noen desperate forsøk på fornyelse og kapre unge stemmegivere ved å blant annet snu i en del kontroversielle (konservativt kristne) saker. Det tror jeg bare får flere av de gamle men fortsatt oppegående stemmere til å skifte parti. Tapet tror jeg er omtrent like stort som gevinsten. Dermed vil den høye snittalderen ta knekken på de uansett om de satser på den konservative eller fornyende linjen. Det er mulig de klarer å samle krefter nok til å komme over sperregrensa et valg til eller to, men det finnes grenser for hvor mye krefter et utdøende politisk-religiøs parti klarer å samle selv i bibelbeltet. Krf vil nok forbli et sterkt lokalpolitisk parti i flere tiår i enkelte småkommuner på Sørlandet, men de er på stø kurs ut av rikspolitikken, og bra er det! :)

Selv Iran er snart moden for å kvitte seg med prestestyret i landet. Bare litt mer opprør nå så vipper de prestestyret av pinnen med dramatikk a la Ceauşescu i Romania 1989

Lenke til kommentar

Har paven makt til å nekte afrikanske folk bruken av kondomer, Metal God?

Slik jeg ser det, vil paven kun være skyld i at AIDS er utbredt i Afrika dersom han med tvang nektet afrikanere å bruke kondom. At afrikanere har den tedens til å lytte til paven og det skrulleri han måtte komme med, er da ikke pavens ansvar. :)

Jeg tror du har gitt etter for en ekstremistholdning alt for lett på denne..

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Har paven makt til å nekte afrikanske folk bruken av kondomer, Metal God?

Slik jeg ser det, vil paven kun være skyld i at AIDS er utbredt i Afrika dersom han med tvang nektet afrikanere å bruke kondom. At afrikanere har den tedens til å lytte til paven og det skrulleri han måtte komme med, er da ikke pavens ansvar. :)

Jeg tror du har gitt etter for en ekstremistholdning alt for lett på denne..

Paven har en enorm påvirkningskraft gjennom sin posisjon og bør være varsom med uttalelser som kan påvirke folk til å gjøre uheldige valg. Å preike om at kondomer er synd vil manipulere millioner til å følge hans moralske mening. Dermed er pavens uttalelser den underliggende årsaken til at hundretusener av HIV-tilfeller.

Det er ikke ulovlig å være naiv eller blindt troende, og sikkert heller ikke ulovlig å manipulere naive i følge afrikanske nasjoners lovverk, men det er utvilsomt høyst umoralsk å utnytte og manipulere naive mennesker til å risikere liv og helse. I Norge er det garantert ulovlig å manipulere naive mennesker til å gjøre livsfarlige ting. F.eks overtaler man ikke psykisk utviklingshemmede til å teste istykkelsen på fjellvann man vil isfiske på, selv om det er mulig å lure noen sånne utpå et usikkert vann. Dersom det hadde skjedd og den psykisk utviklinghemmede hadde forulykket er jeg sikker på at de som manipulerte ville blitt stilt til ansvar. Se f.eks på Knutby-saken i Sverige. En pastor som misbruker sin religiøse posisjon til å manipulere andre til å begå drap. Det paven har drevet med kan godt sidestilles med dette. Bare synd at paven aldri vil bli tiltalt for manipulasjon som har ført til hundretusener av ødelagte liv og dødsfall.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, jeg har da aldri ønsket å forsvare pavens uttalelser eller adferd.

Men det blir simpelthen for enkelt å dra linjen til paven for så å stoppe der - hvem kan si at paven ikke tror på det han ytrer, uansett hvor galt det er? Er det ikke da den kristne overbevisning som er den egentlige fienden her? Eller hva med ideologisk overbevisning generelt, eller menneskers iboende egenskap til å ikke lytte til kunnskap, eller å føre propaganda? Hva med sykdommen selv, er det ikke forsåvidt de biologiske funksjoner som er ansvarlige for AIDS?

Jeg kan ganske enkelt ikke forstå deres bruken av 'ansvarlig' - slik jeg ser det har dere bare slått dere til ro med en brikke for så å dele all skyld der. Det virker naivt, for med samme forklaringsmetode: Hvorfor har vi AIDS i Kina?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er ikke bare det at paven sier kondomer er synd, men han LYVER og sier kondomer ØKER sjangsen for å få HIV.

Når det religiøse forbildet for 1.2 milliarder mennesker lyver rett ut av nesa, en løyn som direkte dreper titusenvis kanskje million vis av mennesker, er ikke da hele kirken bakrupt?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare det at paven sier kondomer er synd, men han LYVER og sier kondomer ØKER sjangsen for å få HIV.

Når det religiøse forbildet for 1.2 milliarder mennesker lyver rett ut av nesa, en løyn som direkte dreper titusenvis kanskje million vis av mennesker, er ikke da hele kirken bakrupt?

Ja det er ikke for ingen ting at jeg mener vi må organisere oss og få fjernet "tåke-tanker". Religion er verdens største scam.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...