Simen1 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 MVR: Jeg har nylig vært i begravelse jeg også og har noen av de samme tankene som deg. Den døde hadde en birolle, mens gud og Jesus hadde hovedtrollene. Preiket var til tider også respektløst ovenfor den døde og den nærmeste familien. Hvordan det var ovenfor oss ateister som var til stede vil jeg ikke uttale meg om da det er irrelevant. Men den nærmeste familien og den døde burde i hvert fall vært respektert bedre. Presten hadde satt seg lite inn i den dødes liv og snakket dermed lite om han. Av respekt for den nærmeste familiens ønske om en kristen begravelse overvar jeg seremonien på en respektfull måte, uten tegn til å ha noe i mot den. Hverken den døde eller nærmeste familie har vært aktive kristne, men det var sånn de ønsket begravelsen. Den døde ville sikkert valgt samme type begravelse. Muligens fordi de er ukjent med religionsnøytrale seremonier eller mangel av religionsnøytrale lokale, men det skal ikke jeg legge meg borti. Når det kommer til religiøse seremonier som denne så har jeg respekt for de som har valg den løsningen for seg selv (bryllup, konfirmasjon) og der nærmeste familie har valgt det slik den døde ville valgt det (begravelse), men en type seremoni har jeg ikke respekt for: Det er de seremoniene der noen velger å presse sin religion på folk som ikke en gang vet hva religion er. Jeg snakker om dåp. DET er respektløst av foreldre og alle som møter opp. De har ikke spurt barnet og barnet kan ikke svare. Likevel trer de religion ned over hodet på uskyldige barn som slett ikke får velge noe så personlig som religion selv. Fadderne har også en uhyrlig rolle, der de lover på tro og ære at de skal kontrollere jevnlig at foreldrene kristner barna nok i løpet av oppveksten. Dette er bare toppen av isfjellet på respektløs opptreden som skjer under og etter en dåp. Slike seremonier mener jeg det er respektløst å delta i. Konfirmasjon, bryllup og begravelser stiller i en annen klasse. Der velger man selv om man vil ha en kristen eller annen seremoni. Evt. at den nærmeste familien velger det den døde ville valgt selv. Bare for å krydre forestillingen litt: - Se for deg at foreldrene dine døpte deg i en helt annen religion enn den du har i dag. - Se for deg at din nærmeste familie begraver deg med en helt annen religion enn den du har i dag, stikk i strid med dine ønsker. Du kan godt si det er urealistisk, men prøv å se det for deg. Ville du syntes det var særlig respektfullt? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 En vakker julesang for oss ikke religiøse Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Beste forklaringen på evolusjon og religion EVER Endret 29. desember 2009 av Gunfreak Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Beste forklaringen på evolusjon og religion EVER Rett og slett genialt! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Brilliant!! Han er kliss lik en jeg gikk på skole med for mange år siden, samme hår og væremåte... Men han het ikke Tony da he he Ang. begravelser. For noen år tilbake var jeg på en begravelse til min ex kones tante. Presten ramset opp knappe 35 sekunder med denne tantens liv og levende, hun ble faktisk 89 år!, før han frekt begynte på samfulle tre kvarter med jesus reklame!!!! Hadde jeg vært en bekjent av henne og ikke familie så hadde jeg reist meg opp og gått!! Til overmål så tok sønnen hennes, altså min ex-kones fetter, kvelden pga kreft tre måneder etter sin mor og jeg kunne ikke tro det, for igjen står den frekke faan av en prest, unnskyld uttrykket, der og leser deler av det stoffet familien ville at han skulle lese (han hadde tydeligvis en grense på 35 sekunder for slikt han...) for så å messe i nye 45 minutter med jesus reklame!! Som om ikke det var nok sto han der og sa AKKURAT det samme som sist vi satt der!!! Vi klagde idioten inn til et eller annet styre, men det hjeper jo ikke da, de gjør jo hva pokker de vil tydeligvis... Disse begravelsene, pluss en del annet vissvass, har gjort at jeg ikke skal inn i noen kirke når jeg dør. No way at jeg vil at min familie og mine venner og bekjente skal sitte der og høre på den hjerneløse reklamen!! Og for hva liksom? Hva er det de håper å oppnå med dette? Sanke noen medlemmer? Har til og med vært i en begravelse til en tre måneder gamle jenta til et vennepar av meg der idiot presten klarte å si at gud trengte denne jenta mer enn foreldrene hennes gjorde og hvor hjerterå er det mulig å bli? Moren knakk helt totalt sammen og om hun var småkristen før det så hater hun ihvertfall kristendommen med alle sine idiotiske prester i dag og jeg kan ikke annet enn å føle med henne. Det skulle heller vært slik at du måtte velge kristen begravelse for å få det og ikke slik det er i dag, at dette er default valg hvis en ikke har valgt annet... Så MVR, du har min fulle forståelse og støtte! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 thunderfoot møter Dawkins Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hmmmm kult Skal bli spennende å se. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Da slipper han i det minste å være en slags barnehageonkel, som i Comfort-"debatten". Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Da er thunderf00t og Dawkins videoene ute. Dessverre med temmelig dårlig lyd :/ Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Scientology er verdens største turnoff, du ser en eller annen søt skuespillerinne og så finner du ut at hun er scientologists og kuken går slapp med en gang. Ikke bare er det en ekstremt rask og permanent turnoff, men man mister respekten for dem også(respekt tapet gjelder da også menn) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Thunderf00t v Dawkins intervju med mye bedre lyd Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg TROR det er på tide å legge seg. Nærmest religiøst... Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 - Jordskjelvet på Haiti skyldtes en gammel pakt med djevelen. "True story" http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34851702 - Hvordan den amerikanske helsereformen skal stanses: Med bønn! http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34472831 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 - Jordskjelvet på Haiti skyldtes en gammel pakt med djevelen. "True story"http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34851702 - Hvordan den amerikanske helsereformen skal stanses: Med bønn!http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34472831 Over til litt gode nyheter... http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3463162.ece Juletiden er over og de norske kirkene er igjen øde og folketomme. På tide å bruke skattepengene til noe mer fornuftig? Lenke til kommentar
.... Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Anbefalt lesing: Diluting the scientific method: Ars looks at homeopathy Dette er en godt skrevet artikkel om homøopati og homøopatenes "religiøse" motstand mot vitenskapelige metoder for å finne ut av nye behandlingsformer. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Tim Minchin har den beste quoten EVER om homeopaty If you show meThat, say, homeopathy works, Then I will change my mind I’ll spin on a fucking dime I’ll be embarrassed as hell, But I will run through the streets yelling It’s a miracle! Take physics and bin it! Water has memory! And while it’s memory of a long lost drop of onion juice is Infinite It somehow forgets all the poo it’s had in it! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ser ut som VenomFangX, eller Shawn endelig har skjønt det, og kommer til å være permanent vekke fra Youtube. Denne gangen tror jeg faktisk det varer. Det trodde jeg ikke før. (Les teksten til videoen først) 1 Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 - Jordskjelvet på Haiti skyldtes en gammel pakt med djevelen. "True story"http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34851702 - Hvordan den amerikanske helsereformen skal stanses: Med bønn!http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34852314#34472831 Over til litt gode nyheter... http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3463162.ece Juletiden er over og de norske kirkene er igjen øde og folketomme. På tide å bruke skattepengene til noe mer fornuftig? Hva med å rydde bort benker ogsånt også bruke de som idrettshaller, ungdomsklubber, hospits osv på hverdagene. Kirken der jeg bodde før har kjempe lokaler som aldri brukes. Selv på juleaften holder de bare halve kirken oppe. Kirken er formet som en L hvor presten står i "knekken" og den ene delen er til enhver tid avstengt. I tilleg har den en kjempe kjeller som er utrustet som bombe rom. Med to seperate dusj rom og mange andre rom. Perfekt når man skal dusje etter en trening Er det noen som har lagt merke til hvor ekstremt mange kirker det er på øde steder i landet? Dra opp naf veiboka så ser dere at alle tettsteder med mer en 100 inbygger har en egen kirken. Tenk om alle lokalsteder kunne fått sin egen idrettshall i stedet! Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 117 mennesker i Øst-Sibir er forgiftet av vievann som ble brukt under en religiøs seremoni tidligere i måneden. En forbrukerorganisasjon ved navn Rospotrebnadzor sier vievannet skal ha vært tatt fra to brønner nær kirken 19. januar. Da feiret den ortodokse kirken Jesu dåpsdag, eller «Åpenbaringsdagen». Brønnene kan være kilde til infeksjon. Vannet skal sies å være hellig og ha helbredende egenskaper. Fryktelig stygt å le. Men da jeg leste om om "hellig" vann med "helbredende egenskaper" som tydeligvis har forgiftet folk, kunne jeg ikke la være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå