Hyperio Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Flotte greier, skal få ordnet det. Synes fremdeles det er vannvittig rart at jeg er innmeldt i statskirka. Lurer på hvordan de arbeider. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Det har vært mye medlemsrot. Folk har blitt meldt inn uten sitt eller foreldrenes samtykke. Folk som har meldt seg ut har på mystisk vis ikke blitt meldt ut likevel. Det har vært mye kritikk til dette medlemsjukset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Tilskuddene gis etter antall medlemmer i trossamfunnet uavhengig av om de har betalt skatt. Det gis tilskudd også for barn under 15 år slik at andelen som ikke har betalt skatt kan være betydelig. TILSKUDDSORDNINGEN er senere utvidet til livssynssamfunn (foreløpig bare Human-Etisk Forbund, men Holistisk Forbund kommer) og uregistrerte trossamfunn. Tilskuddet fra staten utgjør 274 kroner pr. medlem for 2004, mens kommunenes tilskudd varierer etter kommunenes utgifter til kirken; landsgjennomsnittet er omkring 300 kroner. Det dreier seg altså om tilskudd på bortimot 600 kroner pr. medlem. Kilde Kilden er riktignok fra 2004, men du må gjerne komme med bedre dokumentasjon på at dette er feil. "For mens Kirka får bevilget penger over statsbudsjettet ut fra behov og uavhengig av medlemstall..." http://www.klassekampen.no/56414/article/item/null Er vi enige? Hvorfor sier Aftensposten og Klassekampen det stikk motsatte? En av de må vel ta feil? I så fall, hvilken av de og hvordan kan det kontrolleres? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Tror du misforstod Aftenposten. "Tilskuddet fra staten utgjør 274 kroner pr. medlem for 2004, mens kommunenes tilskudd varierer etter kommunenes utgifter til kirken; landsgjennomsnittet er omkring 300 kroner. Det dreier seg altså om tilskudd på bortimot 600 kroner pr. medlem." Altså hvor mye Human-etisk forbund og andre trossamfunn(ekskludert kirken) får fra kommunen avhenger av hvor mye penger kommunen fra før har gitt til kirken. En litt tydeligere formulering fra Ung.no: Tilskudd via statsbudsjettet: Kirken mottar penger via statsbusjett og lokalt fra kommunene i forhold til behov. Det totale beløp kirken mottar pr. år blir så delt på antall medlemmer og dette beløpet avgjør hvor stor bevilgninger til andre trossamfunn mottar basert på det antall medlemmer det enkelte trossamfunn har. http://www.ung.no/religionsfrihet/2340_Sta...er_den_deg.html Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Klassekampen er vel mer kirkefientlig, men hva man skal tro er ikke lett. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 "Den norske kirke får ikke statsstøtte per medlem, men får bevilgninger over statsbudsjettet uavhengig av medlemstall." http://www.human.no/templates/Page____9084.aspx Nok nå? Lenke til kommentar
.... Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 "For mens Kirka får bevilget penger over statsbudsjettet ut fra behov og uavhengig av medlemstall..." http://www.klassekampen.no/56414/article/item/null «Medlemsras i Kirka betyr kort fortalt mer penger per medlem for samfunnene utenfor Kirka.» Scratch it. Jeg fortsetter å være medlem. lol... en kan ikke vinne :/ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Beklager å være den som forteller dere dette. Det har vært en gøy tur, men nå er den over. Jeg har bevis. Jaja... Var morsomt så lenge det varte. Take care. Får håpe vi sees på den andre siden. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 For å være helt ærlig hadde jeg ikke hatt noe imot det vis det var sant... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Dagens fail fra USA. Charles Darwin film 'too controversial for religious America' Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 For i bakvendt land, der kan alt gå an... Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeremy Thomas, the Oscar-winning producer of Creation, said he was astonished that such attitudes exist 150 years after On The Origin of Species was published. "That's what we're up against. In 2009. It's amazing," he said. Indeed. For en patetisk gud, som trenger å skånes fra en film. Eller er det de religiøse som frykter at Gud enten blir sint eller "veldig, veldig skuffet" hvis de går for å se den? Lenke til kommentar
.... Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Dawkins of Darwin etterkommerne sier filmen har lite med virkligheten å gjøre, nesten hele filmen er overdrevet drama av hva Darwin virklig opplevde, Betteny dog ros, og filmen for ros for å vise hvordan vitenskap funker, men karakterer og drama er vist ganske langt unna virkligheten Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hva gjør man egentlig med en religionslærer ved 3. klasse studiespesialiserende som insisterer på å krangle og diskutere der det er ingen uenighet, fordi læreren er en katolsk prest, og eleven er meget bevisst ateist? Dette begynner å bekymre meg, fordi religionsfaget er et fag jeg står meget sterkt i, og er forøvrig det eneste faget der kunnskapen strekker seg lengre enn i matematikkfaget, hvorpå det ikke kunne tenkes at jeg får noe mindre enn toppkarakter. Særlig karakterhigende har jeg aldri vært, men jeg frykter at læreren ikke er i stand til å bedømme meg etter kunnskap og deltagelse, når han konsekvent ønsker å finne seg uenig, selv der det ikke finnes uenigheter oss imellom. Dette er ikke noe jeg ønsker å stå stille og se på. Hvordan kan man best få frem at man ikke ønsker å diskutere med en lærer som ikke holder seg til pensumets tema, og ikke diskuterer rederlig? Å smige seg bort til pulten hvor jeg sitter, for så å forhåndsbedømme og forklare sine motargumenter mot idéer jeg ikke har - for derpå å leksere meg i at "i et slikt fag vil det hjelpe å være mer reflektert og åpen", finner jeg motbydelig. Hvorfor er det slik at når jeg forteller om de forskjellige holdepunkter til skapelsestro og vitenskapelige teorier, forteller om deres mål og mening, så faller en religionslærer på defensiven, sier seg brått uenig. Denne uenigheten er også bare vissvas, da religionslæreren bruker like lange fem minutter i ettertid på å beskrive hvordan han selv mener det forholder seg - en beskrivelse som er helt identisk til min egen. Merkelig nok, føler jeg meg diskriminert av min religionslærer; på bakgrunn av å være en ateist. Dette er forskjellsbehandling, og i bakvendt form. Har virkelig et individ som er religionslærer i tilleg til å være en katolsk prest(teologistudie) aldri lært at en religionslærer bør følge den sokratiske samtale(stille spørsmål og lytte)? Jeg er eleven, jeg skal vise hva jeg kan for å kunne fremheve meg selv i faget - dette er undergraving av mine egentlige kvaliteter. Virkelig irriterende. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Snakk med rektor kanskje? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Klag ja, eneste veien siden fornuftig samtale tydeligvis ikke funker på idioten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Charles Darwin film 'too controversial for religious America' Det siste jeg hørte var det motsatte, nemlig at mulige distributører overbyr hverandre for å få filmen. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Charles Darwin film 'too controversial for religious America' Det siste jeg hørte var det motsatte, nemlig at mulige distributører overbyr hverandre for å få filmen. Kjempebra, håper dette stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå