Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom over en blogg av en biologiprofessor, der han skriver om et besøk på Creation Museum. Interessant og morsom (dvs. tragikomisk) lesning. Besøkende kan for eksempel lære å argumentere for at incest er greit - så lenge man går langt nok bak i tid, f.eks. sånn cirka 6000 år, da Kain (Adam og Evas første sønn) fint måtte gifte seg med søsteren av mangel på andre damer.

http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/08...on_museum_1.php

Ønsker man å se saken "belyst" (tja...) fra den andre siden, så skriver Ken Ham om dagen da 285 ateister/agnostikere besøkte "museet". Har ikke lest dette selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå lever vi i et samfunn av fornuft, et samfunn der tro og overtro har gått ut på dato. Så jeg mener, disse kirkene som slenger rundt på bjellene sine hver søndag, og som forstyrrer normale folks fred, ro og søvn, burde arresteres. Jeg har hatt politiet på døren en gang før, for "bråk" og "høye lyder", burde kanskje sende disse på kirken neste gang?

Det hadde kanskje vært greit om de gjorde dette 1 gang, men nei. 3x3 ganger, hvert eneste kvarter! Så er det alltid noen ekstra etterpå, Gudene vet hvorfor.. Jeg skriver dette så tidlig på morgenen, akkurat fordi jeg er drittlei det å våkne klokken 10/10:15 hver søndag.

Jeg trodde søndag var en hviledag, da "Gud" hadde "fri/pause", ikke at han satt å spilte på trommer eller andre instrumenter. For å sende bråk og uro over hans fine "kreasjon", eller hva?

Takk for meg, spre ordet! Stopp bråket!

Lenke til kommentar

Heisann, har en del kristne venner og slikt som gang på gang vil få meg kristen. Klart jeg kunne det om jeg hadde hatt en god nok grunn ol. Men fram til det skjer så forblir jeg ateist. Så den som kan komme med en god grunn eller noe til å "konvertere" skal ha evig takk. Kunne godt tenkt meg å bli kristen faktisk :ph34r:

Lenke til kommentar
Heisann, har en del kristne venner og slikt som gang på gang vil få meg kristen. Klart jeg kunne det om jeg hadde hatt en god nok grunn ol. Men fram til det skjer så forblir jeg ateist. Så den som kan komme med en god grunn eller noe til å "konvertere" skal ha evig takk. Kunne godt tenkt meg å bli kristen faktisk :ph34r:

Syns du bør gi klar beskjed til dem om at religion er et personlig og privat valg som de bør holde seg unna.

Mitt synspunkt er at misjonering er like forkastlig som tvinge andre personer til å utføre seksuelle handlinger mot deres vilje.

Lenke til kommentar

Syns du bør gi klar beskjed til dem om at religion er et personlig og privat valg som de bør holde seg unna.

Mitt synspunkt er at misjonering er like forkastlig som tvinge andre personer til å utføre seksuelle handlinger mot deres vilje.

Hvor kommer valgkamp inn?

Lenke til kommentar

Enig. Jeg driter vel i hva mannen som sitter ved siden av meg på trikken tror på og jeg forventer rett og slett at han driter i hva jeg tror på!

Lenke til kommentar

Hyperio: Regn med at det er de 2% mest ekstreme kristne som stemmer og dermed får fram de mest ekstreme kandidatene. For at kirka skal representere medlemmene på en best mulig måte bør ALLE sette seg inn i valget og stemme på de kandidatene de mener er best.

Se forøvrig signaturen min.

Her er lista over moderate kandidater:

Agder og Telemark

I Agder og Telemark velges tre av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Gaute Granlund

- Solveig Abelone Midtgarden

- Kjetil Drangsholt

Bjørgvin

I Bjørgvin skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Cathrine Halstensen

- Henny Koppen

- Monica Ugulsvik

Borg

I Borg velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ingrid Vik-Strandli

- Lars Jørgen Steenstrup Sønstebø

- Wenche Tuman Jonsen

- Andreas Henriksen Aarflot

- Arnhild Fjose

Hamar

I Hamar velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ingrun Jule

- Åse Marie Røed

- Willy Olsen

- Eira Målfrid Lindemark

- Jenny Skumsnes Moe

Oslo

I Oslo velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Torkil Hvidsten

- Hege Hovland Malterud

- Oddrun Remvik

- Håvard Vederhus

- Anne Veiteberg

- Marius Berge Eide

- Ingebjørg Skjevik

Møre

I Møre skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Henriette Bryn

Nidaros

I Nidaros velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Petter Normann Dille

- Gerd Helene Christiansen

- Gunnar Winther

- Anne Katrhine Slungård

- Arnfinn Brechan

Nord-Hålogaland

I Nord-Hålogaland velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ole D. Mjøs

- Eirik Junge Eliassen

- Marit Reinertsen

- Kari Akselvoll Lorentsen

- Ingrid Røstad Fløtten

Stavanger

I Stavanger velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Leif Christian Andersen

- Berit Kopren

- Anndi Lomeland Jacobsen

- Thor Bjarne Bore

- Kristin Wallem Hagen

Sør-Hålogland

I Sør-Hålogaland velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Marit Hermestad

- Katrine Lind-Solstad

- Ottar Skjellhaug

- Eirik Martin Tollåli

- Ellen Birgitte Pedersen

Samisk kandidat:

- Heidi Kalvåg

Tunsberg

I Tunsberg skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Stina Frøvoll Thoresen

- Kjell Guldvog Staalesen

- Tom Reffhaug

- Helene Bjerkestrand

Her finner du listen på Facebook.

STEM!

Lenke til kommentar

Du har utvilsomt et poeng der. Men jeg liker ikke at de kristne skal vifte med høy valgdeltakelse som bevis på hvor kristent Norge liksom er. Hvis du noen gang har sett ei kirkebok eller et slikt kirketidsskrift som blir sendt ut ser du at de er veldig nøye med å fronte hvor mange som har konfirmert seg. Mange bilder av flott ungdom som liksom er kristen. Det er jo latterlig når de færreste av de konfirmerer seg pga. nettopp det.

Lenke til kommentar

Siden du har fått det i postkassa så er du også medlem i statskirka. Avlegg stemme på en av de moderate kandidatene og meld deg ut etterpå. Den norske kirke får penger hvert år for at du er medlem. Jeg husker ikke hvor mye men regner med det er snakk om 500-1000 kr/år.

Slik går du frem for å melde deg ut.

Lenke til kommentar
Siden du har fått det i postkassa så er du også medlem i statskirka. Avlegg stemme på en av de moderate kandidatene og meld deg ut etterpå. Den norske kirke får penger hvert år for at du er medlem. Jeg husker ikke hvor mye men regner med det er snakk om 500-1000 kr/år.

Det er feil.

Les deg opp. Statskirka får penger som en egen post på statsbudsjettet, ikke per medlem. Klassisk myte dette.

Lenke til kommentar
Tilskuddene gis etter antall medlemmer i trossamfunnet uavhengig av om de har betalt skatt. Det gis tilskudd også for barn under 15 år slik at andelen som ikke har betalt skatt kan være betydelig.

TILSKUDDSORDNINGEN er senere utvidet til livssynssamfunn (foreløpig bare Human-Etisk Forbund, men Holistisk Forbund kommer) og uregistrerte trossamfunn. Tilskuddet fra staten utgjør 274 kroner pr. medlem for 2004, mens kommunenes tilskudd varierer etter kommunenes utgifter til kirken; landsgjennomsnittet er omkring 300 kroner. Det dreier seg altså om tilskudd på bortimot 600 kroner pr. medlem.

Kilde

Kilden er riktignok fra 2004, men du må gjerne komme med bedre dokumentasjon på at dette er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...