Gunfreak Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Prester og moral har lite med hverandre å gjøre, samme har egentlig religion og prester. Det var vel noen som snakket om at så mye som 15-20% av kristene prester er heller lite religiøse og noen få er også rett ut ateister. På dokumentaren bak life of brian snakker Cleese om religiøs oppdragelse i 50talls england på den tiden var man ofte i krigen gjennom skolen og skoler hadde engene prester osv. Så spurte Clesse hoved presten, er alt dette med gud og jesus oppstandelse sant, også svarer presten, eh nei egentlig ikke. Og det var egentlig det, det er ingen av python folka som er spesielt religiøse og beskriver seg selv om ganske ateistiske, og Terry Jones har også vært meget kritisk til menneske offer som symbol for håp i en religion, han er også ganske kirke kritisk i sin bok terry jones barbarians. Det er vist enda flere jødiske rabiner som ikke er religiøse(i hvertfall i den reformerte liberale jødedommen som er stor i usa. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 God created science, therefore science cannot prove god wrong Random youtubekar. Men det er jo slik mange er dessverre. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 I følge bibelen støttet Jesus de syke, svake og skadde. Et sosialt eksperiment viser at 90% av et (tilfeldig?) utvalg amerikanske prester ignorerer nettopp syke, svake og skadde når de trenger dem som mest: i en livstruende situasjon. Kilde. Prester påberoper seg høy moral men det ser virkelig ikke ut til at de lever opp til forventningen og idealet sitt. Jeg morer meg på bekostning av dobbeltmoralen. Her har vi moralens voktere ja... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg ser på south park nå, og har et spørsmål: Må katolikker tilstå sine synder i et sånt lite rom, ellers kommer de til helvete? Hva med stumme, eller handikappede som ikke kan snakke? Ifølge presten i south park kommer de til helvete. Hva sier "ekte" katolikker til dette? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Bergens tidene førte i dag med seg en tosiders artikkel om hvordan den norsk-lutherske organisasjon skulle begynne med ny, aktiv, misjonering for kristendommen blandt muslimer.* Fikk neste hakeslep, er det ikke på tide å forby misjonering på bakgrunn av "fredsforstyrrelse"? ... *Dette er nettstedets versjon. Selv har jeg bare lest papir-utgaven. Jeg ser på south park nå, og har et spørsmål: Må katolikker tilstå sine synder i et sånt lite rom, ellers kommer de til helvete? Hva med stumme, eller handikappede som ikke kan snakke? Ifølge presten i south park kommer de til helvete. Hva sier "ekte" katolikker til dette? Alle religiøse utsagn kan tolkes, også dette. Det er altså ikke å forvente et fasitsvar på et slikt spørsmål - og dette er kanskje nettopp grunnen til at South Park velger å ironisere hele konseptet. De fleste velger jo å si: "Man må bare be om tilgivelse, så skal man bli tilgitt", men for Guds skyld; noen sier jo at det er nok å angre? Endret 10. juli 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg tror ikke det er mangel på noe forbud som er problemet, men mangel på intelligens hos de misjonerende. Kristen misjonering blant muslimer vil bare fyre opp under religions-konfliktene og øke hatet mot disse kristne misjonærene og den vestlige verden generelt. Ideen virker både desperat og lite gjennomtenkt. Det jeg mener er mest hårreisende er at slike organisasjoner får statsstøtte med mine og dine skattepenger. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg tror ikke det er mangel på noe forbud som er problemet, men mangel på intelligens hos de misjonerende. Kristen misjonering blant muslimer vil bare fyre opp under religions-konfliktene og øke hatet mot disse kristne misjonærene og den vestlige verden generelt. Ideen virker både desperat og lite gjennomtenkt. Det jeg mener er mest hårreisende er at slike organisasjoner får statsstøtte med mine og dine skattepenger. Ja, jeg er dritt lei av å måtte betale penger til slikt overtroisk tull. La disse muslimene få være i fred... hvis dem har lyst til å bli kristene kan dem heller oppsøke en kirke selv, vi har faktisk religionsfrihet her i landet. Det er bare så sykt latterlig når kristene pakker religionen sin på andre og prøver å innbille seg selv at dems religion er den beste. Når skal dem egentlig innse at misjonering er noe som tilhører et mørkt kapittel fra den mørke middelalderen og at religion er noe man helst holder for seg selv? Synes også det er litt komisk at dem angriper muslimer som allerede er overtroiske i stedet for rasjonelle ateister. Jeg tenker dem er livredde for den økende ateistiske bevegelsen i Norge, men ignorerer det likevel blankt av frykt for å miste flere medlemmer. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 La disse muslimene få være i fred... hvis dem har lyst til å bli kristene kan dem heller oppsøke en kirke selv, vi har faktisk religionsfrihet her i landet. Religionsfrihet, men dog ikke religions nøytralitet. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor kristendommen får så mange av sine troende til å bli så ivrige i å spre sin religion og utslette andre religioner. Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og vi fikk utlevert hvert vår eksemplar av det nye testamentet, av Norsk Gideon. Jeg lurer på om den samme skolen ville ha sagt ja til å utlevere gratis eksemplarer av koranen. At kristne organisasjoner som Norsk Gideon får lov til å bruke grunnskolen som plattform forbløffer meg den dag idag. Jeg er ateist, men jeg ønsker ikke å leve i et anti-religiøst samfunn. å leve i et religions nøytralt samfunn er mer enn godt nok for meg. Hvorfor er ikke nøytralitet godt nok? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Religion er et vanskelig tema. Hadde det ikke eksister fundementalistisk religion i verden hadde jeg nok vært en mye mindre aktiv ateist. Men desverre er passiv religion gropbunn for fundamentalistisk religion. Forøvrig er religionsnøytralitet like vanskelig som å komplett fjerne religion. Se bare på militante muslimer i England og Nederland som presser gjennom vanvittige lovforslag og angriper folk på gata. Selv om 99% av verden var nøytral i forhold til religion vill det altid eksistere en infeksjon i form av fundamentalisme som eventuellt vil spre seg som mark i et åpent sår. Forhåpentligvis vil logikk og fornuft seire, og all overtro vil få lik status. Ikke slik som i dag hvor enkelte typer overtro krever respekt og pener fra resten av samfunnet. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Forhåpentligvis vil logikk og fornuft seire, og all overtro vil få lik status. Ikke slik som i dag hvor enkelte typer overtro krever respekt og pener fra resten av samfunnet. Jeg mener vi er midt inni en ateistisk revolusjon - en enorm vekkelse historien aldri har sett makan til. I de neste generasjonene kommer denne fredlige revolusjonen til å øke betraklig i den vestlige og opplyste verdenen. Kirken vil få mindre makt, mindre penger, mindre respekt, men viktigst av alt - den vil aldri bli ulovlig eller få mindre rettigheter enn andre religioner, i motsetning til dem som har drevet med forskjellsbehandling og truet alle som ikke tenker likt som dem med bøter, fengelsstraffer, tortur og død siden Konstantins tid. Vi er vitner på starten av en sekulær og rasjonell verden. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Tja... Amerikanerne har en lang vei å gå. Edit: Og vi må kvitte oss med statskirken, selv om jeg en vant med kirkelige tradisjoner og liker at religiøse ledere ikke får herje fritt. Endret 11. juli 2009 av Cyberfrog Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Litt humoristisk innslag. Handlar om at folk finn Jesus over alt. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Perle film fra Pat Condell. Føler at jeg sitter i samme situasjon som Pat. Har aldri klart å assosiere meg med venstresiden pga dems hykleriske standpunkt til Islam, men jeg føler meg heller ikke helt tilpasset på høyresiden pga dems hykleriske standpunkt til Kristendommen. Derfor vakler jeg i midten, ikke helt sikker på hva jeg skal støtte. Endret 23. juli 2009 av Myagos Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Har delvis samme følelser, jeg har aldri vært helt venstre men senter venstre med liberterian følelser, jeg er sosialist og mener at de sterke skal ta vare på de svakere i et samfun og det har INGEN ting med ektrem liberale venstre som kaller Max Manus of co for terrorister og ønsker at Palesina skal bli verdens nye leder. Bare fordi jeg er en liberal sosialist og mener at alle mennesker er like mye verdt betyr ikke at jeg MÅ henge meg på SV sin venstre galskap Jeg ønsker meg partier som holder seg til det øknomiske og holder slike over følsome unskyldende idiologier unna partier Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 "jeg har aldri vært helt venstre men senter venstre med liberterian følelser, jeg er sosialist" Eh, "libertarian" og "sosialist" er da direkte motsetninger. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 "jeg har aldri vært helt venstre men senter venstre med liberterian følelser, jeg er sosialist" Eh, "libertarian" og "sosialist" er da direkte motsetninger. Økonomsik ja, lov messig nei. Jeg kan være sosialist økonomsik ved at jeg mener at de sterke skal ta vare på de svake, og ha hel dekkende helse ording. Men jeg kan være Libertierian i at private mennesker skal få gjøre de de vil(så lenge de betaler skatt) og ikke skader andre. Altså de kan røyke så mye dop de vil så lenge de ikke drar ut på veiene og kjører mens de er høye. De kan eie så mye våpen de vill uten at regeringen skal blande seg inn i det. Eller de kan gife seg med dem de vil. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Lovmessig er sosialister like kåte på å over-regulere folks privatliv som kristne fundamentalister. Dessverre. Fortsatt 100% motsetning til libertarianisme. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Og det er derfor jeg er sosialist med libertistisek leninger, jeg MÅ ikke passe akurrat inn i faste grenser, Jeg må ikke være komunisk, sosialist eller rå kapitalst Det er mulig å mikse og blande så man finner noe som passer meg. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Og det er derfor jeg er sosialist med libertistisek leninger, jeg MÅ ikke passe akurrat inn i faste grenser, Jeg må ikke være komunisk, sosialist eller rå kapitalst Det er mulig å mikse og blande så man finner noe som passer meg. Jeg synes også vi har så jævlig dårlige valg å velge mellom i Norge. Skulle gjerne sett partier lignende det Gunfreak beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå