Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Virker som om vi går inn i en ny barokk. Religion og overtro får bedre og bedre fotfeste mens vitenskap og logikk blir mindre verdsatt.

 

Snart begynner vi vel med heksebrenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*rister oppgitt på hodet*

 

Skulle ikke tro disse folkene som tror på at sånt virker KAN lese en gang. Men bare troen er sterk nok kan en visst lure folk til hva som helst!!

 

"Misjonen Jesus Leger"

 

"Jesus uten grenser" eller noe slikt? :D Som i "leger uten genser... nei grenser"!

 

Trodde djevel utdrivelse gikk av moten omtrent samtidig som den første exorcisten filmen kom jeg... Hadde ledd meg krokete hvis jeg hadde sett en sånn i arbeid! Maken til bløff og juksemakeri for å tilrane seg dumme folks penger skal en vel lete med lys og lykte etter, og det lenge! Men markedet er tydeligvis der, hvis ikke hadde vel ikke bestanden av juksemakere økt...

 

Nei, nå har jeg lest det også! For en vidundelig verden vi lever i dere, hva kan ikke verden vise oss av dårskap? Er liksom ingen grenser ser det ut til..

 

Er det bare meg som syntes at katolikkene har tråkket bakover i tid etter at denne ratzy/bennedicte kom til makten som idiotenes overhøvding nede i Italia? Fortsetter de i samme takt er vi i den tidlige middelalder om et par år og kan snart kose oss med hekse brenning, kjetteri hengninger, offentelige piskinger og annet snacks ! (Har nemlig en eks jeg har tenkt å anmelde som heks, så jeg venter i spenning og håper....... :innocent: )

 

Syntes de er helt på villspor jeg....

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Det burde jo ikke kommer som noen overraskelse at den katolske kirken begynte å bevege seg bakover i tid i det Ratzinger tok roret fatt. Sammenliknet med hans forgjenger er han ultrakonservativ i en del spørsmål. I praksis synes det bl.a. gjennom at liturgiene hans nå foregår på latin.

Om man ser på mediabildet rundt Gabriele Armorth, Ratzingers "Caster out of Demons" - rett og slett pavens personlige eksorsist, og således overhodet for eksorsisme i katolsk tro - burde det heller ikke være så overraskende at eksorsismen igjen er på frammarsj.

 

Eksorsisme er selvsagt en levning fra den tiden da man ikke kunne forklare sinnsykdom, og har ingen plass i dagens i samfunn. Hvis det er noe som kan føre til at personer, spesielt barn, kommer i den situasjonen hvor de tradisjonelt sett ville ha blitt anbefalt en eksorsisme (ie. traumatiserte, forstyrrede, eller lidende av en alvorlig sinnsykdom), så er det nettopp å være offer for en eksorsisme orkestrert av en eller annen svovelprest.

 

At det finnes så mange av dem i dag, tyder jo på at det er et marked for dem. Fåglarna vet hvor mange ødelagte liv som ligger igjen i kjølvannet av eksorsistenes renessanse.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at mange er i mot at kirken skal få misjonere og dele ut bibler til barn og unge uten evne til å tenke over ting selv (indoktrinering).

 

Jeg forstår ikke at noen har noe i mot tro i seg selv. For min egen del gir troen meg svar jeg er fornøyd med på en del spørsmål (om de til slutt skulle vise seg å være feil, hva så om det ikke finnes noen Gud?), underholdning i form av møter og diskusjoner som her, mange finner trøst og håp i troen, og mange får et lite ekstra samvittighetspush av troen som gjør at de oppfører seg bedre og gir litt mer av seg selv.

 

Og selv om all religion skulle være bullshit; Tar du livsløgnen fra et menneske (kan) du at livsgleden fra det også. Fritt sitert Gregers Werle i Ibsens Villanden.

Lenke til kommentar
Jeg forstår at mange er i mot at kirken skal få misjonere og dele ut bibler til barn og unge uten evne til å tenke over ting selv (indoktrinering).

 

Jeg forstår ikke at noen har noe i mot tro i seg selv. For min egen del gir troen meg svar jeg er fornøyd med på en del spørsmål (om de til slutt skulle vise seg å være feil, hva så om det ikke finnes noen Gud?)

Man trenger ingen religioner for å tro på en gud

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke at noen har noe i mot tro i seg selv.

Det holder oss tilbake. Det gjør oss tilfredse så vi ikke gidder å lete etter reelle forklaringer på ting.

 

For min egen del gir troen meg svar jeg er fornøyd med på en del spørsmål (om de til slutt skulle vise seg å være feil, hva så om det ikke finnes noen Gud?)

Case in point.

 

mange får et lite ekstra samvittighetspush av troen som gjør at de oppfører seg bedre og gir litt mer av seg selv.

Dette kan man fint gjøre uten tro.

 

Og selv om all religion skulle være bullshit; Tar du livsløgnen fra et menneske (kan) du at livsgleden fra det også.

Mange har kommet seg ut av religionens klør, og det har gått helt fint. Når de har fått åpnet øynene så finner de ut at soveputen som er tro var det som ødela for dem.

Lenke til kommentar

The God Delusion står øverst på ønskelista mi over bøker jeg må skaffe meg. Dawkins beskrivelse av Gud er rett og slett spot on og priceless:

 

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: Jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
Lenke til kommentar
"Profeten Jesaja vil trolig ikke lenger forutse at en jomfru skal føde Jesus. Bibelen får nå ny og moderne språkdrakt. Flere kjente vers blir kraftig endret."

 

Ah... ting skjer. Evolusjonen fortsetter.

Men Jesus vil fortsatt bli født av en jomfru:

Maria sa til engelen: «Hvordan skal dette kunne skje, når jeg ikke har vært sammen med noen mann?»
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...