Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Det er bare delvis rett. Det har vært brukt slik i medisin før i tiden, men det er ikke bare det det betyr. Det kom fra "uvitende, uutdannet eller ignorant person". Les f.eks. på wikipedia:

Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης, (idiōtēs), «en person uten yrkeskunnskaper eller en vanlig innbygger», fra ἴδιος (idios), «privat, en persons egen»[1]. På latin er ordet idiota, «ordinær person», kommet fra vulgærlatin og betyr «uutdannet eller uvitende person».[
Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra wiki

Idiot is a word derived from the Greek ἰδιώτης, idiōtēs ("person lacking professional skill," "a private citizen," "individual"), from ἴδιος, idios ("private," "one's own").[1] In Latin the word idiota ("ordinary person, layman") preceded the Late Latin meaning "uneducated or ignorant person."[2] Its modern meaning and form dates back to Middle English around the year 1300, from the Old French idiote ("uneducated or ignorant person")

Se på de to siste ordene der, det er de mest beskrivende ordrende jeg kan komme på for 99% av alle kreasjonister(uneducated ) og 100% (ignorant)

ALLE kreasjonister er ignorante, så enkelt er det, man kan ikke være kreasjonist uten å være ignorant, og i 99% av tilfellene har de heller ikke noe utdannelse som har noe i si for deres kunnskap om biologi, fyiskk, astoronomi, geologi osv.

Lenke til kommentar

Alle mennesker har områder de er mindre gode på. Jeg er f.eks. idiot når det kommer til snekring, bilmekking og andre old school manneting.

Den skråsikre, misjonerende kreasjonist kan derimot være farlig i tillegg til at h*n typisk mangler vesentlige kunnskaper.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle få den inn i forumet:

idio't m1 (fra gr, eg 'privatmann, uvitende person', av idios 'egen')

1 person som oppfører seg svært dumt, tosk den i-en kjørte mot rødt lys / se deg for, din i-! / jeg er en i- når det gjelder teknikk helt uvitende

2 med., foreld: person som lider av idioti (2)

3 i sms: person med svært ensidige interesser fagi-, sportsi-

For en gangs skyld er det enighet mellom alle definisjonene. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
ALLE kreasjonister er ignorante, så enkelt er det, man kan ikke være kreasjonist uten å være ignorant, og i 99% av tilfellene har de heller ikke noe utdannelse som har noe i si for deres kunnskap om biologi, fyiskk, astoronomi, geologi osv.

Har du noe dokumentasjon som beviser at kreasjonister er udannede, eller er det bare dine egne fordommer?

Dessuten er "idiot" mest brukt her i Norge som et skjellsord, og brukes ikke under dannede debatter for å si det slik. Da vil man kunne forvente seg sterke reaksjoner.

Og hvordan kan f.eks. jeg kalles for uvitende etter all den informasjonen jeg har fått? Hvilken karakteristikk blir en kreasjonist til del som har lest all dokumentasjonen og har høyere utdannelse i zoologi? (Nå har ikke jeg det, men kreasjonisten på Stavanger Museum er zoolog.)

Lenke til kommentar
Og hvordan kan f.eks. jeg kalles for uvitende etter all den informasjonen jeg har fått? Hvilken karakteristikk blir en kreasjonist til del som har lest all dokumentasjonen og har høyere utdannelse i zoologi? (Nå har ikke jeg det, men kreasjonisten på Stavanger Museum er zoolog.)

Vel, du har jo gang på gang vist at du ikke tar inn den informasjonen du får herfra. Flere ganger har jeg og andre her prøvd å få deg til å sette deg inn i evolusjonsteorien, noe du enda ikke har gjort. Du er en "idiot" i den forstand at du er uviten om evolusjonsteorien. Du kan lite om den. Det er ikke ment som hån eller personangrep hvis du tror det. Jeg er for eksempel en idiot på bil (mekanisk).

Til andre del av innlegget ditt, så kan en også kalle han en idiot, pga. han er ignorant og ser fakta gjennom kreasjonistbriller.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Som sagt tidligere på Vitenskap, det er altså utenkelig for dere at noen kan kjenne til deres lære og allikevel ikke bli tilhenger av den. Det hørte jeg en sekt-tilhenger også si engang.

Det finnes noen EKSTREMT få mennekser feks. Michael Behe som vet hva evolusjon går ut på men han fornekter det.

Delvis fordi har har lurt seg selv til å se ting som ikke er der og delvis fordi han kanskje aldri har skjønt evolusjon selv om han vet hvordan det funker pga. kreasjonist briller

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere på Vitenskap, det er altså utenkelig for dere at noen kan kjenne til deres lære og allikevel ikke bli tilhenger av den. Det hørte jeg en sekt-tilhenger også si engang.

Neida, men det er utenkelig at en kjenner evolusjonsteorien til det fulle og fortsatt er ung-jords-kreasjonist, altså tror jorden er 6000 år gammel.

Lenke til kommentar

Les og bli klok:

http://cuttingedge.org/news/n1034.html

POPE JOHN PAUL II EMBRACES EVOLUTION!!

Pope John Paul II shocks the Christian world by announcing that "Evolution is Compatible with Christian faith"!! How could this Pope so strongly and directly contradict the Biblical teaching and the Traditions of the Fathers? Is Pope John Paul II a Holy Traditional Pope or is he the Unholy Anti-Pope? See how this pronouncement greatly advances the cause, and the timetable, of the coming New World Order Religion. Must reading for Roman Catholic faithful.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...