Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Frankline, hvor gikk vannet fra syndefloden til etter at gud ikke var sinna lenger? Sugde gud alt sammen opp som en stor støvsuger?

Noe av vannet er fortsatt på polene. I tillegg var nesten ingenting av jorda under vann før Storfloden. Da var det skog over nesten hele jorda, både under dagens havområder og i dagens nordområder og ørkener. Dette ser vi av at olje finnes på havbunnen. Og at byer finnes under vann. Tenk på sagnet om Atlantis, den tapte byen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Logisk sett så er det vel ikke så rart at de som ikke tror på evolusjonsteorien er religiøse da de er redde for å se på seg selv som dyr

Men en ape vil ikke være redd for å se seg selv som en ape. Og dere påstår jo at vi er aper. Dermed burde vi med en gang ha omfavnet dette flotte svaret på vårt opphav. Religion eller ikke.

ikke noe sterkere enn mot folk som tror at jorda er flat, eller at gravitasjon er en løgn.

Hvem tror dette?

Den apen som lider under den vrangforestillingen at han er et unikt vesen som eksisterer fordi et kosmisk almektig vesen pustet liv i en klatt med gjørme for deretter å gjøre sin eksistens så lite sannsynlig som mulig kan ha problemer med å akseptere fakta som strider mot sin latterlige overbevisning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_Society

Fant ikke noe på gravitasjon annet enn et morsom bilde.

post-131222-1243873313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men en ape vil ikke være redd for å se seg selv som en ape. Og dere påstår jo at vi er aper. Dermed burde vi med en gang ha omfavnet dette flotte svaret på vårt opphav. Religion eller ikke.

Du har vel rett... vi "evolusjonister" er aper mens dere hellige kristne er overmennesker skapt av usynlig magi.

Kanske det også forklarer evnen dere har til å forstå og se ting som aper ikke kan (feks "kristen logikk", om noen husker den tråden).

Lenke til kommentar

Hvorfor burde vi det?

Lenke til kommentar
Frankline, hvor gikk vannet fra syndefloden til etter at gud ikke var sinna lenger? Sugde gud alt sammen opp som en stor støvsuger?

Noe av vannet er fortsatt på polene. I tillegg var nesten ingenting av jorda under vann før Storfloden. Da var det skog over nesten hele jorda, både under dagens havområder og i dagens nordområder og ørkener. Dette ser vi av at olje finnes på havbunnen. Og at byer finnes under vann. Tenk på sagnet om Atlantis, den tapte byen.

Olje som finnes på havbunnen er flere millioner år gammel. Det er totalt umulig at trær og lignende kan ha blitt til olje på noen få tusen år.

Sjimpanser har færre kromosomer enn oss mennesker

Det er omvent, de andre apene har 48 kromosoner, mennesker har 46, eller 23 kromoson par

Beklager, rettet nå. ;)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Du har vel rett... vi "evolusjonister" er aper mens dere hellige kristne er overmennesker skapt av usynlig magi.

Kanske det også forklarer evnen dere har til å forstå og se ting som aper ikke kan (feks "kristen logikk", om noen husker den tråden).

Dette er vel en spøk.. Men uansett er vi alle de samme. Enten er alle sammen aper eller så er ingen det. Trøst deg med det, du.. Hvis vi kristne er mennesker er du også det.

Lenke til kommentar
Noe av vannet er fortsatt på polene.

Du mener vel polen, du vet hva jeg sikter til her, ikke sant?

I tillegg var nesten ingenting av jorda under vann før Storfloden. Da var det skog over nesten hele jorda, både under dagens havområder og i dagens nordområder og ørkener. Dette ser vi av at olje finnes på havbunnen. Og at byer finnes under vann.

Jøsses, her vil jeg at du skal redegjøre for hvordan ett enkelt lag av skog blir til all olje og gass vi har i dag, samt de kjemiske og fysiske prosessene som ligger bak.

- Jeg kan gi det et tips; enhver som har gjort litt mer enn å halvsovet seg gjennom videregående vil være i stand til å utforme et lettfattelig regnskap hva selve deponistørrelsene angår, det er faktisk meget enkelt.

En geologisk utredning av de ulike bergartenes dannelse hadde også vært morsomt å se.

jeg har personlig interesse av dette siden jeg jobber i bransjen og stadig kommer i dialog med folk som styrer med alt fra prosessmessige beregninger til seismikk, geologi og slikt; du vet, vitenskap ;)

Tenk på sagnet om Atlantis, den tapte byen.

Sagnet ja, smak på det ordet; sagn. Som i eventyr, overført fra munn til øre, sterkt knyttet til folketro og overtro.

Du kan kanskje finne på å si noe slikt som "ingen røyk uten ild", noe som nok kan ligge nær sannheten til opprinnelsen av de fleste sagn, da det er usikkert hva mytefortellerne har innhalert.

Historiske fakta er noe helt annet og knyttes gjerne opp mot det en vet fra f.eks geologi og arkeologi.

Lenke til kommentar

Hvor er resten av vannet?

Det finnes også sagn om tusser og troll, er disse like sanne som sagnet om Atlantis?

Lenke til kommentar
Dette er vel en spøk.. Men uansett er vi alle de samme. Enten er alle sammen aper eller så er ingen det. Trøst deg med det, du.. Hvis vi kristne er mennesker er du også det.

Flott, men da sier vi aper da. Det er jo ingen andre alternativ.

Når jeg sier ape så mener jeg:

Domain: Eukaryota

Kingdom: Animalia

Subkingdom: Eumetazoa

Phylum: Chordata

Subphylum: Vertebrata

Class: Mammalia

Subclass: Theria

Order: Primates

Superfamily: Hominoidea

Family: Hominidae

Subfamily: Homininae

Tribe: Hominini

Subtribe: Hominina

Genus: Homo

Species: H. sapiens

Subspecies: H. s. sapiens

Lenke til kommentar

Zeke: Du er ganske frimodig som først kaller meg en løgner, og deretter krever svar.

Slutt å lyg. Flash tar noen få usle megabyte. Hvis du kan se NRK sin webTV, kan du se youtube, av to grunner. Begge bruker flash, og plassproblem er rent sprøyt. En video på NRK-webTV blir midlertidig lagret på datamaskinen din når du ser den, akkurat som på youtube, og den tar mer plass enn flash player.

Vel, jeg har prøvd å installere Flash flere ganger. Så NRKs nett-TV kan derfor ikke ha det som betingelse.

Her er en artikkel om olje fra CreationWiki - et nettsted dere kommer til å elske :p

http://creationwiki.org/Petroleum

Makroevolusjon er ikke avl mellom ulike arter.

Nei, men alle disse artene må jo ha kommet fra et sted.

I tillegg er det absolutt ingenting i verden som tyder på at det noengang har vært noen syndeflod.

Jorda er dekket av mye vann (hav), i forhold til andre planeter. Det hadde ikke vært nødvendig med så mye vann.

Lenke til kommentar
I tillegg er det absolutt ingenting i verden som tyder på at det noengang har vært noen syndeflod.

Jorda er dekket av mye vann (hav), i forhold til andre planeter. Det hadde ikke vært nødvendig med så mye vann.

Er ikke dette et argument mot ditt eget?

Vi mener at det er så mye vann på planeten av ren tilfeldighet, du mener at Gud lagde en flod som dekket alle fjelltoppene, og da er plutselig prolemet: hvor kom vannet fra (Gud skapte det, men hva er vitsen med å lage så mye vann når det er enklere å bare å utslette alt og begynne på nytt) og hvor ble det av (fuglene vet, kanskje Gud bare fjernet det? men hva er da poenget med syndefloden hvis Gud bare kan ta bort så mye vann uten konsekvenser)

I bunn og grunn klarte ikke Gud å bli kvitt synden i menneskene, til tross for at det var hele poenget med syndefloden - Gud drepte (Du skal ikke drepe) alle mennesker uavhengig av hvor mye de syndet, og klarte ikke kvitte seg med all synd allikevel: gud er ikke allmektig.

Lenke til kommentar

Ja det hadde det, vannet vi har på jorda kommer antegligvis fra komenter som kresha in i jorda ca. 4 milliarder år siden.

Det er mange andre kloder i solsystemet som har mye vann, nesten alle kupler belte kloder er laget nesten helt av is. Det er også is på europa, titan, mars osv.

Lenke til kommentar

Det kreves ikke mye vann for å dekke fjelltoppene våre? Dette blir for dumt.

Nei det bor og bodde ingen på toppen av Mt. Everest. Ja det finnes og fantes antageligivs folk som bodde høyt oppe på fjellet. Men kanskje gud passet på at alle var nede på flata den dagen, eller kanskje alt bare er bull. Kanskje det ja. Det finnes ingen beviser i det hele tatt som støtter opp om en verdensomspennende oversvømmelse.

Lenke til kommentar
Vel. Det står i Bibelen at Noa seilte omkring i mange dager, og at vannet sank noe. Etter hvert kom det en fugl tilbake med en kvist med blader, og da visste Noa at vannet hadde sunket ganske mye.

og?

edit: sank hvor forresten?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Zeke: Du er ganske frimodig som først kaller meg en løgner, og deretter krever svar.
Slutt å lyg. Flash tar noen få usle megabyte. Hvis du kan se NRK sin webTV, kan du se youtube, av to grunner. Begge bruker flash, og plassproblem er rent sprøyt. En video på NRK-webTV blir midlertidig lagret på datamaskinen din når du ser den, akkurat som på youtube, og den tar mer plass enn flash player.

Vel, jeg har prøvd å installere Flash flere ganger. Så NRKs nett-TV kan derfor ikke ha det som betingelse.

Jeg ser ikke mange andre alternativer, når du kommer med tåpelige unnskyldninger, som har ikke plass etc. Uansett, jeg vil gjerne at du skal se de videoene. Er du villig til å se dem om jeg laster dem ned til deg, og legger ut link?

Vel, hvis det du sier er sant, beklager jeg, men jeg så ikke andre muligheter, da forklaringen din var svært tynn. Men du sa jo at den var kommet fra en annen, så det er fullt mulig at du ikke er så veldig teknisk, og derfor ikke visste bedre.

Uansett, hvis du forteller sannheten, kan du jo ta en skjermdump (trykk print screen når du ser slutten av min post, tasten over "Insert" som igjen er over "Delete" på tastaturet. Åpne Paint, trykk "CTRL+V" (altså hold inne "CTRL", og trykk "V") for å lime inn bildet, trykk "Fil", så "lagre som", og lagre bildet. Så laster du bildet opp her, eller eventuelt på www.dump.no) av siste del av denne posten her, så vi kan se hva som er problemet. Hvis du mangler flash, skal du se noe annet enn en youtube-video i denne posten. Dette håper jeg du gjør, ellers tror jeg faktisk du lyver, da du er motvillig til å finne ut av problemet og vise din uskyld.

Her er en artikkel om olje fra CreationWiki - et nettsted dere kommer til å elske :p

http://creationwiki.org/Petroleum

Rent tull på den siden som ikke har rot i virkeligheten. Leste gjennom de to "teoriene" for hvordan oljen kom, og begge var ikke engang teorier. Det var bare to forslag. Enten kom de av planter og annet organisk materiale som var råtnet over tusener av år, ellers var det allerde plassert der av en skaper. Altså, tull.

Makroevolusjon er ikke avl mellom ulike arter.

Nei, men alle disse artene må jo ha kommet fra et sted.

Ja, det må de, men det betyr fortsatt ikke at vi snakker om avl mellom forskjellige arter. Se for deg en art som blir splittet geografisk, for eksempel av en elv som de ikke klarer å komme over eller noe slikt. Etter hvert vil denne ene arten som består av to avskjærte populasjoner forandre seg, siden det ikke skjer noen som helst avl mellom de to forskjellige populasjonene, og de blir mer og mer forskjellige.

Det har med temperatur å gjøre. Det er masse vann (dog bundet i is) på Mars, og ekstremt mye vann (også i form av is) i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter. Vann er faktisk det nest vanligste molekylet i universet.

På de indre planetene er det for varmt, noe som gjør at vannet fordamper og forsvinner fra overflaten.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Vel. Det står i Bibelen at Noa seilte omkring i mange dager, og at vannet sank noe. Etter hvert kom det en fugl tilbake med en kvist med blader, og da visste Noa at vannet hadde sunket ganske mye.

Det regnet i 40 dager og 40 netter, men vannstanden var ikke normal før etter 150 dager.

Hva skjedde med alle plantene tro? og hvordan fikk de med seg så mye mat? spiste de dinosaurene kanskje?

Lenke til kommentar
sank hvor forresten?

I den store utslagsvasken :ohmy: -Neida, Bibelen snakker visst bare om høye åser før flommen. Trolig ble det ved platetektonikk dannet store havdyp og nye høye fjellkjeder. Mount Everest behøver ikke å ha vært der før flommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...