Gå til innhold

Nytt Nikon D80 eller brukt Canon 30D

Anbefalte innlegg

Hei!

Har valget mellom å kjøpe et nytt Nikon D80 m 17-70 kit objektiv eller kjøpe brukt Canon 30D (1 år gammelt) m 4GB Scandisk minnekort og kjøpe et nytt tokina 50mm F/2.8.

Prisen på begge disse vil begge være ca 10.000.

Hva bør jeg kjøpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, følger det med kitobjektiv til Canonen? Hvis ikke så ville jeg gått for et annet objektiv, i hvert fall.

Og mener du Nikkor 18-70? 17-70 er nemlig brennvidde-omfanget på et ganske så dårlig Sigma-objektiv som en viss stor fotokjede har en lei tendens til å prøve å prakke på stakkars nybegynnere :ermm:

Ellers er det rimelig ett fett, spør du meg. Begge to er bra kamerahus, på litt forskjellige måter. Test dem begge og gå for det du synes er mest behagelig å bruke.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvorfor du skal ha et tokina 50m f2,8 når Canon selger sitt 50mm f1,8 til 1000kr nytt?

9332971[/snapback]

Er det bedre?

Japan foto har Nikon 200 til 9999 er det verdt å vurdere?

Er det andre start-objektiver en bør se på til ca 4000 som skal brukes til innendørs fotografering og mye fotografering av mennesker og dyr?

Lenke til kommentar
Tja, følger det med kitobjektiv til Canonen? Hvis ikke så ville jeg gått for et annet objektiv, i hvert fall.

Og mener du Nikkor 18-70? 17-70 er nemlig brennvidde-omfanget på et ganske så dårlig Sigma-objektiv som en viss stor fotokjede har en lei tendens til å prøve å prakke på stakkars nybegynnere :ermm:

Ellers er det rimelig ett fett, spør du meg. Begge to er bra kamerahus, på litt forskjellige måter. Test dem begge og gå for det du synes er mest behagelig å bruke.

9332944[/snapback]

Ja det er kit-objektivet til Nikkor

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvorfor du skal ha et tokina 50m f2,8 når Canon selger sitt 50mm f1,8 til 1000kr nytt?

9332971[/snapback]

Er det bedre?

Er det andre start-objektiver en bør se på til ca 4000 som skal brukes til innendørs fotografering og mye fotografering av mennesker og dyr?

9333019[/snapback]

Det er iallefall mer lysfølsomt. Med mindre Tokina'en er ett Macro Objektiv, ser jeg ingen grunner til å ikke kjøpe original Canon/nikon på 50mm

Lenke til kommentar

9332971[/snapback]

Er det bedre?

9333019[/snapback]

Det er iallefall mer lysfølsomt. Med mindre Tokina'en er ett Macro Objektiv, ser jeg ingen grunner til å ikke kjøpe original Canon/nikon på 50mm

9333053[/snapback]

Vil helst ha et objektiv som går fra ca 17-70 mm er det noen som er veldig bra til ca 4 000?

Lenke til kommentar

Enig med Turnipkongen i at Tamron 17-50 nok er bedre enn Nikkorzoomen. Det er likevel ingen dum idè å kjøpe Nikkors kitobjektiv, siden det også er et kompetent objektiv. Det eneste jeg kan sette fingeren på der, er den grusomme fortegningen på vidvinkel. Siden de fleste objektiver i klassen lider av den svakheten, så er den ikke verdt å nevne.

Jeg har aldri sett bilder tatt med Nikkor-zoomen på full åpning, men hvis den er skarp på f/3,5 så er det ikke stor forskjell i lysstyrken på de to objektivene. Personlig ville jeg uansett valgt Tamron, men andre har kanskje mer bruk for 70mm tele enn meg. Derfor må du vurdere lysstyrke opp mot lengre brennviddeomfang. Husk bare at Tamron ikke bare er mer lyssterk, men også at det har en flott mykhet på f/2,8 på 50mm. Det er en optimal egenskap når man skal ta portretter. Det er samme filosofi som Nikon hadde med sin 105mm f/2,5. Det bildet er sylskarpt på alle blendere, men har en kledelig mykhet på full blender som sammen med blenderkonfigurasjone gir en kremaktig bokeh. Det er nok det som er årsaken til at jeg har Tamron 17-50 som min favorittzoom til cropformat (sett bort fra Canons svindyre normalzoom med 2,8 og IS). Den er jo ikke noe valg for deg, ei heller Nikons tilsvarende.

Lenke til kommentar

Har du 10000 spenn tilgjengelig nå ville jeg ha tatt en titt på de nye websidene til japanfoto.no, der selger de D200 til kr 9999. Kjøper du en brukt Nikon 18-70 mm (fra kr 1500 og opp), vil dette være en meget fin kombinasjon og bedre enn de du lister opp. Men ryktene går om nye hus fra Niikon, jeg tror det er derfor de setter ned prisen på D200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...