Techpoint Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Her kan vi mase videre om hva en pc trekker av strøm ja =) Nå skal jeg måle min egen pc. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 *Ok* Start diskusjon! Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg har en psu som trekker max 250W, skjermen trekker max 110W Dette blir vel max 360W Altså den trekker maks 0,36KWh (kilowatt-time) Strømpris på en krone vil si 36øre timen? Helt sikkert feil utregning, eller? Lenke til kommentar
Golf Bag Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 tror ikke at dataen vil trekke 250w hele tiden, dessuten er prisen på strøm nede på 36 øre på den index-greia Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Golf Bag: Det var ikke poenget, er det korrekt utregna? verdiene kan jo bare endres, bare formelen er rett! Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Jaja, da var målingen utført Maskinen som ble målt har specs som i signaturen + 48X Brenner 3 Harddisker Som er av betydning for målingen Under oppstart som er tiden maskinen bruker mest strøm, den spinner i gang harddisker, cd-rommer, osv.. 0.6 Ampere på absolut max, gjevnt på 0,3 til 0,4 Ampere. + ca 0,2A på skjermen. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Tidligere innlegg og starten til denne tråden finner du her http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=612728#612728 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Bare for å nevne det: det har stor betydning hva slags måleinstrument du bruker. Et vanlig amperemeter viser for lite, du får høyere resultat med et True RMS meter. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Bare for å nevne det: det har stor betydning hva slags måleinstrument du bruker. Et vanlig amperemeter viser for lite, du får høyere resultat med et True RMS meter. *kremt kremt* tror du jeg bruker noe drit? har du ikke sett profilen min kanskje? hehe Og vanlige amperemetere viser ikke for lite så lenge du har SKIKKELIGE instrumenter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Ok, så du er elektriker. Men fortell oss hvilket instrument du bruker, det er nokså upresist bare å kalle det "skikkelig". Det er forskjell på å måle strømtrekket til en varmeovn og en PC. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Ok, så du er elektriker. Men fortell oss hvilket instrument du bruker, det er nokså upresist bare å kalle det "skikkelig". Det er forskjell på å måle strømtrekket til en varmeovn og en PC. Hva er forskjellen? Jeg vil lissom bare vite, siden du tydeligvis er utdannet i dette på en eller annen måte. 1 Ampere er 1 Ampere, med eller uten overharmoniske. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 tror ikke at dataen vil trekke 250w hele tiden, dessuten er prisen på strøm nede på 36 øre på den index-greia Stemmer det men tror du at prisene detter ned får oss brukere med en gang. Eg betaler 88 øre per time ennå. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jaja, her kommer jeg inn igjen. Ikke store maskina du har du da Techpoint: 138W trekker den, og skjermen 46W. 17"? eller. Innbiler meg å ha lest en plass at en 19" trekker ca. 60W. Hvor målte du? Hvilket ampermeter brukte du (multimeter)? og hva mente du med at jeg tok feil (hva siktet du til?)? Unskyld at jeg er mistenksom, men man er gjerne det når man ikke har peiling på folk. Man kan jo ikke akkurat dømme noen etter 33 inlegg. Forresten, hvilken bakgrunn har du (kunnskapsgrunnlag for elektro)? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Dskriver at du er elektriker. Betyr det at du er 35 åt og har jobbet i bransjen i 15 år, eller at du går grunnkurs elektro. Det er en liten forskjell. Kan jo godt hende fyren bruker Fluke da. De har jo høy kvalitet. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Dskriver at du er elektriker. Betyr det at du er 35 åt og har jobbet i bransjen i 15 år, eller at du går grunnkurs elektro. Det er en liten forskjell. Kan jo godt hende fyren bruker Fluke da. De har jo høy kvalitet. Har jobba som elektriker i 6 år. Og ja, bruker fluke. Men må jo også si at Ampere er ampere uansett om man har vært i bransjen i 15 år eller om man går på grunnkurs Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Hvor målte du? Hvilket ampermeter brukte du (multimeter)? Det jeg målte med i går var en fluke T6, og jeg splitta kabelen som går inn på psu'en. Det er der man skal måle. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 man kan jo aldri vite, men som sagt er jeg alltid mistenksom til "splitter-nye" brukere. Hatt en del delte erfaringer der (skal jeg nevne brukere som "kommers" kanskje?). Måtte forresten være sikker på at du hadde målt på rett plass. Det finnes jo garantert noen som ville funnet på å stappe "målepinnene" rett inn i PSU, bare de fant et par luftehull Skal anskaffe meg et multimeter til et "soon to come" project, så da kan jeg jo kanskje vekke denne tråden til live igjen med mine målinger, eller? Btw. hva gjorde du med kabelen etter at du hadde målt da? (du sier du splitta den, noe som vil tilsi at du fjerna isolasjonen slik at den vil være nokså hasardiøs hvis du ikke har isolert den igjen, eller hva?) Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 0,6 amp. (ca 138 w) På max hørtes vel ikke så galt ut, men 0,2amp. (ca 46w) var merkelig lite til skjermen, hvis det er en CRT skjerm. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Btw. hva gjorde du med kabelen etter at du hadde målt da? (du sier du splitta den, noe som vil tilsi at du fjerna isolasjonen slik at den vil være nokså hasardiøs hvis du ikke har isolert den igjen, eller hva?) Den er ikke "åpen" lederene er isolert, men den "som regel" sorte gummien rundt er borte, hehe. Skal ta å måle skjermen min en gang til i kveld da, bare for å være på den sikre siden. Siden dere maser sånn om det, hehe. Men kan ikke dere andre som har muligheten, måle deres maskiner, istedet for å legge i vei hvor mange watt psu'en er på, for det spiller ingen rolle. Det er forbruket som skal måles, ikke kapasiteten. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 1 Ampere er 1 Ampere, med eller uten overharmoniske. Det er riktig når du måler en øyeblikksverdi. Men her måler vi effekt, og da må vi nødvendigvis måle over en viss tid. Et vanlig meter måler gjennomsnittsverdi, og det er det samme som RMS bare hvis du har ren sinus. Du har aldri ren sinus i nettet, og en PC trekker jo ikke strømmen jevnt, men veldig variabelt. Jeg er ingen ekspert på dette, sikker på at andre her har mer peiling enn meg. Men jeg har målt en PC med to forskjellige Fluke metre, et vanlig viste typisk 0.45A mens et True RMS meter viste 0.65A. Hadde faktisk forventet mer. En liten referanse her: http://statinst.com/dm3430.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå