Gå til innhold

Meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvilken kategori jeg skulle poste den på, men tenkte at religion, filosofi og livssyn var greit.

Siden det er så mange her med forskjellig livssyn, religiøs overbevisning og mangel på sådan, tenkte jeg at det kunne være interessant å høre hva dere mente om meningen med livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen med livet defineres selvfølgelig utifra hvilket samfunn du lever i.

I vårt samfunn er meningen med livet lykke.

Om du ønsker å oppnå lykke gjennom penger eller venner kan variere, men alle strekker seg etter lykke.

Så spiller selvfølgelig ting som ære etc inn, men i hovedsak strekker vi oss etter lykke.

Lenke til kommentar

Nei, ikke alle går etter lykke i vårt samfunn. Ikke alle vil seg selv godt.

Som sagt bestemmer man selv meninga med livet. Bedre kan det ikke bli. Lykke-definisjonen din passer godt for meg.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Tja, du finner et meget godt svar om du leser "The Selfish Gene" av Richard Dawkins.

Kort sagt, meningen er å sørge for videreføring av ens egne gener.

På et personlig plan så vil jeg tro de fleste av oss ønsker å tilføre samfunnet noe samt å sørge for sine egne og ellers oppføre seg som folk.

Lenke til kommentar
Tja, du finner et meget godt svar om du leser "The Selfish Gene" av Richard Dawkins.

Kort sagt, meningen er å sørge for videreføring av ens egne gener.

På et personlig plan så vil jeg tro de fleste av oss ønsker å tilføre samfunnet noe samt å sørge for sine egne og ellers oppføre seg som folk.

9333133[/snapback]

Kommer an på definisjonen av ordet "mening". Fra et biologisk synspunkt er selvfølgelig meningen med livet å knulle, reprodusere og dø. Men menneskene har beveget seg litt bort fra naturen her. Ikke alle ønsker å reprodusere, en del lever i søllibat og det viktigste for mange er å ha det gøy.

Lenke til kommentar

Jepp, om en mener et "åndelig" perspektiv, men som ateist kan jeg ikke si jeg har noe forhold til det, ergo kan jeg ikke gå ut fra det når jeg svarer på et slikt spørsmål. Sannsynligheten for eksistensen av en større "åndelig" mening er også svært liten ;)

Ergo holder jeg meg til kjente fakta på den generelle besvarelsen og definerer helt klart hva jeg mener subjektivt sett.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Sherra.

Folk som undrer på hva som er den virkelige meningen med livet (hvis vi ser bortifra den biologiske delen) gjør det forgjeves. Man vil aldri kunne finne ut hva som er meningen, og det er, i mine øyne, like umulig å tenke på som hvordan universet oppstod, hva som var før det og hvordan ingenting kunne oppstå av ingenting. Det eneste man kan gjøre er å finne sin egen mening med livet :) Det kan vel forsåvidt være like vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...