sleepy21 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Har skrudd sammen en PC som skal brukes til HTPC. Når jeg starter den opp får jeg "CMOS Checksum error - F1 to continue, DEL to enter BIOS". Når jeg trykker F1 ser alt ut til å fungere og Vista instalasjonen fra DVDen startet, men når jeg skulle velge hvilken av de to diskene som Vista skulle bruke, fikk jeg beskjed om at ingen av dem kunne brukes siden de ikke hadde "boot konfigurering" elns... Ergo så tenkte jeg at jeg skulle gå inn i bios og sjekke der. Gjorde noen små forandringer, men da jeg savet og startet på nytt, så startet maskinen, men bare stod der. Ikke noe skjermbilde, ikke noe "pip" eller noe... Resatte Bios vha jumper, og da startet den som første gangen igjen. Så jeg gikk bare inn i bios og forandret en ting og savet. Samme resultat... Nå har jeg prøvd det samme mange ganger, og forandret en ting av gangen på forskjellieg småting, men hver gang Bios saves, så nekter maskina og starte. Har prøvd å tatt ut batteriet og satt det inn igjen også, uten at det hjalp... Batteriet kan vel ikke være dødt? Er jo helt nytt kort fra produsent? Fant ut at jeg hadde en "gammel" BIOS, mao. det har kommet flere oppdateringer siden mitt kort ble produsert. Problemet er at alle guidene på ABIT sine sider om flashing av bios, fordrer at man har en A-drive. Jeg har ikke hatt floppy på mange år... Er det mulig og flashe Bios via f.eks en USB memory stick? Ellers har jeg en Core2Duo 6550 CPU, 2x1GB Corsair XMS2 DDR2 6400 ram og 2x 500GB Segate Baracuda 7200.10 på den. Skulle vel ikke ha så mye å si trur jeg men? Noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
Greenhill Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Sleit med noe lignende i helga... prøv å sette fsb til 166mhz hovedkortet ganger denne fsb frek. automatisk med 2 (166x2=333) funka glimrende med en c2d e6750 på 2,660ghz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå