Gå til innhold

Linux og HP pavillion laptop

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en HP Pavillion laptop med Windows Vista på.

Den har en egen partisjon som er synlig i Windows som brukes til backup.

Problemet er at du ikke får med Windows innstallasjons CDer når du kjøper HP laptop, derfor lurer jeg på hvordan jeg skal klare å legge inn Ubuntu uten å først formatere disken jeg har Windows på.

En mulighet er å bruke Backup partisjonen (Som er stor nok), men har jeg da mulighet for å reinnstalere Windows senere dersom jeg skulle ha behov for dette?

Beklager rotete skrevet, kan prøve å forklare bedre dersom det trengs :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du har fått med en rescue-disk, da, så du kan gjennopprette harddisk-bildet (innholdet) du hadde da du kjøpte maskinen. (Ta en titt på Acronis for å lage dit eget HDD-bilde, hvis du ikke har det. Du kan lage bildet gratis med den tidsbegrensede prøveversjonen). Husk uansett å ta backup av dine viktige filer.

Anyways - bruk Ubuntu Live CDen til å "krympe" Win-partisjonen din. Programet du trenger til det heter Gnome Partition Editor og ligger 8hos meg) under System > Administration. Jeg vet ikke hvor stor HDD du har, men Ubuntu trenger ikke så kjempemye plass. Du kan også lage en felles partisjon som du kan dele med Win, slik at du kan spille f.eks musikken din i begge OSene.

Bruksanvisning for resize her.

Lykke til og spør gjerne mer.

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...