Gå til innhold

Bytte prosessor på Acer-maskin

Evju

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått bra lei av min 1,6GHz Pentium M, og ser at jeg kan få kjøpt en 2,13GHz for en tusenlapp på PSData. Det frister meg nå, da jeg ikke har penger til en ny maskin enda.

Spørsmålet er bare om det går? Jeg satt i en halvtime i stad bare for å prøve å få opp maskinen, uten hell, så jeg er litt skeptisk... Er det noen som har noen erfaringer med Acer Travelmate-maskiner? Maskinen min er en Travelmate 8101.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre folkens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det en M725 eller M730 du har i maskinen din fra før? Dersom det er en 725 kjører den på 400Mhz FSB, og om du da monterer en M770 (som kjører på 533Mhz FSB) vil denne bli klokket ned 25%, med andre ord vil den kjøre på 1,6Ghz... Om du har en M725 må du kjøpe en M765 (2,1 Ghz) for at den ikke skal klokkes ned, denne er imidlertid en del dyrere...

Hva er det du bruker maskinen til som gjør at prosessoren er en flaskehals? Pc'en har neppe et såpass raskt skjermkort at prosessoren vil bedre ytelsen i spill, så det bør dreie seg om prosessorintensive operasjoner som tyngre bilde/videoredigering, videokonvertering, tyngre simuleringsprogrammer osv for at det skal ha noen hensikt å oppgradere prosessor...

Lenke til kommentar

Jeg har en M730 i maskinen nå.

'

Hmm.. Som du sikkert skjønner er jeg temmelig grønn når det gjelder det her. Hvorvidt prosessoren min vil forbedre ytelsen i spill vet jeg ikke, skjermkortet er et ATI Radeon X700. Jeg driver ikke med noe seriøs bilderedigering eller lignende (driver noe med MatLab), men maskinen er bare vanvittig treg (selv rett etter formatering). Høres dette kanskje mer ut som et minneproblem?

Lenke til kommentar

Matlab er jo forholdsvis prosessorintensivt, men du skal kjøre mange lange beregninger (og først og fremst i simulink) før du vil ha behov for kraftigere prosessor. Til vanlig bruk skal også en M730 være mer enn kraftig nok, selv om X700 faktisk er såpass kraftig at det hadde passet bedre sammen en 740/750.

Hvis maskinen er generelt treg skal som sagt ikke en M730 være for svak. Problemet kan skyldes kjøleproblemer på cpu på grunn av støv inni maskinen (hvordan er det med temperatur/hvordan kjølevifta oppfører seg?), det kan være harddisken som er for treg, eller for full (vanligvis ikke ett problem hvis den nettopp er formatert, med mindre du har en egen partisjon som ikke ble slettet når du formaterte), eller det kan skyldes minnet (ikke veldig sannsynlig, men det er mulig).

Lenke til kommentar
Hvis maskinen er generelt treg skal som sagt ikke en M730 være for svak. Problemet kan skyldes kjøleproblemer på cpu på grunn av støv inni maskinen (hvordan er det med temperatur/hvordan kjølevifta oppfører seg?), det kan være harddisken som er for treg, eller for full (vanligvis ikke ett problem hvis den nettopp er formatert, med mindre du har en egen partisjon som ikke ble slettet når du formaterte), eller det kan skyldes minnet (ikke veldig sannsynlig, men det er mulig).

9333400[/snapback]

Harddisken er en 5400RPM Seagate (oppgradert fra den opprinnelige 4200RPM), og den er langt fra full.

Temperatur kan kanskje være et problem ja. Det hender den skrur seg av når jeg kjører spill som f.eks. Trackmania Nations, den er uansett umulig å ha i fanget over tid og touchpaden blir også glovarm. Har forsøkt å støvsuge ved vifteutgangenen, men får som sagt ikke åpnet pcen skikkelig...

Har forresten 1GB minne installert.

Lenke til kommentar

En Pentium M730 skal ikke ligge på 60 grader ved idle, det var mye. Ville anbefalt støvrensing, selv om du ikke får åpnet pc'en kan du oppnå noe ved å blåse inn med trykkluft på boks. Støvsuger anbefales ikke da denne kan være en kilde til statisk elektrisitet som skader komponentene inni maskinen.

Lenke til kommentar
En Pentium M730 skal ikke ligge på 60 grader ved idle, det var mye. Ville anbefalt støvrensing, selv om du ikke får åpnet pc'en kan du oppnå noe ved å blåse inn med trykkluft på boks. Støvsuger anbefales ikke da denne kan være en kilde til statisk elektrisitet som skader komponentene inni maskinen.

9339191[/snapback]

Fant service-guiden til Travelmate 8100, med instruksjoner om hvordan man får åpnet den. Skal se på det i morra. Støv eller vifteproblem er vel de mest trolige synderne?

PS: Legger ved en link til serviceguiden her, i tilfelle noen andre skulle ha problemer med TM8100 og være så lure å bruke søk-funksjonen: Rapidshare - TM 8100 service guide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...