Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Vil prøve Linux, og må partisjonere C:\-partisjonen for å få det til. Er det trygt å gjøre det med den innebyggede partisjoneringstjenesten i Windows? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Du må ikke formatere C:\ for å bruke Linux - og du trenger heller ikke å partisjonere den. Du kan installere f.eks Ubuntu som dobbeltvalg. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Bootloaderen må ligge på den første partisjonen, hvordan du skal få partisjonert uten å formatere, blir egentlig det store problemet, for bootloaderen kan byttes uansett. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg har partisjonert C: 2 ganger når jeg har skulle innstalere ubuntu så det skal gå fint. Jeg fikk hvertfall ikke noen problemer når jeg gjorde det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Er det trygt å partisjonere C:\-partisjonen mens XP er innstallert der? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hva legger du i trygt? At Windows ikke blir borte, eller om det rett og slett er mulig å partisjonere harddisken, uten at det skal medføre noen skade? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Er det trygt å partisjonere C:\-partisjonen mens XP er innstallert der? 9333418[/snapback] Var det jeg gjorde, XP instalasjonen ble ikke skadet på noen måte.. Så er ingen grund til og nøle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Egentlig alt, at ingenting skjer, bortsett fra at det blir partisjonert. Ingen skader etc. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det kan gå til helvete, spørs litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ok, hva skal jeg gjøre hvis jeg skal innstallere Linux på maskinen? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det kan gå til helvete, spørs litt. 9333683[/snapback] Spørs på hva? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Antar at du mener at du endre størrelsen på partisjonen slik at du får plass til en egen partisjon til Linux? Så vidt jeg vet er det ikke mulig å dele opp en eksisterende partisjon med Windows' egen partisjoneringssoftware uten å slette den du har, men du kan gjøre det med Partition Magic. Ta backup av viktige data først. Det går som regel bra, men det kan gå galt også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ok, skal prøve det. Er OS "viktige data"? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det blir opp til deg. Alle data du ikke vil miste blir jo viktige. For meg eg ikke OS viktig data, siden jeg har det på en CD. De viktigste dataene for meg er bilder, siden de ikke kan erstattes. I tillegg til andre dokumenter. Alle programmer og lignende kan du jo alltids installere på nytt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ja, da er det ikke noe å ta backup av. Noen som vet om et godt program? (Unntatt Nero) Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Godt program til hva? Partisjonere? Partition Magic Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Oisann, feilpostet (Det med Nero) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvis du ikke har noe å ta backup av, og ikke er redd for å miste noe, bruker du linuxinstallasjonens egen partisjonsprogramvare. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Du partisjonerer ikke før du innstalerer Ubuntu, du booter fra cd'en og så kan du velge innstalering. Det er et partisjonerings verktøy på cd'en som fungerer utmerket. Jeg har som sagt gjort dette flere ganger uten og fått noen problemer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå