Slutsky Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hei! Vi hadde årets to første timer med Religion i dag, og jeg tviler på at jeg holder ut 3 timer i uken i et helt år med drøfting av filosofiske og etiske spørsmål. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det er meningsløst og ufattelig kjedelig. Derfor vurderer å ta Nyere Historie og Religion som privatist. Jeg trenger litt veiledning fra de som måtte kjenne til dette før jeg bestemmer meg. Jeg vil veldig gjerne ha erfaringer og råd fra folk som har gått opp som privatist i disse fagene. Er det noen som klarer å svare på disse spørsmålene: - Eksamen skjer før jul, og den er muntlig? (trenger bare en bekreftelse) - Hvilke typer oppgaver er vanlig å på eksamen? - Er privatisteksamener veldig forskjellig fra eksamener avholdt av skolene? - Når er frist for å melde seg ut av fagene, og melde seg på privatisteksamen? - Får den samme studiekompetansen og likt vitnemål som ellers? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 For guds(!) skyld, ikke ta religion og etikk som privatist. Det er et enormt enkelt fag som du garantert får 4 i uten å anstrenge deg. Ja, det er et kjedelig fag, ingen i klassen min likte faget, og læreren av svært dårlig, tror jeg tegnet ut hele arbeidsboka mens læreren foralte om jesus osv igjennom skoleåret. Det værste med timene er å holde seg våken. Hvorfor tar du nyere historie som privatist? Det er mye å få inn på det korte året, særlig hvis man ikke har interesert seg på den kalde krigen osv. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ta det på skolen, så slipper du mest sannsynlig eksamen i det. Tar du det som privatist er du garantert eksamen. Ikke morsomt å pugge historie og religion like før ferien. Når det gjelder oppmelding til jul, varierer fristene fra fylke til fylke. Men det er ofte tidlig på året. Slik at det er nok ikke lenge til før fristen går ut. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Jeg vurdere også religion som privatist. Historie er mye pugg, men det er en del mindre i religion, og så er det jo en god del med bare egne meninger. Vil gjerne høre dere som har tatt religion som privatist; hva slags oppgaver fikk dere, strenge på karakterene, osv? Andre erfaringer? Fristen er ikke ute enda. Er noen uker igjen om jeg husker rett. Husk å melde deg ut av faget på skolen om du melder deg opp som privatist. Goscinny Lenke til kommentar
ekorniminator Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg var litt forutseende og tok nyere historie som privatist i vår Det er muntlig eksamen det er snakk om, du trekker et tema/kapitell alt etter som fra boken, får 20 min forberedning og greier ut i lange baner.. Jeg vil anbefalle deg å gå opp om du ønsker det.. Jeg begynte å lese 2 dager før eksamen, kom meg gjennom bøkene på hengende håret, brukte de 20 min godt og bablet av gårde, fikk 6 Det skal da sies at jeg har tendenser til klisterhjerne. Det går helt fint å ta det som privatist så lenge du ikke er den typen som må lese gjennom stoffet 20 ganger til en 10 siders prøve.. Vurderer selv å ta 3fy til jul for å få en fin vår, ikke at 3fy ikke er fint da Jeg synes du skal prøve Om du ikke ønsker å være i timene, meld deg ut av faget på skolen.. Og gå til privatistweb.no, der står alt om frister o.l. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå