Gå til innhold

Er tyggis dårlig/usunt?


Anbefalte innlegg

Har bare ett spørsmål. Nå som jeg har sluttet med godteri så tygger jeg mye tyggis. Også når jeg jogger og trener. Tygger Extra siden den er bra for tennene.. Men kan man bli noe feitere av å spise mye tyggis?

 

Kanskje litt teit spørsmål da men :D

Endret av Kezza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Feit/usunt er to forskjellige ting.

 

Tyggegummi er bra for tennene fordi munnen produserer mer spytt.

Extra/vanlig tyggegummi inneholder forskjellige tvilsomme stoffer som f.eks aspartam. Aspartam er kreftfremkallende.

 

Men nei - du blir nok ikke feit.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Har bare ett spørsmål. Nå som jeg har sluttet med godteri så tygger jeg mye tyggis. Også når jeg jogger og trener. Tygger Extra siden den er bra for tennene.. Men kan man bli noe feitere av å spise mye tyggis?

 

Kanskje litt teit spørsmål da men :D

9331693[/snapback]

Hvor mye tyggis tygger du om dagen? Sannsynligvis 1. Leser du næringsinnholdet på pakka ser du at en pakke veier rundt 20g, om jeg ikke er helt på jordet. Næringsholdet totalt i en hel pakke tyggis blir da ganske sikkert under 50kcal, sannsynligvis mindre. Om du i tillegg spytter ut tyggissen etter at du har tygd den "ferdig" vil du sannsynligvis totalt ha brukt fler kcal på tygginga enn det antallet kcal tyggissene gir.

Lenke til kommentar
Har bare ett spørsmål. Nå som jeg har sluttet med godteri så tygger jeg mye tyggis. Også når jeg jogger og trener. Tygger Extra siden den er bra for tennene.. Men kan man bli noe feitere av å spise mye tyggis?

 

Kanskje litt teit spørsmål da men :D

9331693[/snapback]

Hvor mye tyggis tygger du om dagen? Sannsynligvis 1. Leser du næringsinnholdet på pakka ser du at en pakke veier rundt 20g, om jeg ikke er helt på jordet. Næringsholdet totalt i en hel pakke tyggis blir da ganske sikkert under 50kcal, sannsynligvis mindre. Om du i tillegg spytter ut tyggissen etter at du har tygd den "ferdig" vil du sannsynligvis totalt ha brukt fler kcal på tygginga enn det antallet kcal tyggissene gir.

9332631[/snapback]

Owye, nytt produkt fra tvshop, "slanketyggis". :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
jeg har hørt at at magen pruduserer mere magesyre når kroppen tror du tygger mat, og at man dermed får større sjanse for å få sure oppstøt :ermm:  stemmer det?

9332657[/snapback]

 

Dette kommer nok mer av at du svelger biter/saften av tyggisen (blandes med spyttet og renner ned).

 

Sure oppstøt er reaksjonen på at kroppen får i seg noe den ikke skal ha i seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sure oppstøt er reaksjonen på at kroppen får i seg noe den ikke skal ha i seg.

9332692[/snapback]

hvor har du fått det fra?

når jeg var inne hos magespesialist og fikk slange ned halsen(Gastroskopi) for å sjekke etter magesår fikk jeg beskjed om at vanligvis fikk man vanligvis sure oppstøtt av enten inntak av litt for mye mat med en såkalt "høy syrefaktor" og/eller gastroøsofageal reflukssykdom

 

hvis du får i deg noe du ikke skal ha så er det vel brekninger man får vis det er håp om å få det ut igjen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Extra/vanlig tyggegummi inneholder forskjellige tvilsomme stoffer som f.eks aspartam. Aspartam er kreftfremkallende.

9332625[/snapback]

 

Dette stemmer ikke. Siste raport fra EU konkulderer med at aspartam ikke er kreftfremkallende.

9405842[/snapback]

 

Jeg er skeptisk til disse rapportene.

Vi har fullgode erstatninger som finnes i naturen - men aspartam er et profittprodukt.

Lenke til kommentar
Jeg er skeptisk til disse rapportene.

Vi har fullgode erstatninger som finnes i naturen - men aspartam er et profittprodukt.

9405946[/snapback]

 

Og jeg er skeptisk til disse kloke konene som vet alt så mye bedre enn et samlet, enig, vitenskapelig forskerteam.

 

Greit nok at aspartam brukes til mye, det gjør ikke at det blir farlig på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Og jeg er skeptisk til disse kloke konene som vet alt så mye bedre enn et samlet, enig, vitenskapelig forskerteam.

9405971[/snapback]

 

Det finnes de forskerene som finner produkt X positivt, og de som finner det negativt.

Slik vil det nok alltid være.

 

Ta gjerne en titt her for mer skeptisk informasjon om aspartam:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

 

Tråden omhandler ikke aspartam, men som jeg nevnte i forrige post finnes det fullgode naturlige søtningsmidler som ikke inneholder kalorier.

 

Her står det litt om ulike erstatninger for sukker. Både kjemiske og naturlige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at når du tygger tyggis så tror magen det kommer mat.. og da produseres det magesyre.. men når det ikke kommer noe mat så tar syren litt av fettet ditt.. men du kan ikke erstatte tyggis med vanlige måltider.. men tror det jeg har hørt er sant.

9409367[/snapback]

magesyre brenner ikke fett, men kan si at den økte tyggingen kan gjøre magen klar for jobb og da også få igang fordøyelses muskelene og som jeg fikk beskjed om av legen er at magesyren blir ikke sterkere av å vente på mat den kan bli sterkere av hva som kommer ned i magen(som jeg nevnte i tidligere post)

 

magesyre produserers det for å oppretholde et vist nivå av det i magen til å fordøye maten. hvis magen din skulle begynne å produsere mer vær gang du tygde tyggis ville mange i verden hatt sår på spiserøret og tro meg det er helt jævli. magen har også et belegg som beskytter mot at magesyren skal etse seg gjennom kjøttet(eller å du kaller det) den er lagd av. hvis magesyren din blir sterkere av å tygge tyggis (dvs putte en i munnen og tygge på den og spytte den ut igjen), da ville det belegget(eller hinnen om du vil) bli etset i stykker og du får et magesår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...