Hyperio Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg er usikker og vil være helt sikker før oppkjøring. Hvis man (som bildet viser) har kommet ut i krysset og begge biler har grønt lys skal man vente på den andre bilen. Sant? Ja, det er greit, men usikkerheten min oppsto da det var en lang kø av biler som skulle til venstre og da jeg hadde kommet ut i krysset ble det rødt lys. Hva skal jeg da gjøre? Må jeg stå og vente midt i krysset til det blir grønt og ingen biler fra høyre, eller kan jeg kjøre så fremt det er klart fra høyre, men likevel rødt lys? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Siden du svinger til venstre så vil du få alle bilene i motsatt kjørerettning inn i på din høyre side. Du har dermed vikeplikt. Du kjører da ut i krysset, ikke for langt ut da du ikke skal være til hinder heller, og signaliserer hvor du skal. Når lyskrysset skifter fra grønt til rødt har du mulighet for å komme deg ut av krysset før de blir grønt for kryssende trafikk. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Ah, takk for god forklaring! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Det er normalt når det er mye trafikk i motsatt retning at en blir stående til det blir gult og rødt lys. Bare å kjøre så langt ut i krysset at de bak klarer å passere på høyre side, men ikke være til hinder for de som kommer i mot, og pass på at det bør være nok plass forran til at en bil kan passere mot din høyreside. Dersom det kommer noen som skal svinge til venstre (din høyreside) samtidig som du skal svinge til venstre har dere begge vikeplikt for hverandre, og må finne en løsning hvor begge får kjøre samtidig, eller èn kjører og deretter den andre. Begge må selvsagt passe på at biler som er bak den som kommer i mot har lov til å kjøre forbi på høyre side og derfor kan blokkere muligheten for èn eller begge å passere.. En grei huskeregel for lyskryss: Du har forkjørsrett i den retningen lyset peker. Rundt lys betyr forkjørsrett rett frem, og pil betyr forkjørsrett i retningen pilen peker. Dersom en svinger til venstre eller høyere uten at det er satt opp pil i svingretningen har en vikeplikt for biler som kommer imot, samt fotgjengere (ikke syklister, men vær forsiktig med å holde på denne retten!) som går over på grønt lys. Endret 21. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Jeg setter virkelig pris på slike gode forklaringer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Husk også på at de andre bilistene som skal inn i krysset ikke skal kjøre før krysset er kalrt, i ditt tilfelle ville det si først etter at du hadde forlatt krysset. Men det er få som praktiserer dette. Lenke til kommentar
yalla789 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Interessant lesning, jeg har et spørsmål i samme sjanger: hva om man i påvente av å komme seg over veien inn til venstre har kjørt frem midt i krysset (slik de fleste gjør), og mitt lys skifter til rødt mens lyset til de imot fortsatt er grønt? (Og ikke minst: hvorfor er mange lyskryss satt opp slik?) Takknemlig for svar. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Jeg kan faktisk ikke tenke meg til èn eneste kombinasjon i et slikt kryss hvor du skal komme i veien for noen. Så lenge det er grønt imot kan ingen som har forkjørsrett på å passere området du står på (med mindre du kjører for langt frem) ha grønt lys. At det blir rødt i èn retning mens den andre er grønn betyr 1) At de som venter foran til høyre for deg har grøn pil til høyre for seg, eller 2) at noen imot deg har grønn pil over kjørefeltet du kom fra. Btw. I et slikt kryss er det umulig at de imot ikke har svingepil. Endret 3. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Si meg. Er det ikke slik at man i prinsippet har gjort en feil dersom man havner i denne situasjonen? Er det ikke slik at man ikke skal kjøre inn i et kryss før man har klar bane ut av krysset. (Det samme gjelder fotgjengerfelt samt planoverganger). Arrester meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Et "unntak" for det er når man ikke har svingepil til venstre. Da er man nødt til å kjøre ut i krysset, bl.a for å slippe forbi de som kommer bak, samt at i mange tilfeller er man nødt til å stå i krysset til det blir rødt imot, fordi det aldri vil være mulig å kjøre inn og ut samtidig på grønt pga. mye trafikk imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå