Gå til innhold

7000:1 dynamisk kontrast vs. 800:1 kontrast

Anbefalte innlegg

Sitter fast med to TVer og klarer ikke å velge hvilken. Det eneste som holder meg igjen fra å velge den største av skjermene er at den andre skjermen har 7000:1 dynamisk kontrastforhold, mens den andre har 800:1 statisk kontrastforhold og jeg vet ikke hva dette vil si i praksis.

Noen som kan oppklare dette for meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det ser ut til at de fleste sliter med dette i "praksis", til og med tv produsentene selv. Det ser heller ikke ut til at det er noen standariserte mål for dette ennå. Oppgitte tall for dynamisk kontrast vil alltid være høyere enn statisk kontrast, men om de faktiske tallene gjelder for deg som ser på tv-en er en annen sak. Hvis du søker litt rundt på dette med kontrast og lcd-tver, kan du finne at det er flere som har målt dette, og funnet ut at du ikke kan stole på oppgitte kontrasttall fra tv-produsentene. Jeg som deg håper også dette kan bli mer oppklart da jeg er ganske forvirret selv. De rådene jeg har fått er å se på tven selv, og om den ene bildet ser bedre ut enn det andre, så gå for det. :p

Lenke til kommentar

Det er riktig det Neshaug sier, du må ta oppgitt kontrast med en stor klype salt. Husk likevel at TV-ene du ser i butikken sannsynligvis ikke er kalibrert, og kontrasten du ser er kanskje ikke representativ for optimalt bilde. Det skal ikke være enkelt, dette. :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg fant det jeg lette etter. Denne artikkelen forklarer og avklarer mye. Jeg likte spesielt dette:

"Presence of light: To better understand the impact of the presence of light in a room on the contrast ratio performance of an imaging device, it is sufficient to realize that with the light emitted by just one candle in a room - that's just one LUX - there would not be any difference between a 500:1 and a 5000 or even a 10,000:1 contrast ratio!"".

Lenke til kommentar
(...)skjermen har 7000:1 dynamisk kontrastforhold (...)

9331387[/snapback]

Don't believe a word of it! Jeg husker jeg jobbet på datasjappe og solgte (aktive) PC-høyttallere til 199,- kr. pr par, to plastkopper med sytrådledning som var oppgitt til "240 W PMPO" :ohmy: på esken. Yeah, right!

Seeing (evt. hearing) is believing! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...