Gå til innhold

Batteri til Canon EOS 400D, lade hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvis det er li-ion eller li-poly-batterier, så er det ikke noe problem å bare la dem stå i laderen. Laderen har vel en lampe eller noe sånt som indikerer at de er ferdigladete.

Hvor lang tid det tar varierer fra batteri til batteri, så to batterier av samme type kan ha forskjellig ladetid første gang. Det kommer an på hvor lenge de har ligget lagret, blant annet. Og det kan godt ta en stund. Mp3-spilleren min har li-ion-batteri, og brukte vel en hel natt på å lade seg opp første gang jeg brukte den. Nå går det på to timer.

Lenke til kommentar
Det står at det tar 90 minutter lade et batteri fult, men står ingenting om første gang.

Det er Canon Li-ion Battery Pack.

9331439[/snapback]

det lader til lysdioden skifter fra raud/oransje til grønn/gul. Dette tek som det står i brukerveiledninga ca 90min, om du tar ut batteriet før det er ferdiglada gjer heller ikkje dette noko, bortsett fra at det ikkje blir fullada første gongen.

Lenke til kommentar

Nikkel-metallhydrid, strengt tatt :p

NiCad og NiMH er litt forskjellige de også... NiCad bør lades helt ut for hver gang, NiMH er det ikke så farlig med. Og Li-Ion bør egentlig helst ikke lades helt ut, de kan du godt toppe opp relativt ofte.

Men som sagt: stol på laderen. Når den sier fra om at batteriet er ferdigladet, så er det det. At det tar litt lengre tid første gang er helt normalt.

Lenke til kommentar
Nikkel-metallhydrid, strengt tatt :p

9331670[/snapback]

Det er så mange år siden jeg har sett noe slik, at jeg for lengst har glemt hva de heter. Kom ikke engang på noen benevnelse i det hele tatt før jeg skrev edit'en. Det må være ti år siden jeg brukte det ordet. Når man kommer opp i årene får man bare håpe at det er det som er vesentlig man klarer å huske, for på et visst tidspunkt må de stakkars grå velge ut hva som skal være oppi knotten.

Lenke til kommentar
Litiumpolymer- og Litiumionbatterier bør aldri lades helt ut. Helst så bør du lade dem før de når ned på ca. 1/3 av kapasitet. Og de tar ingen skade av å bli ladet opp før.

9335365[/snapback]

Hvor har du dette fra ?

Ikke det at jeg betviler rikigheten, men det finnes nesten like mange meninger om hvordan batterier skal behandles som det finnes eksperter. Hvordan skal f.eks et batteri som ikke er i daglig/ukentlig bruk behandles. Nok av de som har kjøpt batteridrevet hageutrustning for så neste vår finne ut at batteriet er kaputt ! Ikke det at jeg vil diskutere hage med det finnel vel mange reserve batterier til kamera som bare "lagres" i påvente av behov.

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra ?

Husker ikke i farten. Det var en relativt lang artikkel om Li-Ion/Li-Poly-batterier, hvordan de var bygget opp og hvordan de oppførte seg. Kan ha vært i TU eller noe tilsvarende.

Det jeg husker var at oppladbare litiumbatterier ikke er så veldig påvirket av hvor mange ganger de blir ladet eller graden av utladning (innenfor visse grenser). Derimot så taper de kapasitet ettersom tiden går. Det var snakk om noen prosent per år, avhengig av lagringstemperatur, og du kan godt lagre dem ganske kjølig. Ved romtemperatur var det noe sånt som 5-6% per år hvis jeg husker riktig, ved kjøleskapstemperatur falt det til rundt 2% per år.

En av de tingene som selgere og produsenter gjerne holder kjeft om er at det tapet skjer uansett om du bruker dem eller ikke, så om du kjøper et batteri som har ligget lagret lenge i butikken, så er kapasiteten altså like mye redusert som om du hadde kjøpt batteriet ferskt fra fabrikken og brukt det i den samme perioden.

Den optimale måten å langtidslagre dem på var visst å lade dem opp til 40% av kapasitet eller noe sånt (hukommelsen min er ikke så bra), og så la dem ligge kjølig. Men hvis du lar det ligge for lenge så det lades for mye ut så kan du risikere at du ikke får ladet det opp i det hele tatt. Men ikke be meg om å forklare kjemien bak det, for den skjønte jeg ikke bæret av.

Derfor bør litiumpolymerceller heller ikke lades helt ut, men vanligvis er batteripakker til kameraer o.l. designet for å unngå at det skjer. Men du bedrer visst nok uansett levetiden ved å lade opp batteriene relativt ofte.

Lenke til kommentar
Litiumpolymer- og Litiumionbatterier bør aldri lades helt ut. Helst så bør du lade dem før de når ned på ca. 1/3 av kapasitet. Og de tar ingen skade av å bli ladet opp før.

9335365[/snapback]

Noe slikt kan jeg bekrefte å ha lest, men det er en god stund siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hadde det vert opp til meg så burde battriet hatt en ladetid på 1-2 dager første gangen, så folk fikk tatt en skikkelig titt i bruksanvisninga (og gjerne en eller annen fotobok) før dei spør her på forumet om kva Av er for noko. :thumbs:

9331746[/snapback]

:!: :!: Den der kunne jeg tatt til meg akkurat i dag ja, hentet utstyret på posten og batterlampen lyser grønt...skjønner at her må det leses bruksanvisninger...

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...