Gå til innhold

Elektrisk piano - hva skal jeg velge?

NellyK

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt akustisk piano i flere år, men aldri prøvd elpiano. Jeg har planer om å kjøpe et elpiano nå, ettersom jeg bor i leilighet - kan ikke plage naboene i tide og utide. Men hva skal jeg velge??

Er opptatt av pianolyden, ikke andre fancy muligheter og lyder. Og så må det være bærbart.

Har sett et brukt på nettet - et Roland-piano - fra slutten av 1990-tallet til kr 4000. Kostet visst tidligere drøyt 20 000. Synes det er litt drøyt å kjøpe et som er nesten 10 år gammelt, og jeg må kjøpe det usett. På den annen side er selve pianoet veldig bra? (Lite brukt, ingen feil) Tittet på ett i en butikk i dag til 6500 - Yamaha. Virket for så vidt ok. Har ikke tenkt å bruke mere penger enn det.

Jeg vet ikke noe om det har vært stor utvikling på elpianofronten, slik at jeg kan få like god kvalitet for et 6500-kronerspiano i dag som de kostbare fra 1990-tallet.

Jeg prøvde forresten å få litt hjelp i musikkbutikken i dag, men servicen var elendig...

Jeg har virkelig ikke snøring - noen som kan hjelpe litt?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg er helt oppdatert på alle de nye modellene som finnes, nei.

Men Yamaha er jo kjent for å lage gode el-pianoer. Og ikke minst er tangentene også brukbare.

Som du sier – pris i forhold til kvaliteten på lydene er nok langt bedre i dag enn på 90-tallet, spesielt i den lavere prisklassen. Roland er sikkert også ok, men husk å sjekk tangent/anslag-kvalitet på pianoet. Mener at Yamaha er bra der.

P.S. Hvis du kjøper et el-piano med midi-out, kan du jo kjøpe ekstra lydmoduler å bruke senere. Men det er vel stort sett midi-tilkoblinger på alle modeller i dag.

Good luck.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt digitalpiano i mange år, og prisene har falt mye på disse instrumentene. Derfor vil et piano som "engang kostet 20000" ikke nødvendigvis være noe bedre enn et nytt til 12000. Slik er det med det jeg har, i hvert fall.

Når det gjelder klaviaturet, må du- på linje med et vanlig piano- prøve det, synes jeg. Her kommer jo smak og behag inn.

Lyden har ikke blitt så mye bedre på nye pianoer, etter min mening. Lyden lages på omtrent samme måten, og er minst like avhengig av kvaliteten på høyttalerene i pianoet som selve synthen. Mitt piano har ikke den helt store lyden, for å si det slik, men hvis jeg kobler det til en forsterker og et par gode høyttalere, blir det noe helt annet. Det er tydelig at det er noe å gå på her.

Jeg har et Technics- piano av den rimelige typen, tror det kostet litt over 10000 for mange år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...