Gå til innhold

Prosjekt Pc. Pris/ytelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Da er jeg ferdig med å telle på kronene og da gjenstår det å telle litt på knappene.

Behov:

Vanlige 2D-greier (ikke særlig utslagsgivende for komponentvalg). Mye bildebehandling. Vil bruke maskina til å se film, også kunne bruke tv'en som fremviser. Spilling vil det selvfølgelig også bli endel av. Men jeg er ikke noe hardcore-gamer som stiller knallharde krav uten å tenke pris:) Jeg skal klare de nyeste spillene, men ikke nødvendigvis med de feteste oppløsningene. Overklokking er ikke noe tema (jeg vil heller ha en stabil pc enn en versting som må "vedlikeholdes")

Seagate Barracuda V 80 GB

-Her er det egentlig ikke så mye å tvile på. En helt grei og stille hd. Max pris >1000

Suntek th-656

-Her er det heller ikke så mye tvil. Lækkert og med grei pris.

XP1800+

-Her er tvilen bittelitt større. Er det reelt sett noe å hente på å kjøpe Thoroughbred. Prisen er ganske lik så.. Max pris>800

Asus A7N8X.

-Jeg skal ha nForce. Jeg vil ha Usb (helst 2.0), Firewire og lyd. Det finnes andre kort, men jeg tror dette kommer bra ut med pris/ytelse. Er det noe poeng å kjøpe deluxe utgaven? Pris/ytelse er nemlig avgjørende. Max >1100

DDR PC2700 2x256mb NoName

-Her er jeg bare litt i tvil. Tror ikke forskjellen mellom dette og merkevarer er stor nok til at jeg gidder å legge på noen hundrelapper ekstra. Men har jeg rett i at det er bedre å kjøre 2x256 enn 512? Det var dette ned å utnytte dual-ram kjøring da. Tror jeg har rett?

Å så det vanskeligste.. Skjermkort.

Hadde jeg bestillt for noen mnd siden hadde jeg ikke vært i tvil om at 8500-løsningen hadde passet mitt behov best. Men den er ikke å oppdrive lengre, så jeg må ha noen alternativer. Jeg har tenkt litt på 9100-løsninger, men jeg har ikke sett noen tester/erfaringer osv enda. Er denne noe å satse på? Et annet og dyrere alternativ er å kjøpe et rimelig ti4200 kort, men jeg har ikke lyst til å cashe ut "så" mye.. Helst noe under 1000,-

Regner det er mange som har synspunkter på opplegget mitt og håper det kommer mange svar.

-Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langt? Se mitt. Så er det ikke så mange som gidd å svare på det heller...

Så komentarer:

-Lite å tjene på å kjøpe Tbred CPU hvis man ikke skal oveklokke.

-Vedrørende HK så har ikke "ikke deluxe" utgaven Firewire:

The ASUS A7N8X is part of ASUS's series of Deluxe motherboards. There is another stripped down version of the A7N8X without Serial ATA, dual LAN, SoundStorm and FireWire.

Fra Anandtech sin roundup

Tror et av de billigste til dine kriterier er Abit NF7-S. Den har også fått en del skryt

-Rammen. Personlig kjøper jeg aldri Noname etter en lite blemmer der. Og det er korekt at du vil oppnå ytelsesforbedring ved å utnytte Dual rammen. Men den er minimal i de fleste tillfeller, fodi Cpu sin fsb blir en flaskehalt(tror det var derfor) Og husk at kjøper du 2*256 så har du bare en slott til, og du kan bare få maks 512 på dual ram. (2*256)

Kjøper du 512 nå, så 512 om et halvt år får du 1024 på dual ram. Men spørs jo om dette er nødvendig for deg. Finner desverre ikke artikkelen som anandtech postet om yteslen men dual ram, men poster den når jeg finner den.

- Grafikkort. Her vet jeg at ATI sine kort har bedre billedkvalitet. 8500LE er ikke noe problem å finne hos f.eks komplett.

Håper jeg har hjulpet litt.

Lenke til kommentar

Takker P@rm@nn!

Ang Tbred svaret ditt, så har jeg fått fjernet litt av usikkerheten min. Da har jeg litt flere alternativer å velge mellom..

Når det gjelder hk så har jeg moderert mine ønsler, jeg trenger ikke lengre FireWire, så da trenger jeg ikke Deluxe utgaven. Den har også noen andre features som jeg nok ikke trenger. Abit-kortet som du nevner er nok et bra kort, men prisforskjellen er ikke så stor i forhold til Asusen. Siden jeg kjenner folk med Asus-kortet tror jeg det trekker det lengste strået. Er det noen som kan forklare meg litt klarere forskjellen mellom a7n8x og deluxe utgaven. Det er snakk om 250 kr i forskjell. Er det noen reel gevinst å velge det, jfr mine behov?

Rammen tar jeg til etterettning. Lite gevinst å hente, samtidig som jeg låser en plass på hk. Tror jeg går for 1x512.

Men skjermkortet er det som jeg forsatt har litt problemer med. Jeg vet at 8500 LE fortsatt kan skaffes, men vil det likevel være bedre å kjøpe et 9100-kort? Det er litt rimeligere. Er det noen som kjenner til 9100? Er det noe å satse på?

Takker for svar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...