Gå til innhold

Ymse spørsmål om digitalt speilrefleks-kamera

Anbefalte innlegg

Eg var innom ein fotobutikk i går og prøvde Nikon D80. Eg prøvde meg litt fram. Eg ville helst finne ut korleis ein stilte lukkartid og blendaropning. Det gjekk nokonlunde greit, men han klarte ikkje å svare tilfredsstillande på kvifor ikkje eg så skjilnad på lysmengden ein fekk gjennom kamera då eg stilte på blenderopninga. Er det noko kameraet kompenserer for ved å «legge til» meir lys så det skal være ljost når eg ser gjennom?

Og så sa han «her stiller du eksponeringa». Eg fekk ikkje svar på kva denne eksponeringa var for noko, men det var ein sånn linje med 0 på midten som gjekk opp eller ned avhengig av kva veg eg skrudde på hjulet. Kva er det eg eigentleg stiller på?

Analoge speilreflekskamera frå 60.-talet er så genialt enkle. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis når du ser gjennom søkeren så er blenderen helt åpen for å slippe mest mulig lys inn i søkeren og gjøre motivet mest mulig synlig. Når du så trykker på utløseren så blender kameraet ned til innstilt blenderåpning, vipper opp speilet og åpner lukkeren.

Dyrere kameramodeller har en nedblendingsknapp der du kan skru ned blenderen til innstilt verdi for å se hvordan søkerbildet blir seende ut ved ønsket blenderverdi. Det er kjekt når du skal undersøke hva skarphetsdybden i bildet vil bli. På D80 så sitter nedblendingsknappen omtrent der du vanligvis har ringfingeren på høyre hånd. Det vil si litt nedenfor og til høyre for objektivet.

En eksponering er vel egentlig prosessen med å ta ett bilde, men man bruker også uttrykket om hvor mye lys som slippes inn på sensoren i løpet av tiden lukkeren er åpen. Eksponering bestemmes av hvor stor blenderåpningen er og hvor lang lukkertiden er. Jeg er ikke helt sikker på hva selgeren mente, men på D80 kan du stille noe som kalles eksponeringskompensasjon. Du trykker på en liten knapp med et +/- -symbol og vrir på det ene kommandohjulet. Det du gjør da er å instruere automatikken om å slippe litt mer eller mindre lys inn på bildet enn det lysmåleren i utgangspunktet mener er optimalt. Da stiller automatikken blenderåpning og lukkertid basert på målt lysmengde og din innstilling.

Alternativt, hvis du prøvde i manuell modus, så stiller du blenderåpning med det fremre kontrollhjulet, og lukkertid med det bakre. Linjen med 0 på midten viser da om kameraets lysmåler mener bildet får for lite, akkurat passe eller for mye lys. Du la kanskje merke til at etter som du f.eks. økte blenderåpningen så beveget indikatoren seg mot "+"-symbolet?

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Du trykker på en liten knapp med et +/- -symbol og vrir på det ene kommandohjulet. Det du gjør da er å instruere automatikken om å slippe litt mer eller mindre lys inn på bildet enn det lysmåleren i utgangspunktet mener er optimalt. Da stiller automatikken blenderåpning og lukkertid basert på målt lysmengde og din innstilling.

9330487[/snapback]

Det var det, ja!

Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...