Zolrath Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Har en MSSQL database der jeg ønsker ofte og regelmessig backup av data. Jeg har ikke mye erfaring med databaser generelt, men ser for meg en slik løsning: 1. Full backup en gang i døgnet 2. Differensiell backup hver 3. time 3. Backup av transaksjonslogg hvert kvarter Er det noen med mer erfaring som kan kommentere på denne løsningen? Har også satt opp at backupsettene skal overskrives hver gang jobben kjøres. For full backup er jo dette helt greit, men skaper det problemer for diff backup og transaksjonslogger? Ble veldig usikker, og så for meg at man da mangler alt mellom siste fulle backup og siste tranasksjonslogg. Høres jo ikke veldig sannsynlig ut at det er slik, men kan noen berolige meg, evt. bekrefte mine bange anelser og komme med en bedre løsning? På forhånd takk! Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 kanskje du burde tenke på RAID isteden ?!?! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) kanskje du burde tenke på RAID isteden ?!?! 9330481[/snapback] RAID-1 er ikke backup. Jeg trenger for øvrig også tips til hvordan ta skikkelig backup av SQL Server, så om noen har god erfaring med dette hadde det vært fint med litt innspill. Endret 21. august 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) det vet jeg. tenkte på RAID 1 + backupstreamer i tillegg. Endret 21. august 2007 av no_viking_no Lenke til kommentar
N_R Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 kanskje du burde tenke på RAID isteden ?!?! 9330481[/snapback] ...backup av en database er vel vel så mye for å sikre seg mot at folk sletter noe de ikke skal osv - ikke bare harddisk-krasj. Men når det er sagt så kjører jeg alle mine databaser på RAID 1, uten unntak - restore en fokka database er vel verdt å unngå så langt det lar seg gjøre. Så stemmer med deg for en RAID 1 løsning hvis dette allerede ikke er på plass. Få som trenger SÅ mye performance at de ikke kan leve med RAID 1. Ellers er vel dette i utgangspunktet greit, men hva slags database er det? Hvor langt tilbake har du råd til å miste? Hvor stor er den? Er den 20MB kan du jo ta full backup hvert 5 minutt.... satt litt på spissen selvfølgelig. Husk også å flytte disse backup-filene VEKK fra serveren innimellom - hjelper lite med backup på samme disk hvis den går fyken (og du ikke har RAID). Samme med brann/tyveri/hacker som får tilgang til serveren din og sletter _alt_. Kjedelige greier å oppleve, så sørg for å sikre deg ved å lagre på andre disker, osv osv. Her vet du selv hva som er beste løsning for deg. (Ble en del selvfølgeligheter her som du kanskje har gjort allerede ) Akkurat dette med full og diff og overskriving skal jeg være forsiktig å uttale meg om, men generelt er jeg ganske sikker på at SQL server holder orden på dette for deg. Ville nesten være for dumt om det IKKE gjorde det, uten at jeg kan støtte meg på noe konkret kunnskap akkurat om det.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 det vet jeg. tenkte på RAID 1 + backupstreamer i tillegg. 9330682[/snapback] Var RAID-1 jeg mente at ikke er en backupløsning problemet er som nevnt at blir databasen "ødelagt" er den jo speilet også ødelagt. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 hos kjører vi mail server, billettserver, bookingserver. det er ca. 20 brukere. hver server kjører RAID 1 1 server tar backup av alt, en gang pr døgn med rapport utskrift hver server har UPS Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 glemte å spørre..... hva slags database er det ?, at du trenger backup hver 15-30 minutter. kanskje lurt å sette opp egen backup server da ?..... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 det vet jeg. tenkte på RAID 1 + backupstreamer i tillegg. 9330682[/snapback] Var RAID-1 jeg mente at ikke er en backupløsning problemet er som nevnt at blir databasen "ødelagt" er den jo speilet også ødelagt. 9330756[/snapback] jepp, men tar du backup hver 15-30 minutter så tar du backup av ødelagt database også. og da må likavel tilbake i tiden. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 1. Full backup en gang i døgnet2. Differensiell backup hver 3. time 3. Backup av transaksjonslogg hvert kvarter Hvorvidt dette er en god løsning kommer HELT an på bruken av dataene, og hvor kritiske de er, og ikke minst hvor mye endringer det er. Du må vurdere verdien av dataene opp mot tiden det tar å restore databasen. Mao: Hvor lang tid har jeg til restore, og hvor mye data har jeg råd til å miste. Uansett backupløsning kan du ikke garantere deg mot datatap, så en eller annen mengde data MÅ du kunne akseptere å miste. Er det noen med mer erfaring som kan kommentere på denne løsningen? Har også satt opp at backupsettene skal overskrives hver gang jobben kjøres. For full backup er jo dette helt greit, men skaper det problemer for diff backup og transaksjonslogger? Ble veldig usikker, og så for meg at man da mangler alt mellom siste fulle backup og siste tranasksjonslogg. For rimelig kritiske data er dette forsåvidt greit, men det er IKKE greit med overskriving av mediet. Hva tror du skjer dersom diskløsningen din tryner mens en backup blir tatt? Det må uansett kun skje ved full backup, for differensiell og logbackup er avhengig av fullbackup for å være brukbar. Høres jo ikke veldig sannsynlig ut at det er slik, men kan noen berolige meg, evt. bekrefte mine bange anelser og komme med en bedre løsning? Ikke uten at vi får vite mer om dataene dine. Løsnignen du har satt opp kan være langt fra tilstrekkelig, eller totalt overkill, alt avhengig av dataene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå