Gå til innhold

Det ultimate musikkorganiseringsprogrammet?


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp fått meg mp3-spiller som har mulighet til å vise album art, og i den anledning tenkte jeg å rydde opp i musikksamlingen min. (stort sett ID3 tagger som er på tur her, og jeg vil gjerne adde album art til hver eneste fil).

 

Derfor lurer jeg på om det finnes et program som gjør dette automatisk, og med stor, STOR, nøyaktiget?!

Et program som bruker noe ala trackID's funksjon til innhente hva slags sang filen inneholder, slik at det i 99% av tilfellene ikke blir tagget feil.

 

Finnes det et slikt program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler dere til å ta en titt på MediaMonkey. Er veldig bra til å organisere musikk samlingen.

Den kan hente ID3-tags fra Amazon. Da markere du de filene som hører til et album (må ta et album om gangen). Trykker Ctrl+L, velg albumet som stemmer best i rullegardin menyen. Du kan og søke i den menyen.

 

Du kan liksom ikke bare marker alle de 10-tusen sangen og trykke oppdater, så er det gjort. Men du slipper i alle fall å skrive alt selv.

 

Men hvis f.eks. alle sangene dine har navnet sitt satt opp med likt oppsett, f.eks.: "track. artist - tittel". Så kan du lage ID3 tag ut av filnavnet. Merker filene og trykker Ctrl+T.

 

Er det mer du lurer lurer på, så er det bare til å spør.

Lenke til kommentar

Har snust litt på MusicBrainz, men Picard programmet som brukes opp mot musicbrainz databasen velger heller "totaly hits 3" som album for f.eks britney, madonna, osv.

Ikke albumet hvor låten kom ut på første gang.

 

LITT irriterende, for om den hadde prioritert første albumet en låt ble utgitt på, hadde programmet vært nesten perfekt :)

 

Har audiofingerprint teknologi også, slik at sanger som ikke har noe id3 tag eller ukjent navn vil blir matchet med riktig artist/låt.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke et program som kan gjøre denne operasjonen for deg automatisk, iallefall ikke uten å drite seg ut på halvparten av filene. Personlig bruker også jeg Mediamonkey, og selv om det tar litt tid får du samlingen din perfekt når det først er gjort. Tross alt er det kun en jobb du trenger å gjøre en gang.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et program som heter MP3 Tag tools, og det funker kjempebra for meg. Oversiktelig og enkelt, men det har dessverre ingen automatisk taggingfunksjon.

 

En fordel med det er at det er open source, så hvis noen gidder å ta seg bryet med å forbedre, så er det jo bare å sette igang...

 

MP3 Tag Tools

 

Fant en side på hydrogenaudio sin wiki, hvor forskjellige programmer er listet. Verdt å ta en titt på:

 

Downloads

 

Se litt nedenfor midten av siden, under "Tagging utilities"

Lenke til kommentar

Har så smått begynt å legge til album art i ID3 taggene til musikken i album-katalogen min.

 

Måten jeg gjør dette på er å bruke "AlbumArtAggregator" til å laste ned cover til hvert album (den henter ned .jpg automatisk fra amazon, med en viss grad av nøyaktighet, rundt 80%~, og legger disse som en cover.jpg i hver mappe).

Deretter bruker jeg WMP11 for å legge til album art i hver fil.

edit: Det jeg gjør er å legge til album mappen min i WMP's library, velger å browse etter mapper, går inn i den mappen (albumet) jeg skal legge til album art, ctrl-a (merk alt), høyre-klikker, advanced tag editor, pictures, add...

Da får man album art i ID3 taggen på alle filene i det albumet \o/

 

Ganske tidkrevende å legge til album art i WMP, men det finnes vel neppe noe raskere løsning uansett? :/

 

Men jeg har også en mappe med kun singler, og der prøvde jeg meg med MusicBrainz eller hva det heter.

Programmet som linkes til MB's database (piccard) har den grenseløst irriterende funksjonen at den bruker samlealbum som album tag på de fleste sangene mine...

Som beskrevet tidligere kan det godt hende at en hvilken som helst britney sang (for å ta et eksempel) får "totaly hits 3" som album tag, ikke "britney, music, my progrerative (sp?:p)" som var albumet sangen egentlig ble utgitt på... går det an å lage et dummere program?... AWPETGKASDOWG

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...