black_sheep Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Har jobbet et sted i litt over en måned nå, og arbeidskontrakten kom ganske sent. Jeg hadde da funni ut at jeg faktisk ikke ville jobbe med dette fremover et års tid så valgte og ikke signere kontrakten og sende den tilbake. Kan jeg med andre ord slutte på dagen da? Står i kontrakten at jeg ha en mnd. oppsigelsestid, men det er jo da når jeg har skrevet under.. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Vel, har du ikke skrevet under på arbeidskontrakten har du vel egentlig ikke bevis for at du har jobbet der og risikerer å ikke få betalt? Vet ikke hvordan det blir gjort. Men du må jo skrive under på en kontrakt uansett når du faktisk har begynt å jobbe ett sted. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Vel, har du ikke skrevet under på arbeidskontrakten har du vel egentlig ikke bevis for at du har jobbet der og risikerer å ikke få betalt? Vet ikke hvordan det blir gjort. Men du må jo skrive under på en kontrakt uansett når du faktisk har begynt å jobbe ett sted. 9329766[/snapback] Fått første lønning.. fikk den før de klarte å sende meg kontrakten faktisk. Men som jeg spørte om, kan jeg slutte på dagen, og det er det? Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Har heller ikke arbeidskontrakt enda, og jeg begynte for 2mnd siden. Har fått 2 lønninger til nå, men ikke hørt noe om noen arbeidskontrakt. Ettersom du ikke har skrevet under noe kan du bare gå på dagen ja. Får ikke noe bra attest da vel? Jeg har selv planer om å slutte pga studier, og jeg har ikke tenkt å bli ut noen oppsigelses tid ettersom jeg ikke har signert noen kontrakt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det at man ikke har undertegnet noen arbeidskontrakt betyr slettes ikke at man må gå på dagen. Da vil lovens regler gjelde, og for dere er fristen en måned. Det vil si en måned fra starten av neste måned. Hvis du sier opp 2/3, begynner oppsigelsen å løpe fra 1/4. Det samme hvis oppsigelsen kommer den 28/3. Først den 1/5 er man da fri fra jobben, med mindre man har avtalt noe annet. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Det at man ikke har undertegnet noen arbeidskontrakt betyr slettes ikke at man må gå på dagen. Da vil lovens regler gjelde, og for dere er fristen en måned. Det vil si en måned fra starten av neste måned. Hvis du sier opp 2/3, begynner oppsigelsen å løpe fra 1/4. Det samme hvis oppsigelsen kommer den 28/3. Først den 1/5 er man da fri fra jobben, med mindre man har avtalt noe annet. 9336307[/snapback] Okei, men hva er da poenget med oppsigelsestiden som du binder deg til ved arbeidskontrakt da? Når du likevel uansett, som du sier, er bundet til å jobbe en måned? Hvor i loven står det btw.? The_Miracle: Sant nok, kanskje ikke så bra attest, men har uansett krav på en attest at jeg har jobbet der så det holder for meg Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det at man ikke har undertegnet noen arbeidskontrakt betyr slettes ikke at man må gå på dagen. Da vil lovens regler gjelde, og for dere er fristen en måned. Det vil si en måned fra starten av neste måned. Hvis du sier opp 2/3, begynner oppsigelsen å løpe fra 1/4. Det samme hvis oppsigelsen kommer den 28/3. Først den 1/5 er man da fri fra jobben, med mindre man har avtalt noe annet. 9336307[/snapback] Okei, men hva er da poenget med oppsigelsestiden som du binder deg til ved arbeidskontrakt da? Når du likevel uansett, som du sier, er bundet til å jobbe en måned? Hvor i loven står det btw.? The_Miracle: Sant nok, kanskje ikke så bra attest, men har uansett krav på en attest at jeg har jobbet der så det holder for meg 9337574[/snapback] Vel, du har ikke krav på attest når du ikke har skrevet under kontrakt på at du faktisk har jobbet der. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Det at man ikke har undertegnet noen arbeidskontrakt betyr slettes ikke at man må gå på dagen. Da vil lovens regler gjelde, og for dere er fristen en måned. Det vil si en måned fra starten av neste måned. Hvis du sier opp 2/3, begynner oppsigelsen å løpe fra 1/4. Det samme hvis oppsigelsen kommer den 28/3. Først den 1/5 er man da fri fra jobben, med mindre man har avtalt noe annet. 9336307[/snapback] Okei, men hva er da poenget med oppsigelsestiden som du binder deg til ved arbeidskontrakt da? Når du likevel uansett, som du sier, er bundet til å jobbe en måned? Hvor i loven står det btw.? The_Miracle: Sant nok, kanskje ikke så bra attest, men har uansett krav på en attest at jeg har jobbet der så det holder for meg 9337574[/snapback] Vel, du har ikke krav på attest når du ikke har skrevet under kontrakt på at du faktisk har jobbet der. 9339991[/snapback] Ah, den er jo litt kjip.. Så skal være enig der. Men hvor i loven står det a? Bare sånn for å se selv også hva som er betingelser osv. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Arbeidsmiljøloven §15-3 punkt 1. (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvis kontrakt ikke er underskrevet så er det normalt en måneds opsigelses tid.. Men les kontrakten din.. De fleste kontrakter har en klausul om gjensidig prøvetid.. Ofte med en opsigelses tid på 14 dager.. Hvis det er saken, lever den signerte kontrakten og opsigelsen samtidig Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Uansett om du har skrevet under en kontrakt eller ikke så ville jeg vert opprinnelig med arbeidsgiver og ikke slutta på dagen som en drittsekk. Det kommer ofte tilbake til deg. Kan hende du har lov til det, men mener arbeidsmiljøloven sier noe om dette. Mener dog at den beskytter hovedsaklig arbeidstaker så om oppsigelsestid blir forklart der bare en vei eller begge er jeg usikker på. Annbefaler deg å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen at arbeidet ikke passet til deg og at du ønsker å gå videre. Også ytre ønske om at du får slutte med umiddelbar virkning. Er man opprinnelig som dette så har du god mulighet for å få en utmerket attest og godt ord fra sjefen din som du kan bruke ved senere annsettelser. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg hadde ikke arbeidskontrakt på den ene butikkjobben min, så da sa jeg opp over SMS. Har jeg ikke kontrakt, har jeg heller ikke jobbet der. Den andre jobben min har jeg kontrakt hvor det er spesifisert 6 ukers oppsigelsestid. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Har jeg ikke kontrakt, har jeg heller ikke jobbet der. Og da har du selvfølgelig heller ikke krav på lønn. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Har jeg ikke kontrakt, har jeg heller ikke jobbet der. Og da har du selvfølgelig heller ikke krav på lønn. 9366054[/snapback] Men det fikk jeg; og poenget er? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Men det fikk jeg; og poenget er? Poenget er da at arbeidsgiver kan la være å utbetale lønn hvis arbeidstakeren ikke har jobbet i bedriften. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Men det fikk jeg; og poenget er? Poenget er da at arbeidsgiver kan la være å utbetale lønn hvis arbeidstakeren ikke har jobbet i bedriften. 9368357[/snapback] ..og opparbeidet feriepenger. Men hvis dette er et lite beløp, så spiller det jo ingen rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå