Gå til innhold

Hvorfor ateist/human etiker?

Anbefalte innlegg

1. Hva/hvem/hvorfor er du ikke troende? Hva fikk det til å tenke i disse baner?

Hvorfor skal jeg gidde å tro? har andre ting å gjøre.

2. Vi hører stadig at ikke troende tror på ingenting, men hva tror du egentlig? Hva har du byttet ut troen på en gud med? Hva ønsker og håper DU å oppnå?

Hvorfor skal jeg gidde å tro? har andre ting å gjøre.

3. Hvorfor er det så vanskelig å samle ateister? Er de ensomme ulver av natur eller er det fordi vi har så forskjellige syn på hvorfor vi IKKE tror?

hvorfor skal vi samles? har andre ting å gjøre. Begrepet "av natur" er oppspinn, man er religiøs eller ikke etter hva man har lært i oppveksten, ikke noe annet.

9334841[/snapback]

ok...jeg er oppvokst i et "kristent hjem" men jeg er jo ateist så det smeller!

Min formening om denne uttalelsen er at de som er kristen fordi de har lært det i oppveksten må ha usedvanlige dårlige gener!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke på gud fordi det (i følge alle logiske argumenter jeg har fått med meg som debattant her og på andre forum, og de jeg har hørt i virkeligheten, pluss mine egne (som ingen troende greier å svare på.)) Er veldig, veldig usannsynlig at han eksisterer. Kanskje han gjør det, jeg vet ikke, og DU VET IKKE.

Jeg trodde at gud fantes når jeg var veldig liten, men har aldri vært kristen siden jeg synes gud var svært urettferdig i bibelen og i KRL undervisningen i første klasse. Læreren min var forresten kristen, men jeg synes gud hørtes urettferdig ut slik hun presenterte han. Det gjør jeg forresten fortsatt.

I stedet for å tro på gud tror jeg at mennesker bare er kjøtt og blod, og at hjernen vår bare er celler som komuniserer med hverandre og skaper illusjonen av et jeg.

Når vi dør slutter vi å eksistere, og går inn i den samme tilstanden vi var i før vi ble født.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på gud fordi det (i følge alle logiske argumenter jeg har fått med meg som debattant her og på andre forum, og de jeg har hørt i virkeligheten, pluss mine egne (som ingen troende greier å svare på.)) Er veldig, veldig usannsynlig at han eksisterer. Kanskje han gjør det, jeg vet ikke, og DU VET IKKE.

Jeg trodde at gud fantes når jeg var veldig liten, men har aldri vært kristen siden jeg synes gud var svært urettferdig i bibelen og i KRL undervisningen i første klasse. Læreren min var forresten kristen, men jeg synes gud hørtes urettferdig ut slik hun presenterte han. Det gjør jeg forresten fortsatt.

I stedet for å tro på gud tror jeg at mennesker bare er kjøtt og blod, og at hjernen vår bare er celler som komuniserer med hverandre og skaper illusjonen av et jeg.

Når vi dør slutter vi å eksistere, og går inn i den samme tilstanden vi var i før vi ble født.

9335955[/snapback]

Og den tilstanden er ingen tilstand :)

Lenke til kommentar

9335955[/snapback]

Og den tilstanden er ingen tilstand :)

9347664[/snapback]

Og heller ingenting å verken grue eller glede seg til. Glede? Nei. Du føler ingenting, Smerte? Nei, du føler ingenting...Umulig å forestille seg, selv om man får en svak ide om hvordan det er når man tenker på hva/hvor man var før man ble født.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å si egentlig.jeg synes alt som har med religion fører til økt splittelse i verden. hvem kan si at en religion er bedre en annnen. hvorfor ikke bare være mennesker?

9353736[/snapback]

Det er det religiøse mennesker ikke klarer.

Lenke til kommentar

2. Vi hører stadig at ikke troende tror på ingenting, men hva tror du egentlig? Hva har du byttet ut troen på en gud med? Hva ønsker og håper DU å oppnå?

3. Hvorfor er det så vanskelig å samle ateister? Er de ensomme ulver av natur eller er det fordi vi har så forskjellige syn på hvorfor vi IKKE tror?

1. Startet vel på ungdomsskolen, innså at kristendommen bare var tull, og hvorfor folk skal ta alt noen sa for flere tusen år siden for god fisk, når det ikke var en person som hadde skrevet den boka heller. Folk har forskjellig oppfatning av ALT, noe som gir større grunn til å tro at det meste i bibelen er tull og tøys. Det får være nok for min del å skrive.

2. Hva mener du? "Hva ønsker DU å oppnå?". Jeg lever livet uten at noen sitter i skyene og ser på meg, jeg tror ikke på at en gud har skapt verden på 7 dager, bla bla bla bla bla bla bla bla. Livet etter døden har jeg ingen formening om, jeg tar det når det kommer.

3. Vanskelig å samle ateister? Har aldri prøvd å samle en flokk med "ateister".

Lenke til kommentar

Er både døpt og konfirmert kristlig, men da jeg begynte å tenke og fikk mine egne meninger sa det stopp. Jeg ser ingen grunn til å tro på noe som aldri kommer til å bli bevist. Jeg blir lei meg når jeg ser mennesker bygge livet sitt rundt en tro, som overhodet ikke kan bevises.

Jeg tror på det å tenke realistisk og ikke det at ''gud'' bestemmer alt. Vil du utrette ting i livet så må du gjøre det selv, ''gud'' gjør ingenting for deg.

Hvorfor skal ateister samle seg? Den eneste grunnen må være for å kjempe i mot religion, noe som jeg ikke ser noen grunn til å gjøre. Kristne går i kirken for å tro, jeg trenger ikke møte andre ateister fordi jeg vet

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt når man aldri egentlig har hatt noen tro. Jeg husker ikke når jeg begynte å tenke over det, men da jeg gjorde det, innså jeg at jeg ikke trodde, og at jeg heller ikke kunne se noen god grunn til at jeg burde gjøre det.

Som nevnt har jeg ikke vært annet enn kulturell troende, så jeg har egentlig aldri hatt noe behov for å bytte ut noe jeg ikke har hatt med noe annet.

Jeg håper selvfølgelig å ha et lykkelig liv, slik alle gjør, og å gjøre en forskjell i verden før jeg dør. Samtidig innser jeg at alle gjør en forskjell, og det er bare menneskers subjektive oppfatning som bestemmer om forskjellen blir kalt god eller dårlig.

Ateisme, per definisjon, er en holdning til et bestemt spørsmål. Du kunne like gjerne spørre hvorfor det er så vanskelig å samle teister. Har du noen gang hørt om en teist-organisasjon? Minst 2/3 av verdens befolkning er teister, men de er heller ikke enige om noenting bortsett fra gude-spørsmålet.

Det er vanskelig å bygge en organisasjon eller noe slikt på en holdning til ett spørsmål, særlig når denne bestemte holdningen ikke automatisk fører til noenting.

Ateisme har ingen etikk, ingen politikk, ingen filosofi, ingen praktiske eller ideelle mål. Det er bare ateister som har det, uavhengig av sin ateisme. Det er vanskelig å samle noen uten noen av disse tingene.

Likevel finnes det en del nettsamfunn basert på ateisme, men folk synes ikke å ville engasjere seg mer enn det på et så tynt grunnlag. Og det er vel greit?

Lenke til kommentar

Mange grunner her. For det første gikk det etterhvert opp for meg at det jeg har lært av foreldrene mine om Gud o.l. rett og slett ikke passer inn i den virkelige verden. Desto mer jeg lærte om verden og universet, desto mer tvilende ble jeg til at det finnes en allmektig gud. Det ga rett og slett null mening å anta at det finnes en. I tillegg klarte ikke foreldrene mine å faktisk svare skikkelig på spørsmålene om HVORFOR ingen har sett Gud, HVOR han faktisk befinner seg o.l. Gudsspørsmålet ble rett og slett besvart utrooolig tynt, noe som ikke er rart med tanke på at jeg mener han rett og slett ikke eksisterer.

Jeg tror ikke BLINDT på noe. Jeg kan godt tro på noe om det finnes noe som helst grunnlag eller logisk resonnement bak troen. For eksempel, jeg tror at om jeg kjører bilen min i 100km/t rett inn i en murvegg, så vil jeg dø. Det tror jeg på grunnlag av logisk tankegang og kunnskap om slike ting. Jeg har mine meninger om hvordan universet ble til o.l., men også de er basert på diverse teorier som det finnes grunnlag til å tro på.

Om jeg har byttet ut troen med Gud med noe, så må det være rett og slett vitenskap og forskning, m.a.o. mer jordnære ting.

Når sant skal sies, etter jeg ble gammel nok til å faktisk tenke på slike ting selv, så har jeg ikke hatt noen tro på Gud, så jeg har vel egentlig aldri BYTTET ut den ettersom jeg aldri har hatt den. Jeg ble oppdratt kristen, og som liten tror man jo stort sett på det foreldrene sier, men bortsett ifra det har jeg aldri hatt noen gudetro.

Jeg vet ikke om det er så vanskelig å samle ateister. Det kan godt være som du sier at det er det, men isåfall vil jeg tro at det rett og slett er fordi tro for ateister ikke har en veldig høy prioritet. Kristne og andre religiøse samler seg for å både be og andre ting til ikke-eksisterende vesner, mens vi ateister holder oss på bakken og bryr oss om ANDRE ting. Bare en vill gjetning.

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

QUOTE(strayder @ 21/08-2007 : 14:42)

De fleste ateister driter i hvorfor folk tror eller hva de tror på. de syntes bare det er tåpelig å "tro"

Lenke til kommentar

De fleste ateister driter i hvorfor folk tror eller hva de tror på. de syntes bare det er tåpelig å "tro"

9363253[/snapback]

Hvor stammer disse opplysningene fra, hvordan vet du hva de fleste ateister gjør og ikke?

Lenke til kommentar

9363253[/snapback]

Hvor stammer disse opplysningene fra, hvordan vet du hva de fleste ateister gjør og ikke?

9363423[/snapback]

Hvorfor ateister syntes det er tåpelig å "tro"?

For om du tror er du ikke ateist.

Lenke til kommentar

Så lenge en ikke tror at det eksisterer en gud så er man ateist, ja. Det betyr ikke nødvendigvis at man synes det er tåpelig av andre å tro. Ikke dra alle over samme kam.

Lenke til kommentar

Så lenge en ikke tror at det eksisterer en gud så er man ateist, ja. Det betyr ikke nødvendigvis at man synes det er tåpelig av andre å tro. Ikke dra alle over samme kam.

9369607[/snapback]

Det er bare fordi du syntes det er uetiskt. Ved å ikke tro, så tror du ikke. Mennesker har en innebygd evne til å dele sitt syn på ting. Klarer du som ateist og holde det 100% tilbake er det veldig bra. Jeg klarer ikke det. Ved å dele mitt syn prøver jeg da å få troende til å ikke tro.

Begrepet "tåpelig" kan jeg godt moderere til "å ikke bry seg i det hele tatt" eller noe sånt. Dumt av meg å bruke begrepet tåpelig.

Å overbevise andre om egen mening, eller overbevise dem om noe du har funnet ut som dem ikke vet. Er veldig menneskelig :). Tilogmed dyr gjør dette. Spessielt blant aper

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Litt vanskelig å si egentlig.jeg synes alt som har med religion fører til økt splittelse i verden. hvem kan si at en religion er bedre en annnen. hvorfor ikke bare være mennesker?

9353736[/snapback]

9362144[/snapback]

Og tydelig vis ikke du heller...

Lenke til kommentar

9353736[/snapback]

9362144[/snapback]

Og tydelig vis ikke du heller...

9370157[/snapback]

Joda, jeg tror ikke en usynlig venn styrer alt rundt meg. Jeg er fri, og 100% menneske :p

Lenke til kommentar

Jeg har igrunnen aldri vært noe spesielt kristen, men etter konfirmasjonen var det helt slutt på toleransen.

Tok kristen komfirmasjon for å få være sammen med alle på trinnet mitt. Det var nemlig få som tok borgelig (angrer på at jeg ikke var en av dem).

Etter noen møter nå og da oppdaget jeg hvor utrolig patetisk og tåpelig det hele var. Jeg kunne ikke, og kan ikke forstå at noen kan tro på slike eventyr. Så derfor ble jeg super ikke-kristen, og har siden aldri satt mine ben i et slikt hus uten en jævli god grunn.

Videre så tror jeg ikke på noe, og gidder heller ikke ta stilling til noe. Tankegangen min kan kanskje minne litt mer om satanismens (ikke at jeg er satanist), selv om jeg har adopert, klippet og limet litt fra alle.

Med satanistisk tankegang mener jeg foreksempel at jeg ikke skal vende det andre kinn til, som bibelen sier. Faktisk, satanismens tankegang er ganske god noen ganger, og innvolverer ikke djeveldyrking for de fleste. Sånn som foreksempel at du istedet for å bry deg om alle i hele hele verden, og heller bare bry deg om dine nærmeste og de du er glad i, synes jeg er en god tankegang.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Hvorfor ateist/human etiker (ikke troende)

9328933[/snapback]

1. Jeg er ikke troende. Jeg har vokst opp i et hjem hvor relgion ikke har vært "tema". Det har aldri vært noe snakk om det i det hele tatt. Så da jeg begynte på skolen klarte jeg ikke helt å akseptere det som ble sagt i relgionstimene. I senere tid har jeg satt all min lit til det man ser, hører og føler. Hele hjernen min er basert på logikk (og som programvareutvikler har det kommet meg veldig til gode den siste tiden)

2. Jeg tror ikke, jeg vet ;) Jeg baserer ingenting av det folk forteller meg, men heller det som jeg kommer fram til på egenhånd basert på det jeg har lest eller hørt. Jeg tror hele gudeteorien er like fjollete som alver og feer. Eventyr.

3. Fordi vi ikke tror det samme, vi er ikke forenlige fordi hele ateisme begrepet dreier seg om enkeltmennesker, og ikke forene folk i en eller annen latterlig "forening". Vi er ikke maur ;)

I framtiden så håper jeg all religion blir utslettet. Gjerne med makt :p

Da er jeg helt overbevist om at man ville reddet mange mennesker i det lange løp.

Da kan vi fortsette å drepe hverandre av mer "hensiktsmessige grunner", som land, penger og damer, som det viser seg at mennesker gjør uansett. Men ingen av disse tre grunnene har fortsatt vært en så stor morder som en hvilken som helst annen relgion (med unntak av buddhismen?)

Alt i alt er jeg glad jeg har kommet fram til det jeg har gjort... det betyr jo også at det er mulig å faktisk forstå innholdet av div. vitenskapsartikler, og da forstå dybden av alt rundt deg, og la seg fasinere av kompleksiteten og ikke minst størrelsen.

Lenke til kommentar

9328933[/snapback]

1. Jeg har kun et minne fra å noengang ha trodd på en såkalt gud, en allmektig; dette er fra da min bestemor gikk bort da jeg var 6-7år. Hun hadde lenge kjempet mot kreften og måtte til slutt gi tapt. Et par kvelder før hadde pappa foreslått at vi skulle be for henne. Og jeg ba. Jeg "spurte" gud pent om han kunne la henne slippe ha det vondt, og var i lengre tid overbevist om at det var min skyld at hun døde, selv om jeg også visste at hun i hvert fall ikke hadde vondt lenger.

Ellers kan jeg ikke huske å ha trodd noe særlig, til tross for at halve slekta mi er medlemmer av Pinsemenigheten.

Alt de leste for meg fra bibelen var mine eventyr, mine nattfortellinger. Det er jo virkelig heftige greier! :)

Jeg har så godt som aldri sett logikken i at det skulle sitte en mann langt der oppe, forbi himmelen, og vite alt vi gjorde. Se alt vi så. Høre alt vi tenkte. And so on.

Jeg tror hjernen min er for logisk til å godta det, den trenger svar som stikker dypere enn "Fordi Gud mener det er best sånn" ol.

2. Jeg tror på mennesket, på godt og vondt.

3. Ateister har færre fellesnevnere enn mennesker som lever i en eller anna tro. En religion har stort sett et sett leveregler, noe ateisme ikke har. Eneste fellesnevneren til ateister er at de ikke tror.

Som trådstarter tror jeg også at ikke-troende er sterkere mennesker (men ikke nødvendigvis bedre). Jeg tror religiøse trenger svar, de trenger noe å tro på for å holde ut, rett og slett. De trenger en grunn på alt, og de trenger den momentant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...