Gå til innhold

Paramount, Dreamworks droppar Blu-ray

Anbefalte innlegg

EngadgetHD:

Affiliations in the HD DVD vs. Blu-ray format war have been pretty clearly defined for nearly two years now -- despite a hybrid player here and some international releases there, most of the players involved have not switched support since the early days. Well that's all about to change, as Paramount Pictures and Dreamworks Animation -- which started off HD DVD only before deciding to go both ways -- have officially announced plans to release movies exclusively on HD DVD, dropping Blu-ray support entirely. This means that hits like Transformers, Shrek the Third and Blades of Glory won't follow Mission: Impossible III as cross-format releases when they debut this holiday season. Paramount has released about 30 movies on Blu-ray so far, but those days have come to an end: apparently cheaper HD players trump a 2:1 sales advantage. We can't wait to see how the Blu-ray camp responds to this.

kjelde

Det som er skikkelig trist derimot:

Michael Bay responds to Paramount's abandonment of Blu-ray:

"No Transformers 2 for me!"

So by now you've heard that Paramount has dropped support for Blu-ray right? Good, so has a notable Hollywood director. Michael Bay -- the man behind "Transformers," "Bad Boys," "Pear Harbor," etc. -- just threw down with Paramount in his personal blog. In a forum post titled "Paramount pisses me off!", he states, "I want people to see my movies in the best formats possible. For them to deny people who have Blu-ray sucks! They were progressive by having two formats. No Transformers 2 for me!" That's right Mike, aim your PS3 right at their coffers!

kjelde

Tvilar på at han droppar eit så bra prosjekt berre pga det der - og han har nok fått nokre moneyhats fra eit visst hold - spesielt med tanke på at HD DVD filmar som regel kjem betre ut i test enn sine BR counterparts. Var nok nokon Moneyhats som overtalte Paramount og Dreamworks animation studios òg. Denne krigen kjem til å vare lenge.

Men kva veit me.

Cue, bitchfighting.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han er interessert i at det kommer på det beste formatet som han skrev og skjønner han godt. Nå har jo fleste filmselskap valgt blu-ray allerede men at en storfilm som Transformers IKKE kommer på blu-ray er skandale.

Håper virkelig han dropper Transformers 2 og virkelig setter ett standpunkt for hele Hollywood her.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Er vel i såfall ikke bare han som har fått litt penger.. tipper hd-dvd campen har bladd opp litt for å få paramount til å droppe blu-ray. Er trist at de dropper blu-ray nå som vi endelig gikk i retning av en slutt på next gen format krigen.

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Jau, enten er han djupt investert i Blu-ray, ellers så er det nok nokon som betalar han for å seie det. Ganske korrupt bransje igrunn.

9329003[/snapback]

Eller kanskje han bare er en dypt engasjert i dette. :whistle:

9329037[/snapback]

Sjølvsagt! Eg har ikkje sagt eine veien eller andre. Eg skal omformulera meg om innlegget mitt gir intrykk av det.

Er vel i såfall ikke bare han som har fått litt penger.. tipper hd-dvd campen har bladd opp litt for å få paramount til å droppe blu-ray. Er trist at de dropper blu-ray nå som vi endelig gikk i retning av en slutt på next gen format krigen.

9329041[/snapback]

Nei, difor eg ikkje plukka fram noko spesielt selskåp når eg skreiv at bransjen er "korrupt". Det er mykje moneyhats ute å går, det er nok sikkert og visst.
Lenke til kommentar
Paramount and Dreamworks went HD DVD exclusive today. Then, a Hollywood news blog reported that the HD DVD camp paid Paramount $50 million and DreamWorks Animation $100 million for "promotional consideration." We asked Paramount and the HD DVD camp about this, and received a quick albeit vague reply: "Whenever we conduct co-marketing, production deals or other agreements, we never discuss business terms."

Gizmodo

Lenke til kommentar

Jau, begge formata har gode studio. Skal og nemnast an Studio Canal+ er og eksklusiv HD DVD støttespelar her i europa. (Einaste filmstudioet frå europa eg kjem på).

Blu-ray ligg litt foran der, men det ser ut så det byrjar bli meir og meir jamnt. Men ser ut som om folk som er veldig glad i film, bør stilla seg inn på å ha spelarar av begge formata. Evt. ein combo-spelar.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
The two studios may have left themselves wiggle room, however. Paramount’s agreement to use only HD DVD is limited to only 18 months. And Paramount noted that no films directed by Steven Spielberg were included in the deal “as his films are not exclusive to either format.” Mr. Spielberg is a co-founder of DreamWorks SKG, a unit of Paramount.

KILDE

Lenke til kommentar

Grundig irriterende spør du meg. Dette forlenger formatkrigen unødvendig. At de skifter til HD-DVD i en periode der Blu-ray selger dobbelt så mye, vitner om bestikkelser. Saken er jo det at dette rammer HD-formater generelt. Jeg håper et format lukes vekk innen et år, og jeg håper det er HD-DVD (av den enkle grunn at jeg har Blu-ray-spiller).

Lenke til kommentar

Ei merkeleg beslutning med tanke på marknads-situasjonen...eg trur det er rimeleg trygt å anta at det er snakk om ei form for bestikkelse her. Her er forøvrig BDA sin kommentar:

"The decision seems oddly timed given Blu-ray's tremendous momentum both with consumers and with retail. Blu-ray title sales continue to outpace HD-DVD sales by nearly a 2 to 1 margin, and major retailers have expressed a strong preference for Blu-ray. Moreover, the price delta between HD DVD and Blu-ray players has been greatly reduced in the past few months, a trend that is on its way to eliminating any perceived cost advantage the HD DVD format has claimed to have. Under these circumstances, we can only imagine what could have enticed them to walk away from a format that is clearly selling significantly more software than the ailing HD-DVD format."

Kjelde

I tillegg, frå NY Times:

"Paramount and DreamWorks Animation together will receive about $150 million in financial incentives for their commitment to HD DVD, according to two Viacom executives with knowledge of the deal but who asked not to be identified."

Kjelde

Novel, dette er trasige nyhende, og eg synest ikkje forretningspraksisen luktar heilt godt. Særleg med tanke på at ein av støttespelarane til HD-DVD har ubegrensa tilgong til monopolpengar. :-/

Kay

Lenke til kommentar
Artig at dere kaller det bestikkelser. Penger går alle veier i denne og mange andre bransjer uten at jeg ville kalle det bestikkelser. Kaller dere det bestikkelser når Sony støtter et spillstudio økonomisk for å lage en eksklusiv PS tittel?

9329424[/snapback]

Jepp. Men i min naive fantasiverden gjør de selvfølgelig ikke slikt :)

Syns forøvrig dette er ganske morsomt etter alle konspirasjonsteoriene om hvordan onde Sony har tvunget Blu-ray inn i markedet..

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Kaller dere det bestikkelser når Sony støtter et spillstudio økonomisk for å lage en eksklusiv PS tittel?

9329424[/snapback]

Godt poeng. Det gjeld jo alle igrunn - det eg lurar på, er korleis vil studioa stå etter dei 18 månadene? Vil dei gå tilbake til begge formata då, eller blir det nye moneyhats då?
Lenke til kommentar
Artig at dere kaller det bestikkelser. Penger går alle veier i denne og mange andre bransjer uten at jeg ville kalle det bestikkelser. Kaller dere det bestikkelser når Sony støtter et spillstudio økonomisk for å lage en eksklusiv PS tittel?

9329424[/snapback]

Å betale pengar for å få lage ein eksklusiv tittel er ein ting. Å betale pengar for å hindre produkt i å bli laga er noko anna. Eg ville synest det var vesentleg mindre problematisk om HD-DVD-gjengen brukte 150 millionar på å styrke HD-DVD, enn det dei tilsynelatande har gjort: brukt 150 millionar på å svekke Blu-ray. Og dermed gjort slik at eg ikkje får kjøpt Paramount- og Dreamworks-filmar i HD.

Kay

Lenke til kommentar

9329424[/snapback]

Å betale pengar for å få lage ein eksklusiv tittel er ein ting. Å betale pengar for å hindre produkt i å bli laga er noko anna. Eg ville synest det var vesentleg mindre problematisk om HD-DVD-gjengen brukte 150 millionar på å styrke HD-DVD, enn det dei tilsynelatande har gjort: brukt 150 millionar på å svekke Blu-ray. Og dermed gjort slik at eg ikkje får kjøpt Paramount- og Dreamworks-filmar i HD.

Kay

9329511[/snapback]

Heil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...