paranoide Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hey, jeg synes moden gir meg et bilde som er alt for smalt. Jeg har nå moddet denne til å bli enda bredere. Pokker ta dere, moddere. Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Alle (utenom saueflokken på WSGF) skjønner at dette avhenger av hvilket AR som er den opprinnelige. Tidligere var de fleste spill utviklet for 4:3, og dermed var det best å øke FOV heller enn å letterboxe bildet når man gikk til bredskjerm. Bioshock er utviklet met tanke på 16:9 så naturlig nok har de foretrukket å øke litt i høyden fremfor å radbrekke utsnittet ved å velge et smalere FOV. 9342898[/snapback] Her tar du feil. De aller fleste spill er laget med tanke på 16:9 og kutter sidene når det konverteres til 4:3. Dette fordi FOV er viktigere i bredden, pg ikke høyden. Rett og slett fordi øynene våres er plassert horisontalt, og fanger opp mer informasjon i bredden. IOM at WS-skjermer har høyere oppløsning enn hva 4:3 skjermer (i bredden, selvsagt), er det logisk å lage komposisjonen med den som utgangspunkt, og heller croppe for å skape andre formater. Slik gjør alle det. Film- og tv-industrien og. Problemet med å gjøre det på motsatt måte (som det har blitt gjort i BioShock), er flere. For det første så må bildet zoomes for å fylle ut en widescreen-skjerm. Dette gjør at størrelsesforholdet blir uproporsjonalt (sett en 4:3-tv ved siden av en like høy 16:9-skjerm, og se hvordan bildet på førstnevnte blir mye mindre og distansert). Dessuten blir mye grafikk "uegnet" for widescreen-tv, om spillet er laget for et 4:3-format. Vanligvis er det bare til å klippe kantene og klemme sammen HUDet i spillet, men nå er det mye mer komplisert. Zoomer man bildet, er det mye annet som må zoomes. Sjekk ut bildene av spillet i de forskjellige formatene. Ser dere en forskjell? Jo, hånden til spilleren må croppes i 16:9-formatet. Ellers vil den ta opp for mye plass i høyden, i en skjerm som er bred. Hadde de gjort det motsatt, ville like mye av hånden fått skjermplass i begge format. Hele ideologien er litt provoserende for meg. Man kjøper seg et WS-apparat fordi det er fremtidens standard. Det er den som fungerer best med hvordan øynene våre er plassert og hvordan vi leser av ting, optisk. Det skal også være fremtidens format. De skal gi oss et bredere perspektiv. Men i dette tilfellet bør WS-eiere boxe bildet, om de skal se alt det inneholder. Wi må altså sette skjermene våre (og XBoxen) i 4:3-modus for å se like mye detaljer som 4:3-eierne får. Litt i strid med hvordan "alle 360-spill er designet for WS-skjermer". Enkelte kan hevde at det er 16:9-versjonen av spillet som er utviklerne sin ønskede komposisjon, og at 4:3-versjonen kun får ekstra bilde i høyden for ikke ødelegge informasjonen i bredden. Og det eeeeeeeer mulig at dette stemmer, men jeg nekter å tro det. For hadde spillet vært designet for 4:3, måtte de ikke ha croppet hånden til spilleren. Da hadde de laget proporsjonal til 16:9-formatet... Edit: Nok en gang: Om utviklerne faktisk laget dette tette perspektivet intensjonelt, fordi de ville ha det slik i WS-utgaven, så er det deres sak. Men jeg synes det er upraktisk til de grader å ha et så zoomet perspektiv. Sammenlign med hvilket som helst FPS på 360. Da ser man hvor mye bedre oversikt man har til en hver tid. De burde i det minste gitt oss et valg. Endret 23. august 2007 av Alex ws Lenke til kommentar
qwert Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Her tar du feil. De aller fleste spill er laget med tanke på 16:9 og kutter sidene når det konverteres til 4:3.Siden når tror du egentlig dette skjedde? Her er et hint: Når ble Xbox 360 en utviklers primære plattform? De aller, aller, aller fleste spill på markedet frem til i dag er utviklet primært med tanke på 4:3.Dette fordi FOV er viktigere i bredden, pg ikke høyden. Rett og slett fordi øynene våres er plassert horisontalt, og fanger opp mer informasjon i bredden. IOM at WS-skjermer har høyere oppløsning enn hva 4:3 skjermer (i bredden, selvsagt), er det logisk å lage komposisjonen med den som utgangspunkt, og heller croppe for å skape andre formater.Så du mener altså at de bevisst burde gjort 4:3 versjonen dårligere enn nødvendig ved å croppe den? Da ville alt vært OK?Slik gjør alle det. Film- og tv-industrien og.Dette er ikke sant. I dag er åpen matte langt vanligere enn Pan&Scan. Hvis man sammenlikner kinoversjonen av en film (2.35:1) med et 16:9 transfer for DVD eller TV vil man ofte se at sistnevnte viser mer bilde over og under regissørens tiltenkte utsnitt. Ingen personer med vettet i behold vil her påstå at kinoversjonen er 'zoomet og klippet' og burde vist det samme utsnittet som DVDen men med mer informasjon på sidene. Så hvorfor gjør de det da på spill? Du forklarer det utmerket selv under: Hele ideologien er litt provoserende for meg. Man kjøper seg et WS-apparat fordi det er fremtidens standard. Det er den som fungerer best med hvordan øynene våre er plassert og hvordan vi leser av ting, optisk. Det skal også være fremtidens format. De skal gi oss et bredere perspektiv. Men i dette tilfellet bør WS-eiere boxe bildet, om de skal se alt det inneholder. Wi må altså sette skjermene våre (og XBoxen) i 4:3-modus for å se like mye detaljer som 4:3-eierne får. Litt i strid med hvordan "alle 360-spill er designet for WS-skjermer".Gammel vane. Av en eller annen irrasjonell grunn forventer du at den brede versjonen skal vise mer bilde. La meg stille spørsmålet på en annen måte: Hvis Bioshock var utviklet med tanke på å hovedsaklig vises på 4:3 skjermer, tror du utsnittet ville vært det samme som det er? Personlig liker jeg det tette utsnittet de har valgt i 16:9 mye bedre enn det høyere i 4:3, men hvis du er uenig så mod i vei. Bare ikke tro at du har blitt snytt for noe du egentlig burde ha hatt fordi du (feilaktig) antar at Irrational ikke vet hvordan man tilpasser et spill til 16:9. Det er irrasjonelt det! Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Slik gjør alle det. Film- og tv-industrien og.Dette er ikke sant. I dag er åpen matte langt vanligere enn Pan&Scan. Hvis man sammenlikner kinoversjonen av en film (2.35:1) med et 16:9 transfer for DVD eller TV vil man ofte se at sistnevnte viser mer bilde over og under regissørens tiltenkte utsnitt. Ingen personer med vettet i behold vil her påstå at kinoversjonen er 'zoomet og klippet' og burde vist det samme utsnittet som DVDen men med mer informasjon på sidene. Så hvorfor gjør de det da på spill? 9345854[/snapback] Dette er noe av det bedre jeg har lest på dette forumet på veldig lenge. Dette svaret tar hele diskusjonen så på kornet at jeg jekket opp en pils her i ren begeistring Lenke til kommentar
Amored Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvem bryr seg det da? Spillet er da ikke noe dårligere selvom det. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvem bryr seg det da? Spillet er da ikke noe dårligere selvom det. 9346213[/snapback] Visste du at "selvom" er magen til en sel? Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvorfor er dette "Felles" og ikke "Microsoft" eller "Generelt"? Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Dette er ikke sant. I dag er åpen matte langt vanligere enn Pan&Scan. Hvis man sammenlikner kinoversjonen av en film (2.35:1) med et 16:9 transfer for DVD eller TV vil man ofte se at sistnevnte viser mer bilde over og under regissørens tiltenkte utsnitt. Ingen personer med vettet i behold vil her påstå at kinoversjonen er 'zoomet og klippet' og burde vist det samme utsnittet som DVDen men med mer informasjon på sidene. Så hvorfor gjør de det da på spill? Enkelte kan hevde at det er 16:9-versjonen av spillet som er utviklerne sin ønskede komposisjon, og at 4:3-versjonen kun får ekstra bilde i høyden (open matte) for ikke å ødelegge informasjonen i bredden. Og det eeeeeeeer mulig at dette stemmer, men jeg nekter å tro det. For hadde spillet vært designet for 4:3, måtte de ikke ha croppet hånden til spilleren. Da hadde de laget den proporsjonal til 16:9-formatet... Edit: Nok en gang: Om utviklerne faktisk laget dette tette perspektivet intensjonelt, fordi de ville ha det slik i WS-utgaven, så er det deres sak. Men jeg synes det er upraktisk til de grader å ha et så zoomet perspektiv. Sammenlign med hvilket som helst FPS på 360. Da ser man hvor mye bedre oversikt man har til en hver tid. De burde i det minste gitt oss et valg. Og ja, jeg vet at open matte (heter det virkelig åpen matte på norsk? Seriøst?) er vanligere enn pan & scan på hjemmevideomarkedet. Men enda vanligere er letterboxing (anamorphic, helst). På 360, er derimot cropping mest utbredt. Misforstå meg ikke, jeg sier at jeg på død og liv skal se mest mulig av hva som skjer på skjermen, jeg er da ikke dum (vel, såååå dum er jeg ikke). Men at hånden til spilleren er croppet er en temmelig god indikasjon på at jeg har rett. Hvis ikke er iallefall deler av spillet laget for 4:3-formatet, noe som er - om mulig - enda særere. Og jeg sier heller ikke at spillet er uspillbart som det er nå. Kun at jeg gjerne skulle hatt et videre perspektiv. Som det er, er det litt for tett, sammenlignet med hva jeg er vant med. Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvem bryr seg det da? Spillet er da ikke noe dårligere selvom det. 9346213[/snapback] Dårligere og dårligere fru blom, det hele er snakk om preferanser. Qwert har forklart det, og jeg gjentar: Det er litt bittert å ha bevisst investert i en ws-skjerm fordi man visste at dette var det foretrukne formatet, og ville i de aller fleste tilfeller gi et bredere og større perspektiv. Men i BioShock ser du mindre av hva som skjer i spillet, med en slik skjerm. Og selv om komposisjonen fremdeles er behagelig (kanskje tilogmed mer behagelig), er det irriterende å vite at man har et teknisk handikapp med en slik skjerm. For når man spiller spill, er ikke estetikk det viktigste om det går på bekostning av ferdighetsforutsetningene. Hver gang jeg blir drept av en splicer etc, kommer jeg til å lure på om jeg hadde sett han tidligere om jeg hadde satt spillet i 4:3-modus. For man har jo bedre oversikt i 4:3-modusen, nesten dobbelt så god. Dessuten er det også litt rart at man kun ser halve armen til spilleren. Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Slik gjør alle det. Film- og tv-industrien og.Dette er ikke sant. I dag er åpen matte langt vanligere enn Pan&Scan. Hvis man sammenlikner kinoversjonen av en film (2.35:1) med et 16:9 transfer for DVD eller TV vil man ofte se at sistnevnte viser mer bilde over og under regissørens tiltenkte utsnitt. Ingen personer med vettet i behold vil her påstå at kinoversjonen er 'zoomet og klippet' og burde vist det samme utsnittet som DVDen men med mer informasjon på sidene. Så hvorfor gjør de det da på spill? 9345854[/snapback] Dette er noe av det bedre jeg har lest på dette forumet på veldig lenge. Dette svaret tar hele diskusjonen så på kornet at jeg jekket opp en pils her i ren begeistring 9346112[/snapback] Forskjellen på film og spill er jo at sistnevnte er et interaktivt medium. Der er oversikt viktig for å kunne ha en fordel mot sine kunstige fiender. Så om man plutselig bare har halvparten av oversikten man kunne hatt, har man et lite handikapp. Ikke en deal-breaker for alle, men her er vi jo forskjellige. Men hei, jeg kommer nok til å nyte spillet uansett. Edit: Sorry for trippelpost, synes det er litt mer oversiktelig slik, IOM at jeg prater til forskjellige personer hver gang. M'kay? Endret 23. august 2007 av Alex ws Lenke til kommentar
Janerikn Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hva var vits med trippelpost? Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeses nok en debatt på dette forumet tar helt av over en liten filleting. Kan ikke skjønne hvorfor enkelte må starte et personlig forumskorstog hver gang noen våger mene noe annet enn dem. Mitt tips, start en blogg og disable kommentarer. WS folk: Last ned den modden (oh shit tenk at jeg kalte det en hack, o horror) og nyt whatever ws aspect dere foretrekker. 4:3 folk: Nyt spillet uten å måtte bry seg med slikt ekstraarbeid. qwert: Ikke gi deg, selv om du ikke fikk en ws skjerm til konfen så kanskje du har hellet med deg til jul. Bare gjør som mamma sier så ordner det seg nok. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Og ja, jeg vet at open matte (heter det virkelig åpen matte på norsk? Seriøst?)Heh. Jeg vet faktisk ikke, men neppe... :!: Har brukt engelsk som arbeidsspråk i årevis, og morsmålet har lidd under det med norgengelske bastardiseringer som resultat når ordforrådet ikke strekker til... 'Vertikalt åpnet maskering', kanskje? Lenke til kommentar
Rallahr Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ok, har lest litt her, og lurer bare på om jeg har forstått dette 100%. Here goes: På 16:9 format skal bildet være større i den forstand at du kan se mer av siden. Så når du ser på et landskapsbilde på 16:9, får du mer med deg enn hvis du ser på et 4:3 format. I 4:3 er det et høyere bilde, og mindre bredde. Det 2K har gjort er å gjøre slik at du ser 16:9 som 4:3 format, bare med mindre høyde, og holdt 4:3 som den skal. Altså hvis du hadde sett på et landskapsbilde ville du sett mer på 4:3 enn 16:9. Bah, forklaring er ikke min beste egenskap. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvem bryr seg det da? Spillet er da ikke noe dårligere selvom det. 9346213[/snapback] Visste du at "selvom" er magen til en sel? 9346453[/snapback] Visste du at "sel" er "les" baklengs? Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ok, har lest litt her, og lurer bare på om jeg har forstått dette 100%. Here goes: På 16:9 format skal bildet være større i den forstand at du kan se mer av siden. Så når du ser på et landskapsbilde på 16:9, får du mer med deg enn hvis du ser på et 4:3 format. I 4:3 er det et høyere bilde, og mindre bredde. Det 2K har gjort er å gjøre slik at du ser 16:9 som 4:3 format, bare med mindre høyde, og holdt 4:3 som den skal. Altså hvis du hadde sett på et landskapsbilde ville du sett mer på 4:3 enn 16:9. Bah, forklaring er ikke min beste egenskap. 9348666[/snapback] Du har forstått det. WS eiere forventet det de "tradisjonelt" får, dvs mer på sidene. Ting folk med 4:3 "vanligvis" ikke får se. 2k snudde litt på ting og valgte en løsning hvor det er WS får kuttet litt av toppen og bunnen av bildet. Det er altså 4:3 brukere som får se mer av bildet. Legger man til det WS folk "vanligvis" får ekstra, dvs litt på hver side, så vil noen da mene at ws eiere endte opp med et bilde som er kuttet i toppen, i bunnen, på venstre og på høyre side. Det blir alle sidene det. Og det er altså opphavet til alt dramaet. Og opphavet til dette med zooomed in effect, reisesyke og whatnot. Personlig ønsker jeg å se mest mulig av dette nydelige spillet så jeg kommer til å bruke en mod som gjør at jeg ser litt ekstra på hver side. Jeg vil altså se betraktelig mer av Rapture enn det WS brukere uten den modden vil gjøre. Hvorvidt 2k eller noen andre misliker at jeg gjør dette bryr meg ikke nevneverdig Lenke til kommentar
Rallahr Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Du har forstått det. Fint Takk for rask tilbakemelding Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Veit ikke om denne er postet før jeg, men for de som ikke har lest det. Widescreen Patch Coming Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå