Gå til innhold

BIOS krøll med A8N-SLI DELUXE (updated)

Joffer

Anbefalte innlegg

Krise! I går oppdaterte jeg BIOS fra 1015 til siste 1805. Bios hadde jeg lastet ned på forhånd og brukte ASUSUpdate 7.09 til å oppdatere BIOS fra fil i Windows. Alt gikk fint, og fikk beskjed om å reboote. Etter restart får jeg bare opp en svart skjerm når jeg egentlig skal få POST. Jeg koblet til projektoren min via component og der så jeg bare følgende:

i772_20070820Etterbiosoppdateringliten.jpg

What to do?? Er eneste mulighet å låne en BIOS fra en annen A8N-SLI Deluxe (kortet jeg har)? Håper bare RAID-oppsettet består.. 750GB med data jeg ikke har lyst til å miste (RAID-5).

Update: Bare så det står i den opprinnelige posten - Jeg har prøvd å resette BIOS med både jumper, fysisk slå av maskinen opp til 5 ganger etter hverandre, og til og med tatt ut batteriet.

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare bruke cd`en som kom med hovedkortet for å få frem biosen den var levert med? kan gjøre det med mitt premium kort hvertfall.

9328165[/snapback]

Kan du bruke CDen som recovery? Har ikke testa, men tviler litt på det. Skal uansett sjekke om jeg har CDen i eska til hovedkortet og prøve, men tviler sterkt det uansett hadde funket siden jeg ikke får POST eller noe.

Lenke til kommentar

Står om mitt hovedkort:

ASUS CrashFree BIOS2

The CrashFree BIOS2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.

Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,

and go through the simple BIOS auto-recovery process.

ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM.

Står det samme om deluxe versjonen og

A8N - SLI DELUXE

Lenke til kommentar
Står om mitt hovedkort:

ASUS CrashFree BIOS2

The CrashFree BIOS2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.

Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,

and go through the simple BIOS auto-recovery process.

ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM.

Står det samme om deluxe versjonen og

A8N - SLI DELUXE

9331293[/snapback]

Døttemegtu :p Det har jeg ikke registrert før. Da er jo bare mitt problem at jeg ikke finner CDen :-/

Er det noen her som kan lage en iso av den orginale CDplata og gjøre den tilgjengelig for meg? CD2ISO er et kjekt program for å lage ISO filer.

Lenke til kommentar

Tror jeg fikk tak i rett CD i går natt fra en kamerat som har samme hovedkort. Det lå ihvertfall en del a8n .bin filer på plata. Startet maskinen på laptopen min og da var det egen freedos boot med diverse opsjoner, men jeg får ikke noe recovery muligheter på min fubar stasjonære. Bare samme svarte skjerm på monitoren min, samt "snøen" på projektoren om jeg kobler den til (se bilde i toppen)

Lenke til kommentar
Tror jeg fikk tak i rett CD i går natt fra en kamerat som har samme hovedkort. Det lå ihvertfall en del a8n .bin filer på plata. Startet maskinen på laptopen min og da var det egen freedos boot med diverse opsjoner, men jeg får ikke noe recovery muligheter på min fubar stasjonære. Bare samme svarte skjerm på monitoren min, samt "snøen" på projektoren om jeg kobler den til (se bilde i toppen)

9342826[/snapback]

Du må vel "blind" flashe så vidt jeg vet, evt sende inn hk og få satt på en ny bios chip (noe som sikkert koster like mye som å kjøpe nytt eller bedre..)

Lenke til kommentar
De gangen jeg ikke har fått bootet etter BIOS oppdatering har jeg resatt BIOS med jumperen på HK... og det har funket

9343043[/snapback]

Det har jeg glemt å si (oppdaterte hovedposten nå). Jeg har selvfølgelig prøvd å resette BIOS med både jumper, fysisk slå av maskinen opp til 5 ganger etter hverandre, og til og med tatt ut batteriet. Uten hell. :cry::ermm::thumbdown:

Lenke til kommentar
Merkelig da, så hket funker fint men noe annet ble fucka?

Kanskje skjermkortet ditt ble svidd?

9368373[/snapback]

Ingen aning om hva som funker akkurat nå. Har tenkt tanken på at skjermkortet kan ha tatt fyken, selv om jeg synes det er litt rart at det skal ha skjedd mens jeg gjorde en bios update.. Får finne et gammelt pci-skjermkort og se om jeg får noe mer liv med det, bilde ihvertfall. Jeg har ihvertfall ikke resignert enda...

Lenke til kommentar

Etter mer eller mindre dradd ut alt av PCen så ser det ut til at en eller begge minnebrikkene er kaputte. Jeg har ihvertfall nå tatt ut begge minnebrikkene og satt i en annen singelbrikke, og jammen så startet den ikke opp. Har foreløpig problemer med å boote windows når silicon (fake)raid brikken er aktivert i bios men jobber med saken. Ser også ut til at raid-5'n er i degraded mode, siden silicon biosen bare viser 3 av 4 disker.. forhåpentligvis så reparerer den raid'n i løpet av en del timer.

Men hva gir dere meg.. minnebrikkene tar kvelden under en bios firmware update?? Hallo!

Ny status følger siden

Lenke til kommentar

Da har jeg fått opp maskinen opp å kjøre.

Her er lista over komponenter som har tatt kvelden pga firmwareoppgraderingen:

* 2 x 512 MB Geil Ultra X (kanskje bare en av dem.. må verifisere dem)

* 1 Nvidia Geforce 6600GT

* 1 stk WD 250GB SATA disk (tilhørte RAID-5)

Heldigvis fungerer RAID-5 med en defekt disk, i degraded mode non-the-less :)

Så da blir neste oppgave for meg å kjøpe meg en stor disk og få kopiert ut dataene fra raid'n.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Update! Kunne sikkert ha redigert den forrige posten, men kjekt å ha som referanse.

Det kan se ut som om at det bare er den ene RAM brikka som røyk når alt kommer til slutt.

Da jeg koblet fra den disken som Silicon Image BIOSen viste var defekt/manglet startet maskinen opp igjen. (Mente jeg testa det først også.. men men)

Selv disken fikk jeg liv i som stand alone. Kjørte også en test med SpinRite 6 på den og ingen feil funnet.

Ser ut til at Raid-5'n med hva den trodde var en dårlig disk fikk maskinen til å ikke starte. Tok jeg den ut har jeg fått liv i skjermkortet og den ene rambrikken.

Jaja. Fikk ihvertfall reddet alle data :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...