Totentanz Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg ble koblet opp til Lyse i dag, men har uheldigvis litt problemer. Når jeg kobler direkte veksler den lokale tilkoblingen konstant ved å gå av og på. Jeg kobler til Linksys-routeren, setter denne til DHCP - kommer meg på nett, men ethernet-porten lyser nå oransje, og hastigheten opp og ned hopper vekselvis fra 500kbs til 4mbit. Noen med analytiske ferdigheter som kan se på dette før jeg evt. selv ringer Lyse (problemet her er at de nekter å hjelpe med mindre man kobler fra routeren.) Det må jo være noe galt når jeg ikke får stabil oppkobling ved å koble direkte. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) bytt kabel :-) lyser den orange er den 10mbit link, grunn til at du får får så rar speed er for korte går i "safe mode" aka 100mbit blir til ca rundt 1mbit. pga error i kablen. bytt ut kablen med en ortelig cat5e ( som ikke er krøllet knekt) NB: forsjelige kort sender på forsjelig styrke, så selv om kablen funker fint på din ,så funker den ikke på routern siden den er dårligre. Endret 21. august 2007 av ranvik Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 bytt kabel :-) lyser den orange er den 10mbit link,grunn til at du får får så rar speed er for korte går i "safe mode" aka 100mbit blir til ca rundt 1mbit. pga error i kablen. bytt ut kablen med en ortelig cat5e ( som ikke er krøllet knekt) NB: forsjelige kort sender på forsjelig styrke, så selv om kablen funker fint på din ,så funker den ikke på routern siden den er dårligre. 9328005[/snapback] Jeg har prøvd med tre forskjellige CAT5-kabler, ingen forskjell da den lokale tilkoblingen konstant kobles til/kobles fra. Sentralen min lyser grønt, men når det oransje lyset kommer (datalys?) blinker grønt og oransje vekselvis, før de begge slokner og fortsetter å blinke seg om side. Uavhengig av disse tre kablene fortsetter sentralen å blinke og slokne. Håper på flere innspill. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Noen med analytiske ferdigheter som kan se på dette før jeg evt. selv ringer Lyse (problemet her er at de nekter å hjelpe med mindre man kobler fra routeren.) Det må jo være noe galt når jeg ikke får stabil oppkobling ved å koble direkte. 9327956[/snapback] Antagelig defekt hjemmesentral, du kobler rett i sentralen på rett port? Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Noen med analytiske ferdigheter som kan se på dette før jeg evt. selv ringer Lyse (problemet her er at de nekter å hjelpe med mindre man kobler fra routeren.) Det må jo være noe galt når jeg ikke får stabil oppkobling ved å koble direkte. 9327956[/snapback] Antagelig defekt hjemmesentral, du kobler rett i sentralen på rett port? 9328320[/snapback] Jeg har prøvd med både out 1 og out 2 (dette er en "gammel hjemmesentral"). Jeg ringte Lyse, de skulle se på saken. Kan det være at jeg ikke er satt opp med IP-adresse? Mistanken er at de ikke har gjort alt som må til, for hvis ikke kunne hvem som helst koblet seg på den Lyse-boksen. Det har seg slik at det ble strukket en CAT 5-kabel til leiligheten vår, så det ble ikke blåst fiber. Endret 21. august 2007 av Totentanz Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Noen med analytiske ferdigheter som kan se på dette før jeg evt. selv ringer Lyse (problemet her er at de nekter å hjelpe med mindre man kobler fra routeren.) Det må jo være noe galt når jeg ikke får stabil oppkobling ved å koble direkte. 9327956[/snapback] Antagelig defekt hjemmesentral, du kobler rett i sentralen på rett port? 9328320[/snapback] Jeg har prøvd med både out 1 og out 2 (dette er en "gammel hjemmesentral"). Jeg ringte Lyse, de skulle se på saken. Kan det være at jeg ikke er satt opp med IP-adresse? Mistanken er at de ikke har gjort alt som må til, for hvis ikke kunne hvem som helst koblet seg på den Lyse-boksen. Det har seg slik at det ble strukket en CAT 5-kabel til leiligheten vår, så det ble ikke blåst fiber. 9328479[/snapback] du har den svarte box'en som det står "telsay" eller noe på fronten, den box'en du har er 2tlf, 2tv , 1 inet , og up-linken(fiber eller cat5). NB: husk noen ganger må du gi fra deg ip'en på pc'en før du flytter over på routern. eller clone macadressa på routern samme som du har på laptopen din. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Jeg har lagt til et videoklipp som illustrerer aktiviteten til hjemmesentralen. Lyse jobber med saken, men vet ikke ennå hva som er galt. Sier dette noe mer om problemet? Dessuten: kan noen si hvorfor jeg kan bruke nettet gjennom router og ikke ved direktekobling? Nettet er ustabilt og tregt, men det funker delvis (jeg er faktisk pålogget nettet til Lyse nå, men som kjent med en dårlig link, som ranvik påpekte. HS.zip Endret 22. august 2007 av Totentanz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Dessuten: kan noen si hvorfor jeg kan bruke nettet gjennom router og ikke ved direktekobling? 9341054[/snapback] Kan være at modem er låst til en av macadressene. Lenke til kommentar
wan Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Ring Lyse. Endret 23. august 2007 av wan Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Dessuten: kan noen si hvorfor jeg kan bruke nettet gjennom router og ikke ved direktekobling? Nettet er ustabilt og tregt, men det funker delvis (jeg er faktisk pålogget nettet til Lyse nå, men som kjent med en dårlig link, som ranvik påpekte. 9341054[/snapback] Bare for å avklare; har du satt ip manuelt på maksinen, så kan du bare glemme å koble deg direket til hjemmesentralen. Sett den til å mota så er ialfall det i orden. Det med at lysene blinker slik du sier høres mer ut som en HW feil en plass, enten kabel,hjemmesentral eller NIC'et i pcen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå