Pallantir Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Jeg ser i SpeedFan at det vipper mellom 11,4 og 11,5 volt på den som er betegnet som +12 V. Er det så lite at det kan forklare litt ustabilitet jeg har hatt i det siste, eller er det innenfor det pc-en burde tåle? Det er et Aopen i975Xa-YDG-hovedkort, som kjører med en Core Duo tokjerneprosessor til bærbar pc (Yonah). Endret 21. august 2007 av Pallantir Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg ser i SpeedFan at det vipper mellom 11,4 og 11,5 volt på den som er betegnet som +12 V. Er det så lite at det kan forklare litt ustabilitet jeg har hatt i det siste, eller er det innenfor det pc-en burde tåle? Det er et Aopen i975Xa-YDG-hovedkort, som kjører med en Core Duo tokjerneprosessor til bærbar pc (Yonah). 9327670[/snapback] Ja det er for lavt.. Og kan godt være årsak til ustabilitet.. bør ikke overskride -+3% .. altså ca 11.65 -> 12.35. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Kan det tyde på at strømforsyningen er sliten, eller hva? Jeg ser at den iblant vipper opp til over 11,6 når den blir litt tyngre belastet. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 tja, hvilken psu er det? og hvor gammel? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 En Synocean 300 watt. Men er denne 12-volten den samme som er på de gule/svarte kablene på harddiskpluggene? I så fall må jeg nok stole mindre på SpeedFan, for multimeteret mitt viste 11,75 stabilt på de pluggene. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Ikke stol på softwareavlesninger, nei. Som du sier, det eneste man kan stole på er håndfaste avlesninger med multimeter. Det har jeg funnet ut av også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 En Synocean 300 watt. Men er denne 12-volten den samme som er på de gule/svarte kablene på harddiskpluggene? I så fall må jeg nok stole mindre på SpeedFan, for multimeteret mitt viste 11,75 stabilt på de pluggene. 9327799[/snapback] Multimetre har også slingringsmonn, men Speedfan er nok synderen her.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Ja, mitt multimeter er riktignok en billig Biltema-variant, men jeg har sjekket det opp mot naboens, og de var like på 0,02 volt nær. Han er bilmekaniker og har proffmultimeter, så jeg tror ikke det kan være langt unna sannheten. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Nå er 11.75 (faktisk spenning) også i minste laget.. Når jeg sa 11.65 tok jeg i betraktning mulig lav måling i sw.. Jeg pleier i hvertfall å unngå spenninger som bikker under 11.8, da det gjerne fører til ustabilitet under last.. Jeg kjenner forresten ikke til merket du har av psu, men hvis det er et "billigmerke" på 300w så ville jeg nok vurdere det som den mest sansynlige årsaken til ustabilitet.. Det kommer litt ann på hvilke symptomer du har.. F.eks, kræsjer program uten at maskinen rebooter er det mer sansynlig ram eller cpu som forårsaker det.. Men spontan rebooter maskinen ville jeg nok mistenke psu.. Når dette er sagt, så krever jo ikke en low voltage core 2 spesielt mye av psu, hvilket får meg til å lure hvilke andre komponenter har du i maskinen? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Det står to skjermkort, X1600. Og der ligger problemet. Det er de som stadig kræsjer. Dette er faktisk en ganske dyr strømforsyning, for denne pc-en står i et bygg der det vanligvis ikke er 220-volts strøm, det må lånes fra naboen når jeg tester ting. Jeg har vært borte og koblet til en skjøteledning og satt på en annen strømforsyning, den eneste jeg har her akkurat nå, en elendig QTek 300 watt. Den viser faktisk lavere spenning på 12V, med 11,4 V på tolvvolten, men 3D-programmet som jeg kjører ett på hver av de tre skjermene holdt mye lenger før det krasjet. Og her ble det en helt annen krasj, med full omstart. Så jeg er ikke sikker på at det er samme årsak. Men hva i alle dager kan få disse skjermkortene til å oppføre seg sånn? Det blir liksom et grønt rutemønster. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Ahh.. vel.. 2x X1600 + core 2 duo er kanskje litt i tyngste laget, men det kan også være at du ikke har plugget i den molex pluggen på HKet som gir ekstra spenning til pcie portene.. En annen ting jeg ville anbefale er å finne ut hvor varm de kortene er, 2 stk ved siden av hverandre kan blir for varmt.. Hvis du ikke klarer legge fingern på kjøleribba mer enn et sekund eller 2 så er dem for varme. Du kan også hente ned ati tray tools og kjøre en artifact test. (ligger under overclocking options hvis jeg ikke husker helt feil) Jeg regner med du ikke har overclocket kortene? "grønt rutemønster" er sånt man gjerne får hvis man har klokket skjermkortet litt for langt. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Forresten, en liten tanke: Jeg har et par forlengere på 12-voltsstrømforsyningen. Lurer på om det kan være en løs kabel der et sted? Det ville vel forklare at det krasjer selv om strømmen burde være tilstrekkelig, hva? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Oi, jeg svarte samtidig som deg! I sånne tilfeller pleier en av ungene å si "jinx", og så må den andre tie stille til noen sier navnet deres... Men svaret er at jeg ikke har overklokket skjermkortene, PCI-E clock står på 100, hvis jeg ikke husker feil. Men selve hovedkortet er litt overklokket, til FSB 200, noe som tidligere ikke har vært noe problem på denne pc-en. Og jeg har koblet til Molexen for å gi skjermkortene strøm. Edit: Beklager, jeg glemte det. Jeg har ekstra vifter på skjermkortene, så de blir ikke for varme. Og med den problematiske strømforyningen kan det kræsje etter bare noen minutters drift, så jeg tror ikke det spiller inn i det hele tatt. Endret 21. august 2007 av Pallantir Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hm.. Kan jo være dårlig kontakt, men tvilsomt.. Jeg har tro på varme og/eller for svar psu.. Men, nå må jeg dra på jobb.. Håper du finner ut av det. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Takk for forslagene! Men jeg kan iallfall si én ting sikkert: PSU-en trakk dette opplegget helt fint inntil for noen uker siden, da problemene begynte. Så det må i så fall ha hendt noe med den. Ha en fin arbeidsdag! Fint tidspunkt å begynne på... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Vel, det var dårlig kontakt. Jeg tok hele greia løs fra festene og koblet den til et nyladet batteri. Den krasjet nesten med en gang. Så fjernet jeg teipen som holder samlet kablene til hovedkortpluggene (20-pins, er det vel), og plutselig virket alt som det skulle. Den har nå gått i halvannen time for fullt i går og en time i dag, uten noen problemer. Så nå må jeg vel lodde sammen kablene istedenfor å bruke en skjøt til hovedkortpluggen. Det kan ta noen timer... Elelr kan det holde å bruke røde kabelsko fra Biltema? Det må jo gå fortere, men spørsmålet er om det blir like sikkert. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 hm.. de var teipet sammen? i så fall er det vel ikke så rart, det er jo gjerne noen ampere som går igjennom de ledningene.. Ville nok definitivt anbefale å lodde dem, men det burde funke med kabelsko.. men sørg for å ha en skikkelig kabelsko tang så du får skikkelig kontakt.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Det ble lodding. To timers lodding og krympeslange. Plagsomt, men det bør holde. Og nei, de var ikke teipet sammen. Jeg mente at de var samlet med teip, så ikke lederne skulle sprike for mye. Det var en skjøtekabel mellom strømforsyningens 20-pinsplugg og hovedkortet. Den dårlige kontakten (er det ikke vakkel sånt heter på fagspråket?) var i et par pinner på den originale 20-pinskontakten fra strømforsyningen. Derfor loddet jeg på en annen og litt lengre kabel. Men det er for sent å teste det nå. Sjekker i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå