Gå til innhold

– Kun én konsoll i framtida (Maskinvare)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
at man standardiserer så kan det  slå begge veier. hvi mange kjøper  så  blir  det billigere.

selv om en mobiltelefon er  standardisert  så kan man ikke  si at alle  telefonene  er  billige. i stedet  kommer noe ekstra.

det er nok denne veien utviklingen på spillekonsollene går.

9332103[/snapback]

Produkter som ksoter mye å lage vil adlri være billige, men de er billigere om konkuransen er god, jeg har vansklig for å tro det hadde vært til brukerens fordel om ikke simkort, og mobilnettverk var standarisert, det hadde vel snarere vært en lidelse. Den eneste ulempen med standarisering er at det kan holde tilbake ny teknologi om standariseringen går for sakte, konkurrasemessig har jeg vansklig for å se for meg et eneste reelt eksempel på at standarisering ikke har gjort konkurransen bedre.

AtW

Lenke til kommentar
Standarisering trenger ikke bare være bra. Enn om EU e.l for noen år siden hadde bestemt at neste konsoll skulle være akkurat som en PS3 eller Xbox 360. Da hadde vi aldri sett noe så nyskapende som Wii.

9332309[/snapback]

Som sagt, den eneste ulempen er om standariseringen går så sakte at den hoder tibake ny teknologi. Uansett er det fullstendig urealistisk å standardisere noe på et detaljnivå av den grad at alle konsoller blir som en PS3. Pcer er jo mer eller mindre standardiserte, og der har man jo mulighet til å ha en hvilken som helst type ny kontroller om man ønsker.

AtW

Lenke til kommentar
Som sagt, den eneste ulempen er om standariseringen går så sakte at den hoder tibake ny teknologi. Uansett er det fullstendig urealistisk å standardisere noe på et detaljnivå av den grad at alle konsoller blir som en PS3. Pcer er jo mer eller mindre standardiserte, og der har man jo mulighet til å ha en hvilken som helst type ny kontroller om man ønsker.

AtW

9332389[/snapback]

Ja, men vil folk at konsollen skal bli som en PC? Hvis det skal standardiseres, så MÅ det bli på et ekstremt detaljnivå. Folk liker konsoller fordi ting bare virker. Hvis man innfører flere operativsystem o.l, blir det bare forferdelig vanskelig for forbrukerne.

Jeg liker ikke at konsollene blir for lik PC. Det gjør meg vondt å se at enkelte spill nå krever patcher for å virke bra på konsoll. Man skal aldri bli tvunget til å legge inn patcher.

Lenke til kommentar

AtW

9332389[/snapback]

Ja, men vil folk at konsollen skal bli som en PC? Hvis det skal standardiseres, så MÅ det bli på et ekstremt detaljnivå. Folk liker konsoller fordi ting bare virker. Hvis man innfører flere operativsystem o.l, blir det bare forferdelig vanskelig for forbrukerne.

Jeg liker ikke at konsollene blir for lik PC. Det gjør meg vondt å se at enkelte spill nå krever patcher for å virke bra på konsoll. Man skal aldri bli tvunget til å legge inn patcher.

9332487[/snapback]

Om folk liker ting som bare virker, så vil det sikkert lages ting innenfor standarden som bare virker, eller standarder som elgger til rette for det, det er ingen som helst grunn til å anta at man lager en standard som tvinger produsentene til å bare har en type joystick feks. Det er mengder av konsumentprodukter som "bare virker" som er standarisert, der det allikevel er godt rom for forskjellige innovasjoner.

AtW

Lenke til kommentar

hvis man en gang i fremtiden skulle finne på å standardisere spillekonsollen e så tenker jeg meg følgende.

utgangspunktet er en standard pc som kan kjørere alle pc spillene.

så kjører men en slags visualisering/emulering av xbox ( alle versjoner) og playstation ( alle versjoner her også) .

i tillegg emuleres andre spillekonsoller på samme måte.

dette finnes i dag til en vis grad.

men så kommer det noen nye med e ny konsol og etter en stund blir den også emulert.

dett kan kun skje når pcen blir kraftig nok.

likevel så er det alltid noen nye konsoller som ikke er emuler .

slik vil det forsette i mange tiår fremover

Lenke til kommentar

ser for meg standardiseringen på denne måten:

antall knapper på kontrolleren

hva slags "språk" brikkene i maskinen forstår (lyd, bilde, 3D osv), da språk som i X86 eller tilsvarende.

format på media som enheten kan lese

format på savefiler

tilkoblingsplugger (sony bruker vel helt kurante sub porter i PS3 iirc)

når disse er på plass begynner det å bli mulig å lage forskjellige "os" for selve spillene, altså at det ligger en os/driver del, også spill delen på hver plate.

alternativet er at en abstrakter det hele lengre ute, slik at en har ett standard sett med "hooks" for spillene opp mot os på maskinen.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

For å si det kort og brutalt: Jeg tror ikke på dette!

Jeg er heller ikke så sikker på at jeg er villig til å håpe på at dette kan bli realitet en gang. Hva holder prisen på spill i sjakk (selv om de er dyre nok) og hva tror du en slik konsoll med monopol vil koste i innkjøp..!?!.. *grøss*

Hmm, - jeg tror at jeg heller vil velge litt i hyllene selv jeg. :)

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar
hvorfor ser det ut til at det har gått hakk i standard = monopol plata?

9333068[/snapback]

Hvorfor er det svært mange innlegg som ikke tilfører debatten næring?

Å sentralisere\monopolisere\sammenslå er i menneskelig forstand historien om dyrere\slakkere\seinere varer og tjenester. Dette er derfor Helgenens andre lov..

Lenke til kommentar

å standardisere betyr ikke at bare ett firma vil ha lov til å selge varer innen den standarden.

det er ikke uten grunn at amd og intel blir nevn igjen og igjen. eller for den del via. X86 er en cpu standard som gjør at binærkode kompilert etter denne standarden vil fungere på produkter solgt av alle tre produsenter.

på samme måte er gsm en standard som gjør at en kan bruke mobiltelefon fra mange produsenter i ett mobilnett som benytter nevnte standard.

så hvor i pokker kommer denne standard=monopol=dyrere tanken fra?

Lenke til kommentar

hva er det vi ønsker ?

på den ene siden ønske vi at valget skal være enkelt ( få alternativer ) men samtidig ønsker vi konkurranse som må føre til mange mage alternativer .

så ønsker vi billige produkter. konkurranse før som oftest til billigere produkter men mange alternativer. som oftest blir det heller ikke noen felles standard

vi ønsker os en felles standard som i realitet gir få valg. som let kan gi høyere priser men også lavere priser hvis mage kjøper

konkurranse gir ikke bestandig lavere priser men hadde det vært fullstendig monopol så hadde prisene vært enda høyere

så hvis en vare blir standardisert så spørs det om det er sa mange som ønsker å produsere den.

en pc er blitt standardisert , det er mange som kjøper den derfor er det mage som produserer , det er konkurranse og prisen er relativt billige.

en spiller konsoll er det motsatt med . Nitendo lager en enkel spille konsoll ,den er relativt billig. Microsoft og Sony prøver å lage avanserte konsoller.derfor er de dyre og mindre antall folk kjøper dem likevel er det konkurranse.

for at disse konsollen skal bli billige må mange kjøpe dem , da er markedet mettet og få kjøper konsollene.

konklusjonen er at konkurransen slår alle veier

skal man bli enige om en felles standard må man ta blye-ray/hd-dvd krigen mange ganger ( som enda ikke er avgjort).

hvis det i det hele tatt er gjennomførbart

Lenke til kommentar

vel det har blitt gjennomført før iirc.

om jeg husker min historie rett så var det ett lignende problem under den industrielle revolusjon, hver produsent av skruer for eksempel hadde sin egen avstand mellom gjengene, retning osv. så om en skulle skifte leverandør så kunne det være det ikke passet.

med andre ord så ble til slutt produsentene tvunget til å standardisere for å lette hverdagen til den stadig voksende industrien.

med andre ord, dette er ett gjentakende mønster...

Lenke til kommentar
hva er  det  vi ønsker ?

på den ene siden  ønske vi at  valget  skal være enkelt ( få alternativer ) men samtidig  ønsker  vi konkurranse  som må føre til mange  mage alternativer .

så ønsker  vi billige  produkter. konkurranse  før  som oftest til  billigere  produkter  men mange  alternativer. som oftest blir det heller ikke noen  felles standard

vi ønsker  os en felles standard som i realitet gir få valg. som let kan gi høyere priser men også lavere priser hvis mage kjøper

konkurranse  gir ikke  bestandig  lavere  priser men hadde  det  vært fullstendig  monopol  så hadde  prisene vært enda høyere

så hvis en  vare blir  standardisert  så spørs det  om det  er  sa mange  som ønsker  å produsere den.

en pc  er  blitt standardisert , det  er  mange  som kjøper  den  derfor er  det  mage  som produserer , det  er  konkurranse og  prisen  er  relativt  billige.

en spiller konsoll er det  motsatt med .  Nitendo lager  en  enkel  spille konsoll ,den er relativt billig. Microsoft og  Sony prøver å lage  avanserte konsoller.derfor  er  de  dyre og  mindre antall folk kjøper dem likevel er  det  konkurranse.

for  at disse  konsollen  skal bli billige  må mange  kjøpe  dem , da er  markedet mettet  og få kjøper  konsollene.

konklusjonen er  at  konkurransen  slår alle  veier

skal man bli enige om en  felles standard  må man ta blye-ray/hd-dvd krigen  mange  ganger ( som enda ikke er avgjort).

hvis  det i det hele tatt er gjennomførbart

9333882[/snapback]

Hvorfor gir standarisering få valg? Ta PC-bransjen som er navnt mange ganger før, sett i forhold til hvor mange PCer som selges, så er antallet valg enorme, konsoller har langt færre valgmuligheter per solgte enhet.

Jo mer standarisert en ting er, jo lettere er det for "gud og hverman" å komme seg inn i markedet og produsere et produkt, mao vil det være være flere som produserer ikke færre. Når tinge er ikke-standard så låses man gjerne til en produsents løsniger, det er nettopp slike ting som fører til få produsenter og mindre konkurranse.

AtW

Lenke til kommentar

det kom ikke godt nok frem hva jeg mente med standardisering og få valg .

det rette er at man får få typer å velge mellom men mange produsenter som lager de samme typen.

la oss kalle typen for den enheten som står i en pc i dag .

hva skal man mene om skjermkortet f.eks . det er rimelig standardisert ( ihvertfall tilkoblingen ) men det er ikke mange produsenter.

man har ATI og NVIDA ( tro det var de de hete) og noen få til som lager skjermkort helt fra grunnen av . resten bruker "halvferdige" skjermkort som de tilpasser og selger dem under sitt merke

det er heller ikke så mange som produserer harddisker ( 3-4 merker) .

så blir spørsmålet om det er få eller mange valg.

Lenke til kommentar

Noen tanker vedr. standardisering.

Jeg tror kanskje ikke det er hw produsentene som vil bli enige om noen standard.

Men derimot brukere av hardwaren (les softwareutviklere og hvermansen) som setter en standard som ms, sony og nintendo må innrette seg etter. Jfr. eksempelet angående skruestandard lengre bak i tråden. Da vil konkurransen gå på hvilken produsent som klarer å lage best "konsoll" innen en gitt standard, ala pc nå.

Dette vil gjøre hverdagen til sw-utviklerne enklere, samt brukerne. Ville det ikke da bli enda mer lukrativt for sw-utviklere å ha bare en platform å forholde seg til? Og jeg er ikke så naiv at jeg tror at sw-utviklerne ikke ser dette selv.

Jeg leste lengre bak i tråden flere som sier at det er på nettopp sw siden bla. sony tjener penger. Og at de selger selve konsollet med tap. Derfor tror jeg sw-utv. har mye de skulle ha sagt ang. platformen de skal programere for.

Jeg tror vi vil få en felles standard på konsoller i fremtiden. Når dette evt. skjer er umulig å spå, men jeg ser ikke bortifra at Denis Dyack kan ha rett i at det skjer tidligere en vi tror.

Igjen, bare tanker rundt diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...