Sinsen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hei, jeg har nettopp kjøpt min første (i alle fall litt) ordentlige bil. En 97 Camry. Jeg har lyst til at denne skal være pen og i god stand i en del år. Jeg antar at så lenge jeg sjekker olje, passer på rett kjøleveske, og har den på service regelmessig, så bør den holde teknisk. Men hva kan jeg gjøre for å forebygge rust og lakkskader? Jeg bor i en leilighet midt i Oslo, så jeg har svært få muligheter til å ta meg en tur ut og vaske og polere. Så for polering osv så kommer jeg sikkert til å bruke et firma som tar seg av sånt. (Et par ganger i året? Holder det?). Men, hva med vask? Er det ok å bruke en vanlig vaskeautomat på bensinstasjonen, eller er det fortsatt sånn at man ikke anbefaler dette? Og, videre. Blir bilen spylt under på en OK måte i disse maskinene? Sånn i forhold til salt på vinterveier? Helt til slutt. Jeg kommer ikke til å kjøre bilen hver dag. Kan det da være en god ide å ha en presenning over den? Da særlig om vinteren? Beklager mange, og sikkert noen opplagte spørsmål, men dette er som sagt min første bil, og jeg kan ikke stort om biler fra før. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 *Pressenning er ofte ugunstig for bilen... best med garasje.. *Vask bilen på statoil. På vinteren tar du underspylingsprogrammet, ellers gjør du det manuelt med spyleren. 1 gang i måneden bruker du svamp og shampoo. Går fint å stå på statoil og gjøre dette selv... Hver gang du spyler på vinteren.. (bør være ofte) så bruk avfetting og la det virke i 2-3 minutter før du spyler. Bruk varmt vann. Høytrykk. Poler 1-2 ganger i året... kan også gjøres av deg på statoil. Autoglymn er bra polish.. Kjøp en pakke fra de... så har du lakkbeskyttelse også.. Det er mye du kan følge med på bilen selv. Hør etter ulyder.. På service gjør de ofte veldig lite! husk det... Bytt olje og filter oftere om du har manga kaldstarter og småturer. Gjerne etter 10.000km.. Til og med før. Dette greier du sannsyligvis selv, med verktøy på biltema til 100kr. Var vel endel til jeg ville si, men det får komme etterhvert! Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Lakkskader bør du jo finne ganske raskt.. kjøp rett farge og pensle på forsiktig.. bedre å tette igjen enn at det begynner å ruste... husk å tørke stedet først.. Etterpå polerer du over, når det har tørket.. er du heldig får du et greit resultat... ingen bil er feilfri i fronten. Steinsprut må vi dessverre leve med i Norge. Men kan begrense det om man holder GOD avstand, alltid! Camry har forøvrig fått priser for god kvalitet og er en velkjent modell blant taxieiere, så det brude jo si sitt. Har hørt de lett ruller millionen.. Med rett stell. Endret 21. august 2007 av Ditech Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Takk for svar! Jeg har desverre ikke tilgang til garasje, er det bedre enn ikke noe med presenning, eller blir det dårlig pga. fukt o.l.? Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Bare moro, Jeg er ikke ekspert på det med pressenning. Men jeg kan godt tenke meg at det kan gjøre litt ugang med pressenning.. finnes kanskje halve pressenninger? Jeg lar noen andre uttale seg om dette. Det er ihvertfall viktig å bruke bilen daglig om vinteren og når det er kaldt.. Hold snø og salt borte fra bilen så ofte du kan, og varmkjør bilen hver gang du kjører.... kjør aldri mindre enn 10km. Akkurat den følger jeg slavisk. Kaldstart er jo det verste for bilen. Har du ikke motorvarmer kan det være en livsforlengende greie, men siden bilen er 10 år, så vet jeg ikke om investeringen kan forsvares. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Jeg har nok ikke mulighet til å bruke den daglig, bor i gangavstand til jobben, men jeg skal tenkte på det med 10km. ...hva med en runde Tectyl? Jeg ser det diskuteres litt fram og tilbake på forumet om det er helt bra, men dersom det ikke er rust under bilen fra før, er det da uansett en god forsikring? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Bare moro, Jeg er ikke ekspert på det med pressenning. Men jeg kan godt tenke meg at det kan gjøre litt ugang med pressenning.. finnes kanskje halve pressenninger? Jeg lar noen andre uttale seg om dette. Det som er problemet er rust og råte når man bruker pressenning.. Men får pressenning somer beregna på biler som puster men disse er ofte litt dyre. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Daglig vedlikehold? Daglig? Du har en Toyota Camry, så du trenger neppe å gjøre mer enn å bytte olje en gang i året. Biler er til for å kjøres, ikke for å dilles med i tide og utide. Endret 22. august 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Det kan være, men jeg liker å ta vare på tingene mine. Særlig siden den er veldig god i lakken og i fin stand fra før. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) på vintern bruker jeg pressening over bilen min (når det snør).. Og det er en bilpressenning, den dekker ikke hele bilen og den skal være pustende, har aldri opplevd noe problem med fukt på innsiden, bilen er faktiskt helt tørr og fri for is og snø.. utrulig behagelig når det har lava ned snø i flere dager og netter. Pleier bare å legge den ved inngangsdøra før jeg drar.. Kosmetisk vedlikehold: Bruk trykkspylersystemet de har på statoil, vask inni dører og motor. Du kan polere bilen for hånd på bensinstasjonen, mange som gjør det.. Endret 22. august 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå