Gå til innhold

Trenger hjelp til ny PC etter tegn fra oven.

Anbefalte innlegg

Vel da har jeg vel fått et tegn fra oven om at jeg burde kjøpe meg ny pc.

Drømte i natt at Dell hadde et tilbud der du måtte komme til butikken?! deres med din gamle laptop så fikk du tilbud ved kjøp av ny. Ikke nok med det. Jeg befant meg da i Trondheim sentrum og måtte sykle opp til Moholt, der butikken deres tilfeldigvis lå (midt i studentbyen tilogmed :p ), Men jeg fikk da ikke lov til å stå å sykle, jeg måtte sitte. Og de som har vært tr.heim vet at det er til tider bratt fra sentrum og opp til moholt.

Vel kom meg da tilslutt oppover til butikken. Kom meg bort til et bord der de hadde satt opp pakker med laptoppene som var rilgjengelig under tilbudet. Var foresten Vostro laptoper :roll: Etterhver som jeg stod der å så på pakke etter pakke ble plukket opp av ivrie kjøpere begynte jeg å bli smånervøs å tenkte at jeg måtte skaffe meg en. Men jeg fant bare ikke ut hvor spesifikasjonene stod. Spurte betjeningen og fikk beskjed om at det kunne søkes opp en PC som stod ved min side. Men oh no!!... Here comes the twist. Spesifikasjonene står på portugisisk. I ren frustrasjon sleger jeg meg over den siste pakken som står igjen og tviholder rundt den. Spør betjeningen og de kan fortelle meg om spesifikasjonene sidenjeg ikke skjønner bæra av den portusgisiske databasen deres, (mens jeg i sidesynet ser en ansatt stå inne på "verkstedetsrommet" og koker spagetti i en CRT skjerm :ph34r: )

Vel, anyways. Betjeningen spør meg da hva jeg vil vite om spesifikasjonene og begynner da å lire ut av seg en haug med tre stavelse benevninger og jeg innser at jeg skjønner ikke bæra av ha de prater om.

Blir dessverre vekt at vekkerklokken min ved dette punkt, men tar dette som et tegn :p (eller unnskyldning for å få brukt litt penger).

Vel det får være nok OT, så lets get to the case.

------------------------------------------------------------------------------

Jeg har da tenkt å få meg stasjonær i motsetning til min freakye drøm.

Den skal i hovedsak bli brukt til å se film,spille med, surfe, og jeg har etterhver tenkt å koble den til en svæær LCD TV.

Av spilling blir det i første omgang Football Manager :love: Et spill som ikke krever det store av grafikk, men som jeg regner med krever en god del av prosessoren. Jeg vet ikke om spillet støtter dual/quad som om noen vet det er jeg takknemmelig. Tenkte da å gå for en Q6600 evt en dual core til omentrent samme pris. Klarer bare ikke bestemme meg.

Av skjermkort har jeg allerede bestemt meg for Geforce 8800 GTS 320mb. Regner med at produsent ikke er så veldig nøye og bare handler det billigste?

Da kommer det store problemet da jeg er helt blåst hva det gjelder HK, RAM, Kabinett, PSU osv. Så her trenger jeg hjelp.

Må også ha meg ny LCD skjerm da min nåverende CRT skjerm kun brukes til spagetti koking :p Trenger ikke større enn 19" da jeg etterhvert skal koble den til 40-50" lcd tv. Har inntrykk av at her er det Samsung syncmaster som gjelder? Som gir god ytelse til grei pris, men hvis det er noen andre som har gode anbefallinger så kom med dem.

Overklokking blir det nada av da jeg ikke overhodet har peiling på hvordan dette gjøres.

Budsjett vis tenker jeg at jeg plassere meg rundt 10-15k. Bare billigst mulig da jeg er en gnier :cool:

Hvor mye stress er det å bygge selv? Jeg har byttet skjermkort og RAM og satt inn DVD spiller på PC'er før, så hvis det ikke er mye vanskeligere enn som så burde det gå greit. Ser på meg selv som en mann med god teknisk innsikt, imotsetning til noen i slekten min som her omdagen prøvde å styre Xboxen med fjernkontrollen til TV'n :roll:

Ble visst et rimelig langt innlegg dette. Får bare håpe noen gidder å hjelpe en stakkars mann.

Edit: Ser Dinside.no har kommet med nye 10000kr PC'er. Så veldig bra ut de, så lurer på om det ikke blir en slik en..

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra drøm :w00t:

Har ikke så mye peiling på det du trenger hjelp til sånn egentlig, men ingen har svart enda så da svarer jeg :D

PC6400 ram( skal selv snart gå til innkjøp av pc og satser vel mest sannsynligvis på 4096 gb ram ) ville jeg ivertfall ha gått for og visst du skal koble dataen til en 40 tommer( som jeg regner med er HD-Ready) så burde du sjekke at skjermkortet ditt har HDMI, eller at tv'n har RGB inngang.

Håper det var et lite skritt ;)

Lenke til kommentar

heh ja det hjelper jo. Tenkte egentlig å kjøpe en av de 10000kr PCene som dinside.no har lagt frem denne mnd, men ser ingen av de har 6400 minne. Vil dette ha mye å si for farten på maskinen? Er det veldig mye forskjell på 6400 kontra 5400? Sånn ca 1000 eller? :p

Lenke til kommentar

Ja driver selv å ser på de 10000kr PCene på Dinside.no. Så slipper jeg å sprenge huset i et forsøk på å sette sammen en pc :innocent:

Men så er det jo valgets kvaler da. Hvilken er best.

Dinside.no 10k PC'er

Noen som har noen anelse om hva som er best. Ser PC utstyr leverer sin PC med 6400 ram mens resten velger 5400. Er det stor ytelse forskjell på ramen?

Edit: Har også forsøkt å snekre sammen en handlevogn. Den ble seende slik. ut. Kan noen fortelle meg om dette passer sammen?

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...