Gå til innhold

Nytt digitalkamera prisklasse 2-3000,-

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt: Jeg trenger råd.

Skal kjøpe meg et digitalkamera, men er utrolig usikker på hvordan... :blush:

Det blir vel mest sannsynlig til amatørbruk -bilder av venner og kjente. Men jeg tar også en del bilder av naturen og div. nærbilder, som jeg gjerne vil få printet i klare A3-formater. Stiller egentlig ikke så mye krav til kameraet, bortsett fra liten makrogrense og megapixel mellom 6 og 10 (må innrømme jeg blir litt skeptisk til kamera som er utstyrt med over 10 megapixel). Ellers, hvis vi snakker budsjettmessig hadde jeg sett for meg en pris mellom 2000-3300 kr.

Har sett en del på Ixus-kameraene, særlig 800 is og 950 is. Formen og utseende er veldig praktisk og de er lette å putte i lomma og slikt. På den andre siden har jeg også sett på canon PowerShot A640. Må inrømme at den vendbare LCD-skjermen er en stor bonus og noe jeg egentlig kunne tenkt meg. Men finnes det andre alternativer enn A640'en? :ohmy:

-Elin-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare litt snikk-snakk: Har tatt 12.000 ekponeringer på min A610 nå, og er kjempefornøyd!!

Litt stort og tungt, men det passer meg bra å kunne ta 1.500 bilder på et batterisett.

Keep looking!

:thumbup:

9327537[/snapback]

Jepp :thumbup: Har lest litt om det kameraet. Men for så å velge mellom A610, A620 og A640...? Etter min mening er PowerShot kanskje hakket bedre en Ixus'kameraene... :thumbup: Derimot er Ixus-kameraene både lettere og mindre.

Har egentlig lyst på et større kamera - et speilreflekskamera. Men i første omgang blir det digitalkamera. Og da må det jo bli et bra et, samtidig et ikke så alt for dyrt et, slik at jeg får spart opp til speilrefleks :w00t:

Lenke til kommentar
Har egentlig lyst på et større kamera - et speilreflekskamera. Men i første omgang blir det digitalkamera. Og da må det jo bli et bra et, samtidig et ikke så alt for dyrt et, slik at jeg får spart opp til speilrefleks :w00t:

9328605[/snapback]

Da tror jeg at Powershot A serien passer bedre - de mindre kameraene vil gi dårligere bilder. Bl.a. må objektivet bli mindre - noe som sjelden går bra...

Hvilken av A serien - det er verre. Jeg synes A-710 IS er virker mest interessant.

Tom

Lenke til kommentar

9328605[/snapback]

Da tror jeg at Powershot A serien passer bedre - de mindre kameraene vil gi dårligere bilder. Bl.a. må objektivet bli mindre - noe som sjelden går bra...

Hvilken av A serien - det er verre. Jeg synes A-710 IS er virker mest interessant.

A570IS er også interessant for meg, men jeg trenger ikke kompaktkamera nå :o)
Lenke til kommentar

9328605[/snapback]

Tom

9328665[/snapback]

Bildekvaliteten gjør jo så og si opp for at kameraet er litt større. Så egentlig er vel det greit. (Merker at jeg begynner å bevege meg FRA Ixus nå :ohmy: )

A-710 IS'en er himmelsk bra og ikke minst nydelig å se på :love: Prisen er og flott. Men det eneste som hindrer meg i å kjøpe det er vel at den mangler utflippbar skjerm. De fleste innenfor A-serien har vel dette(?), noe som jeg rett og slett bare forguder. I likhet med smaken din :yes: Men selvfølgelig; utflippbar skjerm er ikke et must, men heller en fordel.

Men hva ligger nest etter A-710 IS'en, etter din mening?

Lenke til kommentar
A570IS er også interessant for meg, men jeg trenger ikke kompaktkamera nå :o)

9328677[/snapback]

"...trenger ikke kompaktkamera nå?" Jeg sanser en glad kjøper som har fått seg et speilrefleks... (?) :hmm:

9334214[/snapback]

Det er mer enn et par uker siden nå. Kan ikke huske at han har hatt noe annet, faktisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det begynte med en fin pris: 2000-3000 kr. Men jo mer jeg leser og undersøker - jo høyere opp i pris er jeg villig til å gå. :blush: Det kan vel være både positivt og negativt :thumbdown::thumbup:

Men, som sagt var jeg veldig interressert i A640en. Jeg leste litt... Ble enda mer interressert. Leste litt til... Vær nær til å kjøpe det. Leste og skrev et par mailer, og så...

Canon Powershot A650! Har lest litt og liker det veldig godt. I tillegg fikk jeg en mail fra noen på dinside.no, som anbefalte å kjøpe A650en framfor A640en. Prisforskjellen er ikke så stor, sånn sett, men det som holder meg tilbake er jeg jeg ikke har hatt muligheten til å lese en full test.

(Hurra for kameratester!)

Det kommer, det kommer. Det er jeg klar over. Men å se etter kamera så lenge som meg skulle nesten ikke vært lov. Jeg er frøken ubestemt :blush: Men foråpentligvis blir det et bra kjøp når det først blir gjort.

Der klarte jeg å snakke (skrive) meg bort. Det jeg skulle si, eller rettere sagt spørre var om noen av dere vet stort om 650en. Splitter ny som den er, er det jo litt vanskelig... Men jeg spør uansett.

En annen ting: Jeg skal reise til utlandet om mindre enn en måned og bli der et år (!!!). Hadde håpet på å få kjøpt et kamera før den tid (mest sannsynlig 650en), men det spørs litt på leveringstiden og selvfølgelig NÅR jeg faktisk bestemmer meg.

Kjøpe kameraet i utlandet hadde jo gått ann; kanskje til en billigere penge til og med... Men, men. Problemet er at fingrene klør etter å knipse :p

I alle fall: A650? Noen som vet NOE?!

Lenke til kommentar
Ganske enkelt: Jeg trenger råd.

Har sett en del på Ixus-kameraene, særlig 800 is og 950 is. Formen og utseende er veldig praktisk og de er lette å putte i lomma og slikt.

Jeg har holdt meg til ixus serien i mange år, og er veldig godt fornøyd, har min fjerde ixus nå. ( 850 is), kjempebra den. Og meget enkel og fin programvare med.

Kjøpte nettopp i tillegg speilrefleks Canon EOS 400D. Så jeg har mer enn nok til mitt bruk, og nivå :!:

RandiA

Lenke til kommentar
Har aldri hørt noen klager over noen av kameraene i A-serien, og forstår ikke hvorfor det skulle være noe å klage på med A 650 heller. Det er nok et sikkert kjøp.

9422077[/snapback]

Ja, jeg tviler ikke på at det er et bra kjøp i den forstand. Må innrømme at jeg har holdt av en liten finger på Canon - men det er slettes inget must. Har sett litt på Nikon P5000, som faktisk er en del billigere og som jeg har hørt veldig mye skryt av. Så hvis man tenker versus...?

Jeg har holdt meg til ixus serien i mange år, og er veldig godt fornøyd, har min fjerde ixus nå. ( 850 is), kjempebra den. Og meget enkel og fin programvare med.

Kjøpte nettopp i tillegg speilrefleks Canon EOS 400D. Så jeg har mer enn nok til mitt bruk, og nivå  :!: RandiA

9422221[/snapback]

Hehe, den tanken har jeg hatt flere ganger. Det blir dumt å sammenlikne et kompaktkamera og et speilrefleks... Dessuten brukes de som regel i forskjellige sammenhenger. Med tiden håper jeg på å ha to: Et smidig kompakt og et mer avansert speilrefleks. Defor tenkte jeg å starte med Ixusen. Meeeen; tror utolmodigheten min har sparket meg til å se på A-serien og eventuelle megazoom. Dog, blir disse litt større. I alle fall megazoom. Jeg vil liksom ha i pose og sekk, men jeg frykter bare at hvis jeg stormer til med et megazoom blir jeg ikke å "gidde" å ta det med meg på "småturer".

Såååå...

Med tiden...

Kompakt og speilrefleks = :thumbup:

Men for nå holder kompakt i massevis.

Endret av Byttet
Lenke til kommentar

P5000 har fått brukbar kritikk - men kan virke litt treg.

Når det gjelder A640 kontra A650, så har sistnevnte 6x zoom og IS. Ulempen er den nye 12MP sensoren som er et ubeskrevet blad.

Du burde også se om det er noen som har et supertilbud på Canon G7 som er på vei ut. Det eneste ankepunktet til den er at den mangler utvippbar skjerm.

Tom

Lenke til kommentar

Nikon P5000 er nok min favoritt i prisklassen, men den er jo ikke alles cup of tea. Litt tregt er det, og jeg tror også det har litt dårligere støyegenskaper på høy iso. For meg betyr det mindre siden jeg neppe kommer til å bruke et slik kamera til fotografering innedørs i tilgjengelig lys. Det bruker jeg min slr til. P5000 er nok det kameraet som gir best bilder på opp til iso 200, så da gir det seg selv at jeg foretrekker det. Mitt skulle kun bli brukt utendørs fotografering. Her må man forøvrig ta høyde for at jeg vet ingenting om støyegenskapene til A-550.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...