Gå til innhold

Telenor ADSL oppsett WLAN & IP-tlf

Anbefalte innlegg

Hei!

HAr nå anskaffet følgende:

D-Link DIR-655

IP tlf fra telenor

Telenor ADSL modem (Speedtouch 546)

Åssen kan jeg koble dette på best måte?

Internett -> Speedtouch i bridge -> Dlink dir655 -> Pc'er & Ip-tlf?

Eller må jeg gjøre dette på en annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme (Telenor adsl + iptelefoni adapter)

Eneste forskjell er at jeg har ADSL zyxel 600 p (kun modem)

Etter dette en linksys WRT54G hvor ip-telefon adaperet er satt på port 2

port 1-3-4 er til PC'er.

I QoS menyen i ruteren/switchen er det satt prioritering = Highest på port 2 .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har gjort det samme, men det virker ikke. eneste jeg kan komme på er at jeg ikke huket av for DHCP server på Speedtouchen, og at på oppkoblingen på d-link mot adsl, så har jeg huket av automatic IP, kan dette være problemet mitt?

Lenke til kommentar

HAr gjort dette før idag, men dette fungerte ikke, den fikk ikke koblet seg opp mot DSL, så jeg skjønner ikke bæra jeg nå. haff. :hmm:

Sett opp Speedtouchen i bridgemodus, dvs. den skal ikke settes opp som DHCP.

D-Linken må settes opp til å håndtere ADSL linjen (PPPoE + brukernavn/passord mot Speedtouchen) og samtidig som DHCP server for IP boks og maskiner.

9331026[/snapback]

Lenke til kommentar

Har du sjekket guidene på online.no for å sette Speedtouchen i bridgemodus og deretter sette opp D-linken på samme måte som speedtouchen var oppsatt?

Husk å reboote begge boksene etterpå om de ikke gjør det automatisk.

Edit: Sjekk også IP adressen! Speedtouchen har 10.0.0.138 på innsiden. Anbefaler at du setter opp D-Linken i samme rangen, f.eks. med 10.0.0.1 mot Speedtouchen.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

D-linken skal vel bare føres opp med PPPoE innstillingene som jeg har mottat, eller er det noe mer?

Har du sjekket guidene på online.no for å sette Speedtouchen i bridgemodus og deretter sette opp D-linken på samme måte som speedtouchen var oppsatt?

Husk å reboote begge boksene etterpå om de ikke gjør det automatisk.

9331200[/snapback]

Lenke til kommentar

Fikk du løst problemet? Skal normalt bare være å sette opp med de PPPoE innstillingene du har ja.

Alternativt, hvis du får Speedtouchen til å funke mot Internett, kan du jo sette den i routermodus med DHCP på og sette D-Linken til å motta automatisk IP samt slå av DHCP i den. Er imidlertid ikke helt sikker på hvor bra dette er i forhold til kvaliteten på IP-telefonien...

Enda et alternativ er Speedtouch - IP adapter - D-link - Pc'er, da det ofte gir bedre kvalitet på IP telefonen om IP-Tlf. boksen har "kontrollen" før øvrig utstyr.

Lenke til kommentar
Fikk du løst problemet? Skal normalt bare være å sette opp med de PPPoE innstillingene du har ja.

Alternativt, hvis du får Speedtouchen til å funke mot Internett, kan du jo sette den i routermodus med DHCP på og sette D-Linken til å motta automatisk IP samt slå av DHCP i den. Er imidlertid ikke helt sikker på hvor bra dette er i forhold til kvaliteten på IP-telefonien...

Enda et alternativ er Speedtouch - IP adapter - D-link - Pc'er, da det ofte gir bedre kvalitet på IP telefonen om IP-Tlf. boksen har "kontrollen" før øvrig utstyr.

9345147[/snapback]

Har nå ordnet det, ble første du sa og det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...