Gå til innhold

BK: Sommerbilde fra skjærgården

vlt

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

Da er det vel min tur til å legge hodet på blokka :)

Lar bildet tale for seg selv, så skal ikke si så mye annet enn at brennvidden var 12 mm, lukkertiden sånn ca 1/125 s og blender f11. Kjempefint hvis noen vil kommentere, både negativ og positiv kritikk er velkommen.

post-87466-1187649738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at det er mye av alt her. Det var et bevisst valg å gi litt beng i alle komposisjonsreglene jeg vanligvis følger og heller få inn _hele_ inntrykket i bildet. Om det faller i smak, sammen med litt kraftige farger osv, er opp til hver enkelt å avgjøre, hehe :)

Ser fram til et par-tre dager med sommer og sol nå ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Hmm, tenkte faktisk mer på høst enn sommer da jeg først så bildet. De brune og gule fargene får meg til å tenkte på en sommer på hell eller en tidlig høst, og det ser for meg ut som om det er litt kjølig der. Stemmer det, eller var det veldig varmt?

Var et utrolig flott bilde, er ikke det, var bare at det første som slo meg var at dette var et høstbilde, ikke et sommerbilde :)

Synes fargene var veldig klare og fine, oppsettet på bilde var flott og synes det var stilig med den stille viken med et par bølger, i kontrast til sjøen utenfor som virker mye mer urolig.

Generelt sett virket høyresiden av bildet veldig rolig og harmonisk, mens venstresiden var litt mer urolig, synes det var stilig! Samtidig har du den varme og fine skogen og gresset til høyre, og den kalde sjøen og nakne berg på venstre, ble veldig fine kontraster! Godt jobbet :D

Lenke til kommentar
Er enig i at det er mye av alt her. Det var et bevisst valg å gi litt beng i alle komposisjonsreglene jeg vanligvis følger og heller få inn _hele_ inntrykket i bildet.

9328467[/snapback]

Han har jo en tydelig diagonal i bildet, så han har fulgt en av de viktigste komposisjonsreglene. Det er ikke så ofte man ser det på amatørfora, for der er alle opptatt av å følge rule of thirds slavisk. Her er det m.a.o. ikke noen mangel på komposisjonsregel, heller ganske bevisst bruk av sådann (vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Er enig i at det er mye av alt her. Det var et bevisst valg å gi litt beng i alle komposisjonsreglene jeg vanligvis følger og heller få inn _hele_ inntrykket i bildet.

9328467[/snapback]

Han har jo en tydelig diagonal i bildet, så han har fulgt en av de viktigste komposisjonsreglene.

"Han" er trådstarter, så han har ikke gjort det bevisst :o)
Lenke til kommentar

9328467[/snapback]

Han har jo en tydelig diagonal i bildet, så han har fulgt en av de viktigste komposisjonsreglene.

"Han" er trådstarter, så han har ikke gjort det bevisst :o)

9328892[/snapback]

He he, så mye følge jeg med. Da kan jeg glede ham med å fortelle at han nå kan bruke samme komposisjon med full respekt i ettertid.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene, folkens. Skal prøve å samle noen av svarene mine i én post her.

Tom:

Jeg skjønner poenget ditt med flystripa - men var ikke så mye jeg kunne gjort med det dessverre. Er nok flyet mellom oslo og kristiansand vi ser spor etter her.

DrThomas:

Høstbilde? Mja, jo - var ikke meningen da. Sommer på hell, ja. Bildet er tatt sist lørdag, så man kan jo si sen sommer :) Det var ca. 15 grader i sjøen og nærmere 20 på land.

Godt observert med sjøen, forresten! Bølgene tok brått slutt i "inngangen" til viken og lagde regelmessige ringer i vannet innenfor.

Stig Jøran:

Kanskje ;)

DeViSoR:

Glad du likte linjene og dybden. Heldigvis et par dager med sommer igjen på sørlandet ihvertfall.

PMnormal og k-ryeng:

Jeg kan si litt om prosessen bak bildet - for helt ubevisst har den jo ikke vært :)

Det jeg hadde vært på jakt etter i noen timer før jeg kom fram til denne plassen, var en mye enklere komposisjon: en stor, enslig stein e.l. i forgrunnen kombinert med en linje som ledet inn i bildet mot et tydelig fokuspunkt. Kombinert med "rule of thirds" selvfølgelig.

Men da jeg fant denne plassen, var det umulig å unngå dette motivet. Forgrunnen i bildet er mer rotete enn jeg egentlig hadde tenkt meg, og jeg har kuttet steiner litt halvveis i nederste kant. Dessuten syntes jeg det manglet et ordentlig fokuspunkt. Tredjedelsregelen gav jeg blaffen i - jeg ville ha en del himmel, hele bukta og litt forgrunnsinteresse, dermed basta.

Diagonaler er faktisk noe jeg som regel er på jakt etter - trodde det var ganske grunnleggende (eller så har jeg lest for mange fotoblader). Det var ikke det jeg først og fremst lette etter her, men da jeg kikket gjennom søkeren, var det første jeg så kanten av svaberget som begynner nederst til venstre og fører på skrå innover i bildet, samt trærne som avslutter denne linja i høyre kant. Det var som sagt umulig å unngå denne komposisjonen.

Å bruke vidvinkelobjektivet var helt bevisst, for å få litt ekstra dybde i bildet. Brukte også et polafilter for å hente fram litt kontraster i himmelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...